Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Hány éves korig szabad autót vezetnie az időseknek?
2024.05.04 08:21Drónokat vetnek be a graffitik eltüntetésére
2024.05.04 04:16Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Off-road kerekesszékkel a Kilimandzsáró csúcsára
Az Airbus mérnökei off-road kerekesszéket fejlesztettek karbonszálas anyagból, célként pedig a Kilimandzsáró meghódítását tűzték ki maguk elé.
Az Airbus vállalat öt mérnöke, akik egyébként tagjai a spanyol nemzeti gépészmérnöki intézetnek (IMechE), azt tervezi, hogy elkísér egy paralimpikont a Kilimandzsáró megmászása során, aki az általuk fejlesztett szénszálas anyagból készült kerekesszéket használja majd.
Manuel Santaolalla, az Airbus beszállítói láncért és beszerzésért felelős vezetője a The Engineer hírportálnak elmondta, hogy a szénszálas szerkezetnek köszönhetően a kerekesszék tömegét minimálisra csökkentették, ám az ennek ellenére is képes megküzdeni a terep viszontagságaival.
A csupán 15 kg-os jármű fele annyit nyom, mint a piacon kapható legkönnyebb, terepen is használható kerekesszékek. A prototípus már elkészült, az első próbákra a Madrid közelében található hegyekben kerül majd sor.
– A Kilimandzsárón használt példány tervezési szempontból nagyon hasonló, ám gyártási szempontból teljesen más lesz, mivel a prototípus esetében az egy darabban történő kompozitgyártás helyett a legtöbb alkatrészt szegecselnünk kellett – emelte ki Santaolalla.
– Lehetővé kell tennünk az ülés, a melltámasz és a lábtámasz állíthatóságát, hogy további változtatásokat végezhessünk el a végső változaton, amelyet a további súlycsökkentés érdekében már egy darabban szeretnénk legyártani – tette hozzá a szakember. A stabilitás érdekében a hátul egy, elöl pedig két kereket találunk, a hajtásról pedig egy kézi kar gondoskodik.
– A hajtás mechanizmusa hasonlít a hagyományos kerékpárokon találhatóhoz, a különbség annyi, hogy itt kézi hajtáshoz kellett igazítani, a hátsó kerekekhez pedig egy bolygókerék és lánc viszi át a erőt – ismertette Santaolalla. A kormánymechanizmus zárható, így a sportoló válthat a kormányzás és a hajtás között.
– A legnagyobb nehézséget az okozza, hogy a nem lehet egyszerre tekerni és kormányozni, mint a hagyományos kerékpáron – hangsúlyozta Santaolalla.
A melltámasz lehetővé teszi, hogy a sportoló előrehajoljon és pedálozzon. A kényelemről – valamint közel 6000 méteres magasságban lévő környezetben nagy gondot okozó hidegben a szigetelésről – szivacs és folyékony gél gondoskodik.
A hagyományos kerekeket leszámítva a jármű 80-90 százalékban szénszálból készült. Az Airbus szénszálas komponenseket gyártó Illescasban található spanyolországi üzeme speciális anyagokkal és mérnöki szaktudással járult hozzá a projekthez. Az Altran mérnöki iroda szintén támogatója az expedíciónak és közreműködött a kerekesszék fejlesztésében.
– A vállalat jelentős szakértelemmel bír az autóipar, az erőátviteli rendszerek és hajtásláncok területén, ezért úgy gondoltam, tökéletesen megfelelnek a projekthez – emelte ki Santaolalla.
Az expedícióra szeptember 3-15. között kerül sor, a résztvevők pedig a Marangu-útvonalat követik majd a Kilimandzsáró csúcsára. A csapat egy eddig meg nem nevezett paralimpikonból, a madridi Hospital Clínico San Carlos három orvosából, öt Airbus-mérnökből, az Altran egyik munkatársából, valamint két kísérőből áll majd. A projekt lezárása után a tervrajzok és a gyártási instrukciók felkerülnek majd az Airbus és az IMechE honlapára.
– A projekt során úttörő technológiát sikerült létrehoznunk a résztvevők humanitárius munkájának köszönhetően, amely remekül illusztrálja intézményünk elkötelezettségét aziránt, hogy szaktudásunkon keresztül a világ egy jobb hely lehessen – tette hozzá Santaolalla.
Via The Engineer