Gyártók Közel két évtized után van újra magyar busz az IAA-n

Közel két évtized után van újra magyar busz az IAA-n

Pörge Béla | 2022.09.24 08:23

Közel két évtized után van újra magyar busz az IAA-n

Fotó: Pörge Béla

Az Ikarus személyében ismét képviselte hazánkat egy magyar autóbuszgyártó az egyik legnagyobb presztízsű haszongépjárműves szakkiállításon, az IAA Transportionön. A székesfehérvári gyártó két elektromos autóbuszt és egy töltőoszlopot is bemutatott a Hannover Messén.

Hirdetés

A mai Ikarus elődje, a „nagy” Ikarus természetesen több alkalommal is képviseltette magát különböző rangos kiállításokon, így korábban a még egységesen a személyautók és a haszongépjárművek részvételével zajló frankfurti IAA-n is, majd később Hannoverben is, amikor már a mai formában, a buszokra és a teherautókra szakosodott rendezvény különvált a személyautós testvérétől.

Az Ikarus utoljára 2004-ben vett részt a kiállításon, a hányattatott sorsa már akkor is megkezdődött a vállalatnak, ami a 2000-es években csak tovább romlott. A bezárásról egy korábbi interjúnkban olvashatnak bővebben, míg a jogutódlással kapcsolatos vitát most nem nyitnánk meg. Hogy a mostani Ikarus mennyire „az az Ikarus”, ez nem egy eldöntött kérdés, ami viszont egyértelmű: magyar mérnökök munkája magyar hozzáadott értékkel az Ikarus 120e, és ez az elektromos autóbusz most bemutatkozhatott Hannoverben az IAA-n is.

Cél a német piac

Az autopro.hu a helyszínen is felkereste az Ikarus standját – a magyar gyártó a szabad ég alatt kapott helyet. Két Ikarus 120e és egy saját töltőoszlop jelentette a stand érdemi részét, emellett természetesen a gyártó képviselőivel és vezetőivel is lehetett találkozni, valamint egy német partner is jelen volt. Az egyik autóbusz egy orvosi célokra kialakított jármű, míg a másik egy, a Volánbusznál Székesfehérváron közlekedő példány volt.

Fotó: Pörge Béla

A német vonal fontos az Ikarus számára – részben a korábbi hírnévre építve, de elsősorban a rövid szállítási idővel és az elektromos hajtással, valamint a német megrendelők igényére szabott utastérrel és kialakítással vetné meg a lábát a piacon a gyártó. Az Ikarus kéthónapos szállítási időt ígér – ezt a buszok is hirdették –, ami a jelenlegi helyzetben óriási előny lehet. Két busz egyébként már sikeresen közlekedik egy német üzemeltetőnél, valamint a helyi forgalmazó egy harmadik példánnyal járja az országot.

Fotó: Pörge Béla

Az Ikarus szakemberei szerint a gyors tenderek és a kis üzemeltetők miatt ideális célpont Németország. A német piacon ugyanis rengeteg kisebb üzemeltető van jelen, aki nem hatalmas flottákat, hanem az Ikarus számára teljesíthető mennyiségű buszt vásárolna. A tenderek is gyorsan lefutnak egy ilyen vásárlónál, és az Ikarus szállítási idejével kis túlzással már ott is a busz a német partnernél, mire a Volánbusz egy nagyobb tenderén egyáltalán győztest hirdetnek – ettől még persze a hazai piacon is aktív a cég.

A német piacon előnyt jelent még, hogy olyan beszállítókkal dolgozik együtt az Ikarus, mint a ZF vagy a Knorr-Bremse.

Magyar termék, 16 év garancia

Az Ikarus ugyan nem tagadja meg kínai gyökereit, és tény, hogy az akkumulátor és a hajtás is Kínából származik a buszokban, ugyanakkor abszolút magyar fejlesztésről van szó. Elég egymás mellé állítani a legelső, még valóban elsősorban kínai alapokon nyugvó buszt és egy mostani 120e-t: a különbség feltűnő, és bizony mind magyar fejlesztés, ami eltér. A busz karosszériájára (ami teljesen magyar gyártású) 16 év garanciát vállal a gyártó – ez éppen a kétszerese az akkumulátorokra vállalat 8 évnek, azaz a váz két ciklust is képes kiszolgálni.

Fotó: Pörge Béla

Az elektromos buszok mellé természetesen töltési infrastruktúrára is szükség van, a töltőállomások optimális energia ellátását biztosító energiatároló rendszerek és az töltést szabályozó energiamenedzsment szintén neuralgikus pont lehet az üzemeltetők számára. Az Ikarus által kifejlesztett töltőállomás azonban nem kizárólag buszok, hanem CCS töltési szabvánnyal rendelkező elektromos járművek töltésére is alkalmas – egy ilyen töltőt be is mutatott a cég Hannoverben.

Török offenzíva

Néhány szót érdemes az IAA többi buszos résztvevőjéről is szólni. A buszok számára kialakított csarnokban óriási volt a török fölény, többek között a Várból ismert Karsan – az Év Busza díjra jelölt e-Ata és egy autonóm busz is, az Isuzu, a Temsa és kisebb török gyártók is jelen voltak. Ott volt még a lengyel Neobus hidrogénes autóbusza, valamint számos beszállító.

A rendezvényen emellett a BYD, az MAN – melynek a Lion's City E modellje az Év Autóbusza 2023 címet elnyerte –, a Mercedes, a Setra és több kisebb gyártó járművei is feltűntek. Az IAA méreteit jól mutatja, hogy a buszos részleg a fentiek ellenére a kisebb szelete az eseménynek, amin teherautók és kamionok garmadája vonult fel.

Érdekesnek találta ezt a cikket? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink