Gyártók Óriási piaca lenne a magyar elektromos buszoknak?

Óriási piaca lenne a magyar elektromos buszoknak?

autopro.hu/G.I. | 2016.06.06 11:48

Óriási piaca lenne a magyar elektromos buszoknak?

Javában zajlik a fordulatos fővárosi buszbeszerzési teleregény, amelynek legutóbbi felvonása szerint akár fel is lendülhet a magyar buszgyártás. Sok érdekes háttérinformációt közölt ennek kapcsán Mészáros Csaba.

Felsorolni is nehéz lenne az elmúlt hónapokban zajló budapesti buszbeszerzési folyamat állomásait, ahol némileg leegyszerűsítve magyar kontra külföldi beszerzésen zajlik a vita, avagy csata. Az aktuális állás szerint a kormány, amely buszok vásárlásán kívül bármi másra adna pénzt a fővárosnak, még a budapesti önkormányzati döntés meghozása előtt gyorsan bejelentette, hogy nemzeti buszstratégiát akar megalkotni. Hogy mi állhat a háttérben, arról egyszerre árnyaltan, mégis félreérthetetlenül nyilatkozott az evopro elnök-vezérigazgatója.

A Portfolio interjújának azon részletei mellett, amelyekről korábban szakportálunk is beszámolt, néhány további érdekesség is említést nyer a beszélgetésben. – Az a célunk, hogy egy kompozit elemeket gyártó üzemet építsünk fel vidéken. Terveink szerint a 250 darab kompozit vázat előállító egység 2017-ben megkezdi a termelést. Ez lenne az első olyan kompozit üzem, ahol részben vagy teljes egészében újrafelhasználható kompozitból fognak készülni buszok egyes elemei. Ennek van egy óriási kutatás-fejlesztési háttere is egyébként. Itt már az új dizájnú, új típusokat akarjuk gyártani. A budapesti telephelyet összeszerelő üzemként szeretnénk tovább működtetni. Nagyon sok vidéki beszállítóval kívánunk együtt dolgozni: például valaki az üzemanyag tartályt, más az oldalvázat gyártja, mint kis magyar beszállító. Ezeket a szereplőket segíteni akarjuk abban, hogy első körben a mi beszállítóinkká válhassanak, majd később az autóiparnak – válaszolta a vonatkozó kérdésre Mészáros Csaba.

Ilyen magyar gyártású metrópótlók szállíthatják majd a budapesti utasokat - vagy nem

A hazai autóbuszgyártás meghatározó alakjává előlépett cégvezető azt is felvetette, hogy bár hosszú ideje húzódik a budapesti buszok beszerzése, valószínűleg nem is lesz tömegesen szükség rájuk idén ősszel. – Minden szakértői előrejelzés szerint nem fog elkezdődni novemberben a metrófelújítás, egyszerűen azért, mert nem lesz olyan műszaki állapotban, hogy el lehessen kezdeni a kivitelezést. Reálisan inkább februárra, márciusra tolódik a leállás – közölte a vezérigazgató.

Hogy mekkora potenciál van az elektromos buszok gyártásában, ráadásul a hazai termelésben? Mészáros Csaba szerint óriási. – Ez a piac az előrejelzések szerint Európában 40 százalékot fog növekedni évente, ami azért fantasztikus, mert van helye az új belépőknek. Ekkora mértékű növekedést ugyanis nem mindig tudnak lefedni a régi szereplők. Ráadásul ebben a szegmensben nincsenek is hagyományos régi gyártók. Ezért biztos vagyok benne, hogy a kompozit elektromos buszunkban óriási az export lehetőség. Önmagában a magyar buszgyártásnak az elektromobilitás egy óriási lehetőség. Most tudunk ugyanazon az úton haladni, mint a franciák vagy az olaszok, mert Kelet-Európának ma iszonyú régi buszai vannak és kihagyhat egy fázist, ami mindig egy technológiai ugrást jelent. Ma még megvan ez a lehetőségünk, persze csak akkor, hogyha nem hitetik el a többséggel megint, hogy mi nem vagyunk képesek rá – emelte ki az interjúalany.

A teljes beszélgetés itt olvasható.

Kiemelt Partnereink