Gyártók Van mit tanulni a sportautó-gyártóktól

Van mit tanulni a sportautó-gyártóktól

Mester Nándor | 2014.07.28 06:51

Van mit tanulni a sportautó-gyártóktól

Több olyan dolog is van, amit egy hagyományos személyautó-gyártónak érdemes megszívlelni a sportautókat előállítók tapasztalataiból. A múlt héten Budapesten járt a brit Caterham és a szintén szigetországi Radical két vezetője, most összefoglaljuk tanácsaikat.

Az nem meglepő, hogy két ilyen cég felsővezetői aktívan részt vettek a regionális járműipari innovációs fórumon - éppen a Forma 1-es magyar futam előtt pár nappal. Egyrészt tényleg alaposan ismerik saját közegüket, másrészt azt érzékelik, hogy Közép-Európában - benne Magyarországon is - növekvőben van az egyedi sportautók iránti kereslet, úgyhogy közelről is tanulmányozni akarják a piacot. Ami viszont ennél is érdekesebb, hogy e két, viszonylag szűk piaci rést célzó vállalkozás nagyon figyel a hagyományosnak mondható autógyártókra is és ezekhez képest is meghatározza magát.

Caterham AeroSeven

Scott Tompson, a Caterham technológiai és innovációs területért felelős üzletfejlesztési igazgatója egyebek között a felhasznált anyagokkal való bátor kísérletekre buzdította a szektor más szereplőit. Náluk például a szénszálas, illetve a könnyű alumínium ötvözetekből készülő karosszériák különféle típusaira összpontosítanak. Egyes esetekben a hibrid anyagfelhasználás is lehetséges. Javítani akarják a töréstesztek eredményét és azt szeretnék elérni, hogy könnyebben javíthatóak és újrafelhasználhatóak legyenek az egyes elemek. Cél a minél kisebb össztömeg, a kiváló aerodinamika és az alacsony üzemanyag felhasználás. Olyan termékük is van, amelyiknél 500 kilogrammnál kisebb az össztömeg. AeroSeven nevű projektjüket a kis cégméretből adódó gyors reagálásra hozta fel példának. 12 héttel a szingapúri Forma-es futam előtt a vezetés úgy döntött: megpróbálják az első tollvonástól a jármű tesztjéig végig vinni a folyamatot, hogy a futamon elindulhasson az autó. És sikerült.

Caterham AeroSeven: a születés

A Caterham a kompakt sportautók (Porsche Cayman, Audi TT, Alfa Romeo 4C) mellett természetesen ott van a gyorsasági versenyautók piacán is. A Hungaroringre egy 75 fős csapattal érkeztek, beleértve a cateringet is.

Radical RXC

Itt kapcsolódott be a beszélgetésbe Will Brown, a Radical Group marketing igazgatója, aki a sok technológiai újdonság mellett a következőkre hívta fel a figyelmet:

1. A sportautók gyártói nagyon rámennek a súlycsökkentésre, a kevesebb üzemanyag felhasználására és a forradalmian új anyagok beépítésére.

2. Méretüknél fogva gyorsabban reagálnak a piaci váltásokra, egész termelési folyamataikat könnyebben átszervezik, mint a nagyok.

3. Általában nyitottabbak a technológiai újításokra, kísérletezésre és eredményeiket azonnal felhasználják modelljeiknél.

4. A kísérletek elég nagy százalékában az átlagosnál jobb menetteljesítményt, kisebb menetzajt, hosszabb alkatrészélet érnek el és az újrafelhasználható anyagok aránya is magasabb az iparági átlagnál.

5. Kifejezetten gyűjtőhelyei a kreatív műszaki embereknek, akik élnek-halnak a munkáért és lojálisak a céghez.

Kiemelt Partnereink