Trend Mindeközben az oroszok betörtek az önvezetők piacára

Mindeközben az oroszok betörtek az önvezetők piacára

Kuthi Áron | 2019.01.25 15:40

Mindeközben az oroszok betörtek az önvezetők piacára

A Yandex orosz internetes keresőóriás nagy meglepetésre elhozta Las Vegasba övezető technológiáját, és az ezzel felszerelt Toyota Prius várakozáson felül teljesített éles közúti helyzetekben is, számolt be róla az Automotive News, utalva arra is, hogy a technológiai vállalatnak nagyon komoly elhatározásai vannak az önvezetőfejelsztés terén.

Hirdetés

Az orosz keresőoldal még 2017-ben vágott önvezető rendszerek fejlesztésébe, ám – legalábbis az Automotive News beszámolója szerint – tudásával simán lekörözte a többi, közel tucatnyi önvezető szoftvert menet közben is bemutató cég megoldásait. A Yandex egyébként más módon is jelen van a mobilitás világában, taxiszolgáltatása is létezik, az autókat applikáción lehet rendelni már 108 orosz városban.

Egészen rendkívüli mobilitási koncepcióval készült a Hyundai az idei CES-re: lépegető autót vitt. Olvasson utána bővebben!

A Las Vegasban tartott januári CES elektronikai vásáron több szolgáltató önvezető képességgel felszerelt autóját is ki lehetett próbálni. De míg más esetekben az adott cég technikai személyzete vitte ki az autót a forgalomba, hogy azt ott kapcsolja önvezetőre, a Yandex Toyota Priusa már a Hard Rock Hotel & Casino parkolójából való kiállásnál és a szervizutakon is önállósította magát. Persze itt is volt azért sofőr, aki a kormánykerék mögött ült. Az autó nagyszerűen megállt minden, a járda szélét megközelítő járókelő előtt, és jól vette a kanyaríveket, ehhez a megfelelő sebességre lassított vissza. A jármű 60 km/órás maximális sebességet ért el, a szakportál megfogalmazása szerint a Yandex Priusa sokkkal magabiztosabban mozgott az egyébként sűrű, soksávos forgalomban, mint bármely, az Automotive News által kipróbált önvezető megoldás.

Mellesleg kevésen múlt, hogy a Yandex lemarad a CES-ről, a csapat legtöbb tagja nem kapott időben vízumot. Pár szerencsés csapattag azonban már öt héttel kezdés előtt ki tudott utazni az Egyesült Államokba, itt viszont a nulláról kellett megépíteniük az önvezető képességet. Először is venni kellett egy Toyota Priust, és abba kellett beépíteni a Velodyne-lidart, a radarokat, kamerákat, nem beszélve a csomagtartóba került számítógépről. Ráadásul még a környéki utak térképadatait és be kellett gyűjteni a tájékozódáshoz.

A Yandex jelenleg ingyenes taxi formájában, biztonsági sofőrrel Moszkvában teszteli önvezető szoftvereit. Egyelőre 15 ilyen autójuk van, de ezt a számot idén százra emelik, és mintegy promóciós céllal Tel Aviv utcáira is kiengedik.

A Yandex neve Magyarországon egyébként sajátos fordulat alkalmával vált szélesebb körben ismertté. Egy egyértelműen a cég IT-tevékenységét mutató információ 2017 tavaszán a kormány nemzeti konzultációs oldalán bukkant fel. Ez a kód a mérések mellett nagy valószínűséggel egy orosz szervernek adta át a konzultációs ívek kitöltőinek adatait. A magyar fél egy vizsgálat után azt közölte, hogy a honlapot készítő cég munkatársának szakmai hibája miatt futott orosz analitikai kód a nemzeti konzultáción, de az elküldött adatokat az orosz szerver állítólag nem fogadta.

Kiemelt Partnereink