Gyártók Növényi olajjal is járhat több új Audi dízelmotor

Növényi olajjal is járhat több új Audi dízelmotor

autopro.hu/D.Á. | 2022.02.26 12:18

Növényi olajjal is járhat több új Audi dízelmotor

Egy Audi A8 V6-os TDI motorja | Fotó: Audi MediaCenter

A bioüzemanyagok egy fajtáját, hidrogénezett növényi olajat (HVO) is égethet az Audi számos, V6-os dízelmotorral szerelt, új modellje februártól. A jóváhagyás része a gyártó tervének, mely szerint 2050-ig karbonsemleges lesz.

Február közepétől a V6-os dízelmotorral (bármilyen teljesítménnyel) szerelt, új Audi A4, A5, A6, A7, Q7 és Q8 modellek tankolhatóak lesznek HVO üzemanyaggal. A Q5-ös márciusban, az A6 Allroad pedig nyáron kaphatja meg ezt a minősítést. A HVO-kompatibilis modelleket a tank betöltőnyílásán elhelyezett XTL feliratról lehet megismerni. Az Audi új, négyhengeres dízelmotorjai már rendelkeznek a minősítéssel.

Ígéretes zöldítés a meglévő motorokhoz

A hidrogénezett növényi olaj használata az Audi szerint akár 70-95 százalékkal is csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást a fosszilis eredetű gázolaj égetéséhez képest. Ezen felül Matthias Schober, az Audi V-elrendezésű TFSI, TDI és PHEV hajtásláncait fejlesztő részleg vezetője szerint mivel a HVO cetánszáma 30 százalékkal magasabb a hagyományos gázolajénál, nagyban javul az üzemanyag éghetősége. Ennek jótékony hatása kifejezetten hidegindításkor érezhető. Hozzátette, a validáció során megvizsgálták a HVO egyes alkatrészekre, teljesítményre és emissziós értékekre gyakorolt hatását.

Fotó: Audi MediaCenter

A HVO a bioüzemanyagok egy típusa. A bioüzemanyagok megújuló energiaforrások felhasználásával készülnek, amilyenek például a növények, a mezőgazdasági melléktermékek vagy éppen az élelmiszeripar által használt, fáradt sütőolaj. Ezek hidrogénnel kezelve képesek kiváltani a hagyományos gázolaj egyes komponenseit, vagy akár önmagukban is megállják a helyüket dízelmotorok üzemanyagaként.

Út az elektromosságig

Oliver Hoffmann, az Audi fejlesztési vezetője elmondta, a vállalat a Vorsprung 2030 stratégiája értelmében 2026-tól csak tisztán elektromos modelleket fog piacra dobni, ezzel nagyban hozzájárulva a karbonsemleges mobilitáshoz. Ezzel párhuzamosan a már meglévő belső égésű motorjaikat hatékonyabbá és alacsonyabb kibocsátásúvá teszik többek között azáltal, hogy megteremtik az olyan, környezetkímélő üzemanyagok használatának feltételeit, mint a HVO. A tervek szerint az Audi 2033-ban fogja legyártani utolsó belső égésű motorral hajtott autóját — áll az Autocar írásában.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink