Gyártók Különleges hajtást mutatott be a Hyundai és a Kia

Különleges hajtást mutatott be a Hyundai és a Kia

autopro.hu/Sz.K. | 2023.12.04 10:22

Különleges hajtást mutatott be a Hyundai és a Kia

Fotó: Hyundai News

A Hyundai és a Kia által tervezett Universal Wheel Drive System rendszert taxikhoz, buszokhoz és más speciális célú járművekhez tervezték. Az Uni Wheel az elektromos járművekben extra helyet teremt azáltal, hogy a redukciós hajtóművet a kerékagyra helyezi át.

A dél-koreai Kia és a Hyundai által bemutatott Uni Wheel a fontos hajtáslánc-elemet, a redukciós hajtóművet a kerékagyon belüli szabad térbe helyezi át. Az Uni Wheel abban különbözik más, kerékbe épített rendszerektől, például a Protean Electric kerékagyba épített motorjától, hogy csak a redukálóművet építették be a kerékagyba, nem pedig a teljes villanymotort.

A redukálóműnek a kerékagyba történő áthelyezése lehetővé teszi, hogy a kisebb villanymotorokat a kerekekhez közel szereljék fel, csökkentve ezzel a hajtótengelyek hosszát. A kis villanymotorok a hosszú hajtótengelyekkel rendelkező központi tengelymotor helyett távolabb is elhelyezhetők, így felszabadul a kerekek között a központi motor számára szükséges hely. A Hyundai szerint ez további rakodótérként, például nagyobb csomagtartó vagy csomagtér, illetve a jármű különböző belső elrendezései révén használható fel. A keletkező extra tér további akkumulátor-modulok számára is felhasználható.

Az Uni Wheel egy speciális bolygómű-konfigurációt használ, amely egy középen lévő napkerékből, mindkét oldalon négy fogaskerékből és egy ezt az elrendezést körülvevő gyűrűs fogaskerékből áll. A motor által termelt teljesítményt a napkerékre továbbítják, amely a fogaskerekekbe kapcsolódva forgatja a gyűrűs fogaskereket. Ez kapcsolódik a kerékhez a jármű meghajtásához. Egy speciális csuklómechanizmus biztosítja a szükséges mozgási szabadságot, hogy az Uni Wheel követni tudja a felfüggesztés mozgását.

A koreaiak látják a potenciált

A Hyundai és a Kia az Uni Wheeltől a vezetési komfort javulását is várja. A hagyományos, központi motorral (akár elektromos, akár belső égésű) hajtásnál a hatékonyság romlik, amikor a hajtás tengelyének kitérési szöge megnő a sűrítés és a visszahatás során. Az új rendszernek a kerék mozgásától függetlenül szinte változatlanul továbbítania kell az erőt, és így nagyobb kényelmet és az alkatrészek jobb tartósságát kell biztosítania. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, amikor a jármű magasságát a légrugózás változtatja - ami központi meghajtás esetén szintén a hajtótengely nagyobb kitérési szögéhez vezet.

A koreai konszern az úgynevezett céljárművekben látja az Uni Wheel optimális alkalmazási területét, mint például a Kia által tervezett, taxiszolgáltatásokhoz és fuvarmegosztó szolgáltatásokhoz használt speciális járművek. Ez tükrözi más kerékagymotorok, például a Protean Electric fent említett motorjának alkalmazási területeit. A Hyundai Motor Groupon belül a Kia vezető szerepet kapott a céljárművek terén. A Kia még nem határozta meg, hogy pontosan milyen járműveket fog gyártani 2025-től vagy 2028-tól kezdve az új, kifejezetten ezekre a járműtípusokra szánt üzemekben. A Kia és a Hyundai úgy véli, hogy az Uni Wheel nagy lehetőségeket rejt magában, mondván, hogy ez a járműhajtási rendszer forradalmasítani fogja a jövő mobilitási eszközeinek tervezését.

Alternatív felhasználás

A közúti járművek nem az egyetlen alkalmazási terület, amelyet a Hyundai és a Kia az Uni Wheel számára tervez. Az autóipari konszern szerint az új hajtásrendszer más mobilitási eszközökhöz, például kerekesszékekhez, kerékpárokhoz és kézbesítő robotokhoz is alkalmazható. Az Uni Wheel méretezhető a kis kerékméretű, már négy coltól kezdve egészen a nagy, 25 colos vagy annál nagyobb kerékméretű alkalmazásokig.

A dél-koreai csoport egyelőre nem hozta nyilvánosságra az Uni Wheel teljesítményadatait. A következő lépésben további teszteket végeznek majd az Uni Wheel stabilitásának, hatékonyságának és tartósságának javítása érdekében. A Hyundai és a Kia nyolc szabadalmat jegyeztetett be az Uni Wheelre vonatkozóan Dél-Koreában, az Egyesült Államokban és Európában – írja az electrive.com.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink