Gyártók Műszerfal és kijelző sem lesz a legújabb BMW-ben

Műszerfal és kijelző sem lesz a legújabb BMW-ben

autopro.hu/P.B. | 2023.01.06 04:19

Műszerfal és kijelző sem lesz a legújabb BMW-ben

Fotó: BMW

Bemutatta legújabb koncepcióautóját a BMW a CES 2023-on Las Vegas-ban. Az autó számos érdekességet vonultat fel, ezek közül a legizgalmasabb talán az, hogy sem kijelző, sem műszerfal nincs a járműben.

A BMW legújabb tanulmányautója, az i Vision Dee új szintre emeli az autók digitalizáltságát – nem elég, hogy nincs benne sem műszerfal, sem képernyő, az autó maga mutatkozik be „digitális társaságként”. De még ez se minden!

Összesen 240 e-ink szegmens segítségével nemcsak a szélvédőre vetíti ki az információkat az autó (ez már megszokott technológia, csak az a szokatlan, ha más nincs az autóban), hanem a karosszériára többi részére is lehet majd animációkat vetíteni: a hűtőmaszk és a fényszóró mimikai reakciókat mutat. Az autó színe is változhat, hiszen a vezérelhető szegmensek 32 árnyalatot képesek megmutatni.

A műszerfalat és a kijelzőket a teljes szélvédőre kiterjedő head-up display váltja: aki nem a vezetési élményre koncentrál, az a sebességre, az akkumulátor állapotára, illetve az alapvető kezelőszervekre vonatkozó információk mellett a látóterébe helyezheti a kommunikációs rendszerek, és a kiterjesztett valóság üzeneteit is.

Az első betekintés

A digitális funkciók erőfitogtatásán túl a BMW i Vision Dee azért is különösen izgalmas, mert ez az első példa a BMW 2025-től bevezetésre kerülő Neue Klasse platformra épülő modelljei közül. Persze ez még messze van egy prototípustól, de mégis jó viszonyítási alap arra vonatkozóan, hogy mire számíthatunk például a debreceni gyárban készülő BMW-ktől.

A BMW szakértői hangsúlyozták, hogy az i Vision Dee szigorúan koncepcióautó. De bármilyen is legyen a végső formájuk, a Neue Klasse modelleken fog múlni, hogy a BMW eléri-e azt a célját, hogy 2030-ra globális szinten eladásainak ötven százalékát az elektromos autók tegyék ki. Fontos tehát, hogy a BMW nem mond le a belső égésű motorokról, a stratégia magában foglalja az „iFactory-kat” is, amelyek egyetlen futószalagon képesek hagyományos hajtású autókat, plug-in hibrideket és elektromos járműveket gyártani. Emellett a hidrogén üzemanyagcellás meghajtás fejlesztése is komoly szerepet kap.

Fotó: BMW

Kai Langer, a BMW i Design vezetője elmondta, hogy az autógyártó tudja, hogy az új dizájn vitát váltott ki a BMW rajongói körében, jól ismerik a legutóbbi tervezési nyelvezet körüli vitákat is. „Ők a mi ügyfeleink, és hallgatnunk kell rájuk. (…) De valami új nélkül nincs előrelépés” – mondta.

Az i Vision Dee azonnal felismerhető, láthatóan egy jövőbe mutató elektromos jármű még akkor is, ha korábbi dizájnelemeket is hord magán – a vese alakú hűtőrácsra való utalás például nem maradhatott el.

Hogy lesz kaméleon az autóból?

Mint fent említettük, a CES-en bemutatott i Vision Dee képes a színét változtatni. Az e-inkkel laminált rács, az ablakok környéke és az alsó ajtócsíkok mindegyike mikrokapszulázott részecskékkel rendelkezik, amelyek alacsony áramerősséggel (15 voltnál és 100 milliampernél kevesebbel) gerjeszthetők, így feketéről fehérre váltanak. Az érzékelők nyomon követhetik az emberi közönség tekintetét, és grafikusan kölcsönhatásba léphetnek velük – írja a SAE.

Az animációk és a grafikus kifejezések mellett – amit a BMW „figitális ikonoknak” nevez – a technológia egy napon kaméleonokká változtathatja a járműveket, lehetővé téve, hogy a tulajdonos tetszése szerint vegyék fel a színüket.

Stella Clarke, a BMW kutatómérnöke szerint ennek a funkciónak nincs különösebb értelme, „egyszerűen csak borzasztóan menő”.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink