Gyártók Teljesítheti az autógyártók kérését az EU

Teljesítheti az autógyártók kérését az EU

autopro.hu/V.M. | 2023.12.07 06:21

Teljesítheti az autógyártók kérését az EU

Fotó: Stellantis

Az Európai Bizottság javaslatot tett az elektromos autók Európai Unió és Egyesült Királyság közti kereskedelmét érintő származási követelmények későbbi szigorítására. A lépést korábban számos autógyártó szorgalmazta a vámok veszélyére hivatkozva.

A Bizottság az eredetileg 2024 elejére tervezett szigorítást három évvel 2027-re halasztaná javaslata szerint. Ezzel remélhetőleg elég idő fog rendelkezésre állni az európai ellátási láncok fejlődéséhez.

Az unió és a szigetország között született brexit-megállapodás értelmében a kettő fél viszonyában exportált elektromos autók kereskedelmét a jövőben akkor nem terheli vám, ha a járművek értékének legalább 55 százalékát az EU-ban vagy az Egyesült Királyságban állították elő. Az akkumulátorcellák és -modulok esetében az arány 65, míg a teljes akkuk esetében 70 százalék lesz.

Ezen követelmények életbe lépését kettő átmeneti periódus előzi meg. A most érvényes időszakban az e-autók értékének 40 százalékban kell helyinek lennie, míg az akkumulátoroknál az arány 30 százalék. A második, 2024-2026 közti átmeneti időszakban a kész járművek esetében az arány 45 százalékra nőne, míg az akkumulátorcellákra és -modulokra 50, a teljes energiatárolókra pedig 60 százalék vonatkozna.

A Bizottság javaslata szerint a mostani periódust egészen 2027-ig kitolnák, mikortól egyből a teljes és végleges követelmények fognak életbe lépni – számolt be a Reuters.

Még nem áll készen az európai akkuipar

Maroš Šefčovič EU-Nagy-Britannia kapcsolatokért felelős biztos a javaslatot indokolva elmondta, hogy az ukrajnai háború, az energiaárak emelkedése és a rivális régiók beruházásvonzó támogatásai azt eredményezték, hogy az uniós akkumulátortermelés nem tudott a tervek szerint fejlődni.

Korábban az autóipar számos képviselője kérte a származási követelmények 2024-es szigorításának elhalasztását, köztük az európai autógyártók érdekvédelmi szervezete, az ACEA. A szervezet rámutatott, hogy a követelmények nem teljesítésével járó 10 százalékos vám miatt az európai autóipar piacot veszítene és tetemes anyagi kár érné.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink