Gyártók Nem sokáig marad autómárka a Seat

Nem sokáig marad autómárka a Seat

autopro.hu/P.B. | 2023.04.18 10:21

Nem sokáig marad autómárka a Seat

Fotó: MTI

Werner Tietz, a Seat fejlesztési vezetője egyértelmű prioritásokat határoz meg a Volkswagen Csoport spanyol ágának jövőjével kapcsolatban. Az elektromobilitás át fogja rendezni a terepet, de a Seat, mint brand nem fog megszűnni.

Exkluzív interjút adott a német Automobilwoche című lapnak Werner Tietz, a Seat fejlesztési vezetője. Tietz ugyan visszautasítja az interjú azon felütését, hogy mára a Seat vált volna a Cupra unalmas kistestvéréve onnan, hogy korábban a Cupra volt az izgalmas kistestvére a Seatnak. Tietz mindkét márkát izgalmasnak tartja, de elárulta, hogy munkaidejének több mint háromnegyedét a Cupra modellek fejlesztésével tölti. Mint fogalmazott, a Seat esetében egy közelgő frissítés a legnagyobb esemény, addig a tervezett spanyol elektromos modellek mind a Cupra márkajelzést fogják megkapni.

Mint ismert, a chiphiány (avagy félvezetőválság) alatt a Seaton belül jóval nagyobb hangsúlyt kapott a Cupra fejlesztése, mert a jövedelmezőbb, nagyobb profittal értékesíthető modellekre koncentrált a gyártó. Tietz ezt a döntést helyesnek nevezte azzal együtt is, hogy a Seat rovására ment a lépés.

A Cupra április 21-én mutatja be Berlinben a Tavascan modellt, egy tisztán elektromos SUV-t. Érdekesség, hogy az autó Kínában készül, ennek ellenére nem tervezik a kínai piacon is értékesíteni. Tietz elmondta, hogy a Tavascant Barcelonában tervezték és fejlesztették, azonban az új és korszerű Volkswagen-gyár Anhuiban megfelelő kapacitással és technológiával rendelkező üzem ahhoz, hogy a lehető leghamarabb beindíthassák az autó sorozatgyártását.

Túl nagy teher lenne az Euro 7

A Seat martorelli üzeme is az elektromobilitás útjára fog lépni akár már 2025-től, hogy a Volkswagen ID.2-est ott is tudják gyártani. Ugyanakkor az a terv a gyártónál, hogy Martorellben még legalább 2029-ig fognak belső égésű motorral szerelt Seatokat építeni. A gyár három sorral rendelkezik, ebből az egyik lesz elektromos, azon készülnek majd az ID.2-esek, de lesz kapacitás Seatokat is gyártani – már ha az Euro 7-es károsanyag-kibocsátási szabályozások korában lesz ennek értelme.

Tietz szerint az Euro 7 jelenlegi formájában azt jelentené, hogy 2025-től hatalmas kínálati hiány lesz a Seatnál. A törvény a jelenlegi tervek szerint nem csak a motorfejlesztésbe jelentene masszív beavatkozást, hanem a jármű szoftverfejlesztésébe is. Összességében ez a lépés akkora, hogy 2025-ig lehetetlen a Seat modellpalettájának átalakítása a szükséges változtatásoknak megfelelően. Ez szerinte kínálati hiányt okozhat, ami közvetlenül kihat majd a munkaerőre, mert nem tud majd termelni a Seat. A munkahelyek veszélyben vannak – jelentette ki.

Tietz helytelennek tartja a jelenlegi, Euro 7-re vonatkozó terveket. Számításai szerint átlagosan 1500-2000 euróval fog nőni az autók előállítási költsége darabonként az új szabványok miatt.

Az elektromobilitás áldozata lesz a Seat

Thomas Schmall, a Volkswagen igazgatósági tagja korábban bejelentette, hogy a Volkswagen Csoport 2030-ra szeretné elérni, hogy a Nyugat-Európában eladott új autóinak 80 százaléka akkumulátoros, tisztán elektromos autó legyen. A spanyolok ebből úgy veszik ki a részüket, hogy a Cupra 2030-ra tisztán elektromos gyártóvá válik, a Seat sorsát azonban még elemzik. Tietz szerint annyi biztos, hogy a Seat márkaként biztosan fennmarad, és központi szerepet fog játszani a jövő mobilitási piacán.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy lesznek Seat-logóval ellátott új autók 2030-tól – az elektromos átállás a márka számára túl drága lenne jelen állás szerint. A gyártó szeretne a mikromobilitásra is ráfeküdni, így elektromos robogókon, e-bicikliken és egyéb közlekedési eszközökön jelenhet meg a Seat logója az autók helyett.

Mint ismert, a Volkswagen tervei szerint az ID.2all az évtized közepén 25 ezer eurónál olcsóbban, 2027-től az ID.1 pedig 20 ezer euró alatti áron érkezik. Arra a felvetésre, hogy ez az árfekvés nem célozható-e meg a Seat számára, Tietz azt felelte, hogy a Seat Mii 16 ezer eurós áron került a piacra. Természetesen vizsgálják a lehetőségeket, de mint fogalmazott, önmagában az, hogy 20 ezer eurónál olcsóbb elektromos autót akar a VW Csoport, nem jelenti azt, hogy ez a Seat számára megfelelő ár.

A jövő kihívásai közül az autók súlyának csökkentését emelte ki a szakember, ugyanakkor a hatótávolság esetében nem lát rá okot, hogy az alapvetően városi használatra tervezett, kis elektromos autók még többet tudjanak megtenni egy töltéssel.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink