Gyártók Tényleg autóipari forradalom van, a Sony is autót épít

Tényleg autóipari forradalom van, a Sony is autót épít

Kuthi Áron | 2020.01.07 14:24

Tényleg autóipari forradalom van, a Sony is autót épít

Las Vegasban, a január 6-án kezdődött CES (Consumer Electronics Show) szakkiállításon a több mint 200 ezer tech-cégvezető, startupper, innovátor és befektető között egyre nagyobb számban forulnak elő az autóiparban érintett szereplők, és természetesen autóipari újítások, termékek is. A Mercedes, a Fisker, a Uber és a Sony mind meglepetéssel szolgált.

Bár nem mostanában dőlt el, hogy az elektronikai ipar tartós szövetséget köt az autógyártással, az összekapcsolt mobilitás, az önvezetési technológia trendjei, az elektromos hajtás terjedése még jobban felgyorsította ezt a fajta közös munkát.

Az amerikai startup-szcénában mozgó különféle feltörekvő autómegosztó, felhőalapú flottakezelő és autós infotainment-szolgáltatók mellett természetesen a nagyok is felsorakoztak a világ egyik (de Amerikában mindenképpen a) legnagyobb elektronikai show-ján, a CES-en.

Az Uber a függőlegesen felemelkedő, majd a repülőgépekhez hasonlóan közlekedő jármű (konvertiplán) koncepcióját hozta a kiállításra. Az Uber Elevate szolgáltatáson ugyan már 2017 óta dolgozik az amerikai mobilitási szolgáltató, mégis csak 2023-ra ígéri, hogy elérhetővé teszi a repülő taxit, és még akkor is csak a pilóta vezette variánst (az autonóm jármű egyelőre csak terv).

A Fisker bemutatta új elektromos autóját, az Oceant, amelynek tetejére felárért kaphatunk napelem-cellákat, amelyek a kocsi hatótávjának növelésében segítenek. A gyártó természetesen a Tesla versenytársaként pozicionálja magát, erről árulkodik a modell 37 500 dolláros ára is.

De érthetően több figyelem fordult a Mercedes standjára, ahol Ola Källenius Daimler-igazgató mutatta be a James Cameron Avatar filmje inspirálta prototípusát, az elektromos Mercedes AVTR-t (Advanced Vehicle Transformation). A kocsi nem kerül gyártásba, úgynevezett kiállítási darab marad, amely csupán az inspirációt, a kreativitást szolgálja, valamint azt, hogy megmutassa, milyen jövő felé igyekszik a Mercedes.

A Sony viszont igencsak meglepőt húzott, a PlayStation 5 mellett bemutatta egy elektromos autó prototípusát, amely a legmodernebb infotainment rendszerrel érkezik. A műszerfal teljes szélességét betölti a képernyő, vagyis a Sonyhoz méltó módon a vizualitásra nagyon rágyúrtak. Kenichiro Yoshida Sony-igazgató szavai szerint ezzel az autóval szeretne a vállalat hozzájárulni a jövő mobilitásához. Az autót a több elektronikai vállalaton kívül a Magnávál, a Bosch-sal, a Continentallal és a ZF-fel együttműködésben építette a japán gyártó.

A modell bemutatása a videón 4:00-tól kezdődik.

Az orosz internetes kereső, a Yandex másodszorra hozta el Las Vegasba az autonóm vezetésre képes Toyota Priusát. A tavalyi bemutatóról minden amerikai tech-portál elismerően nyilatkozott, mert míg más autós cégek csak technikai személyzettel együtt tettek meg teszt-utakat a kiállítási terület környékén, addig az oroszok merészen kiengedték a járművet (benne a döbbent újságírókkal) a nyílt forgalomba.

A Toyota meg bejelentette, hogy a Fuji lábainál egy régi autógyár területén felépíti a Jövő Városát (nyitóképünkön), ahol 2000 ember fog élni, és amelyet üzemanyagcellás technológia fog energiával ellátni. Ez a hatalmas élő laboratórium nemcsak lakóhely, hanem inkubátorház és tesztkörnyezet is lesz, ahol robotikai, autonóm mobilitási projekteken is lehet dolgozni.

A gyártók mellett természetesen az autóipari beszállítók is jeleskednek az expón. A Bosch digitális napellenzőt hozott, amely adaptív módon csak ott sötétíti el a szélvédőt, ahol a sofőrt a Nap elvakítja.

Az autóvezető szemének pontos pozícióját egy, az utastér-megfigyelő kamerához csatlakozó, átlátszó LCD-képernyő észleli. A virtuális napellenző rendszer pedig intelligens algoritmusok segítségével elemzi a beérkező információkat. A virtuális napellenző kategóriájában egyébként a legmagasabb pontszámot kapta a CES Best of Innovation Awards (a legjobb innovációkról szóló verseny) szavazásán. A versenyben a Bosch új háromdimenziós képernyője is az első helyen végzett. A passzív háromdimenziós technológia alkalmazásával valósághű háromdimenziós hatást ad a képeknek és a figyelmeztető jelzéseknek, így a vezető gyorsabban észleli a vizuális információkat, mintha hagyományos képernyőt nézne.

Kiemelt Partnereink