Gyártók Negyedszázados a 21. század ikonikus busza

Negyedszázados a 21. század ikonikus busza

Pörge Béla | 2022.05.08 16:23

Negyedszázados a 21. század ikonikus busza

Használtan beszerzett C1-es Citarók Budapesten, a BKV színeiben (a jobboldali busz frankfurti, a másik kettő Oslo-i volt eredetileg) | Fotó: Pörge Béla

1997 májusában mutatkozott be a Mercedes-Benz Citaro, a modell pedig azóta számtalan kivitelben, több megújuláson átesve is létezik – sőt, a Daimler Buses elektromos offenzívájának is a Citaro a húzóneve, így a modell jövője is biztosított.

Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, május 2-án a Daimler Buses bemutatta a vállalat fejlesztési terveit Mannheimben, a Mercedes-Benz buszokat gyártó cégének központjában. A sajtó által online is követhető eseményen Till Oberwörder, a Daimler Buses vezérigazgatója elmondta, hogy a cég már 60 ezernél is több példányt adott el a 25. születésnapját ünneplő Mercedes-Benz Citaróból. A modell számos fejlesztésen átesett, legújabb verziója a tisztán elektromos eCitaro, melyből 600-nál is többet értékesített már a vállalat.

A Citaro 1997 májusában jelent meg, a szintén sikeres O405-ös modellcsaládot váltotta. Elődjéhez képest jóval modernebb megjelenésű, teljesen alacsonypadlós buszról van szó, amiből már a kezdeti években is készült az alap városi szóló mellett csuklós és helyközi változat is. A modell azóta túlzás nélkül Európa ikonikus buszává vált, kevés ennyire meghatározó típus közlekedik a kontinens útjain - talán az MAN Lion’s City, és esetleg francia és frankofón területeken az Irisbus egyes modelljei foghatóak hozzá.

Bárhová is menjünk Európában, a városi közlekedésben előbb-utóbb belebotlunk egy Citaróba. Persze Németországban jóval nagyobb erre az esély, de a Brit-szigettől Albániáig, Bukaresttől Párizsig számos településen tartozik hozzá az utcaképhez. Szerencsésebb és gazdagabb üzemeltetőknél a legmodernebb verziók, a Balkánon (és részben Budapesten is) még ma is a C1-es a jellemző. Európán kívül Szingapúrban közlekedik a legtöbb Citaro (ezres nagyságrend), de az arab világban és Latin-Amerikában is százas nagyságrendben találni a modellből.

Modellváltozatok

Az 1997-ben megjelent Citaro első nagyobb frissítésére 2005-ben került sor, de ekkor a külső elemek még nagyjából változatlanok maradtak – igaz, kicsit kerekebb formát öltött a busz -, ugyanakkor ekkortól Euro IV-es, sőt, később Euro V-ös és EEV környezetvédelmi besorolást kapó motorokkal szerelték a buszokat.

Fiumei faceliftes Citaro, ami később a BKV-nál kötött ki.

Fiumei faceliftes Citaro, ami később a BKV-nál kötött ki. | Fotó: Pörge Béla

2006-ban újabb frissítésen esett át a Citaro, ám az igazi változást 2011 hozta el, amikor megjelent a Citaro C2, ami 2012-től már Euro 6-os erőforrással is elérhető. A 2018-ban megjelenő akkumulátoros elektromos hajtású eCitaro előtt több próbálkozása is volt az alternatív hajtásokkal a Mercedes-nek, ám ezek nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket – ennek ellenére a CNG-s változatból komolyabb mennyiség készült, használtan Budapestre is jutott belőle.

Érdekesség, hogy összesen mindössze nyolc darab trolibusz készült a Citaróból, ezek sem gyárilag, ugyanis a gyártó nem forgalmaz trolikat. 2006 és 2010 között Szegeden az SZKT hat, később pedig Gdynia városában a helyi üzemeltető kettő autóbuszt alakított át trolivá.

Egy igazi ritkaság: trolivá alakított Citaro

Egy igazi ritkaság: trolivá alakított Citaro | Fotó: Pörge Béla

Elektromos offenzíva

Az eCitaro 2018-ban mutatkozott be, a modell főleg Németországban terjedt el (ott piacvezető is a Daimler az e-buszok terén), ám 2021-ben Magyarországra is jutott negyven új példány a Volánbusz üzemeltetésében. Bemutatása óta már nagyobb kapacitású akkumulátorral szereli fel a gyártó a modellt, de ez a fejlesztés nem állt le, 2023-tól már az NMC-akkuk harmadik generációja következik, amikkel 350 kilométer fölé is kúszhat a buszok hatótávolsága.

A Daimler konnektoros, induktív és pantográfos töltéssel is kínálja a modellt, lényegében az üzemeltetőre van bízva, melyik megoldással él. Hazánkban eddig csak a hagyományos, telephelyi konnektoros töltésre van példa.

Elsőszériás eCitaro próbafutáson Debrecenben.

Elsőszériás eCitaro próbafutáson Debrecenben. | Fotó: Pörge Béla

Citaro Magyarországon

A modell hazánkban is elterjedt, bár az első generációból újonnan egy üzemeltető sem vásárolt, és inkább a 2010-es években vált népszerűvé a típus a magyar utakon. Az első nagyobb beszerzés (17 példány) a Volánbuszhoz köthető, az akkor még csak Pest megyében szolgáltató vállalat Bécsből szerzett be hatéves buszokat 2005-ben. Szeged volt az első város, ahol C1G, azaz csuklós Citaro közlekedett, a Tisza Volán 2005-ben ráadásul négy új, CNG-s buszt vett. A 2000-es években néhány vidéki Volán-társaság vásárolt még Citarókat, majd a 2010-es évektől kezdve Budapesten is egyre több Citaro jelent meg.

A fővárosban az áttörést a BKV alvállalkozója, a VT-Arriva (ma ArrivaBus) hozta el, a vállalat 150 új Citaro C2-est állított forgalomba, fele-fele arányban csuklós és szóló változatban. Ezeket a buszokat később használt C1-esek követték a BKV égisze alatt (illetve már korábban is vásárolt a típusból a BKV), ezek egy részét – különösen a CNG-s verziókat – már selejtezték.

C2-es Citaro az ArrivaBus égisze alatt Budapesten, a Testvérhegyen.

C2-es Citaro az ArrivaBus égisze alatt Budapesten, a Testvérhegyen. | Fotó: Pörge Béla

A negyven eCitaróval együtt 2022-re több százas nagyságrendben, talán az ezret is közelítő darabszámban fordult meg Mercedes-Benz Citaro a magyar üzemeltetőknél. Ezzel a MAN Lion’s City mellett a legnépszerűbb külföldi modell a magyar buszok szegmensében.

Az alábbi galériában további Mercedes-Benz Citaro buszokról láthatóak képek Albániától Németországig, de főleg magyar üzemeltetőktől:

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink