Gyártók Megvan a megállapodás a VW-nél, mégsem lehet hátradőlni

Megvan a megállapodás a VW-nél, mégsem lehet hátradőlni

MTI/autopro.hu | 2016.08.23 14:06

Megvan a megállapodás a VW-nél, mégsem lehet hátradőlni

A gyártó közlése szerint megoldották a felek a jogvitát, ám korábban a Daimlerrel is hasonló ügybe keveredett beszállítói csoport esete bármikor könnyedén megismétlődhet.

Sokkal komolyabb veszély fenyegette néhány napon keresztül a német autóipart, mint első pillantásra tűnt, emiatt a VW és két beszállítójának ügye rendkívül hasznos tapasztalatokkal szolgálhat a jövőbeli beszállítói lavinák elkerülésére. Erre utal, hogy a nézeteltérés veszélyeire már a német anyaggazdálkodási, beszerzési és logisztikai szövetség (BME) is felhívta a figyelmet. A Volkswagen Golf (vagyis mindössze egyetlen modell) gyártásához ugyanis csaknem 500 partner szállít be a VW-nek anyagokat, alkatrészeket vagy berendezéseket. A gyártás hasonló leállása az összes cégnek nehézséget okozhatott volna, mert nem tudták átadni a megrendelőnek a legyártott termékeket.

A Volkswagen közlése szerint az éjszakai tárgyalások után hosszú távú, „partneri” megállapodás megkötésének hatására a Car Trim és az ES Automobilguss hamarosan folytatja a munkát, az érintett telephelyeken a csaknem 28 ezer alkalmazott fokozatosan visszaáll a megszokott munkarendbe.

A mostani eset rávilágított arra, hogy a gyártók és beszállítók jogi vitája láncreakciót válthat ki, tovaterjedhet a teljes termelési láncon, egészen a vásárlókig, akik nem kapják meg időben a megrendelt termékeket, és előfordulhat, hogy visszalépnek a vásárlástól, ami kedvez a versenytársaknak és tovább növeli az érintettek kárát. A német BME szervezet szerint az autóipar az úgynevezett just in time (éppen időben - JIT) gyártásszervezési elv alapján dolgozik - a vállalatok készletezés helyett mindig az éppen szükséges mennyiséget állítják elő, illetve szállítják partnereiknek -, ezért az ellátási láncban keletkező zavarok az egész termelési rendszerben fennakadást okoznak.

A most lezárt ügyben érintett két beszállító, a Car Trim és az ES Automobilguss egyaránt a Prevent nevű, szlovéniai központú cégcsoporthoz tartozik, amely az egyik leggazdagabb bosznia-hercegovinai vállalkozó, Nijaz Hastor érdekeltsége. A Prevent működése már korábban sem volt feszültségektől mentes, a Daimler jelenleg is 40 millió eurós kártérítés miatt pereskedik a beszállítóval. Az Automobilwoche szerint az üléshuzatokat gyártó cég a stuttgartiaktól szintén egy nem teljesített szerződés, valamint egy félbeszakadt együttműködés miatt követel eurómilliókat. A bírósági útra terelődött ügy csak november nyolcadikán folytatódik.

Kiemelt Partnereink