Gyártók Kilencsebességes automata a Mercedestől

Kilencsebességes automata a Mercedestől

Panker Gergő | 2013.07.26 09:00

Kilencsebességes automata a Mercedestől

A Mercedes Stuttgartban bemutatta prémium kategóriás személyautókba szánt kilencsebességes nyomatékváltós sebességváltóját, a 9G-Tronicot: a világon egyedülálló erőátviteli rendszer az E 350 BlueTec-ben debütál, amely így kategóriájának egyik leggazdaságosabb hathengeres dízelesévé válik.

Az új sebességváltó nagy hatékonyságának köszönhetően az E 350 BlueTEC fogyasztása alacsony. A márkához hűen a sebességváltót kényelmes használat és szinte észrevehetetlen működés jellemzi. A 9G-Tronic váltóval szerelt E 350 BlueTEC azonnal rendelhető. A fejlesztések ellenére a négyajtós és kombi modellek változatlan áron kerülnek szeptemberben a kereskedőkhöz.

A 252 lóerős V6-os dízelmotor átlagfogyasztása 5,3 liter/100 kilométer (a kombi esetében 5,5 liter/100 kilométer), amelyhez 138 gramm/kilométer károsanyag-kibocsátás párosul (kombi: 144 gramm/kilométer). Ennek eredményeként az új 9G-Tronic váltóval szerelt modellek mind fogyasztás, mind pedig károsanyag-kibocsátás terén is jelentős előrelépést jelentenek az elődökhöz képest. A több fokozat és a nagyobb áttételezés segít a menetkényelem növelésében, valamint az autó hatékonyabban használja fel a rendelkezésre álló motorteljesítményt.

A motorfordulatszám csökkenése növeli az E-osztály utasainak kényelmi szintjét. A külső zajt szintén csökkentették (4 decibellel), amely kevesebb terhet jelent a környezet számára.

Az új 9G-TRONIC felépítése

A kisebb fogyasztás elsősorban a 9G-Tronic hatékonyságának köszönhető. A kilenc fokozat nagyobb, 9,15-ös áttételezése lehetővé teszi a motorfordulatszám érezhető csökkentését, továbbá fontos szerepet játszik a nagyobb hatékonyság és menetkényelem elérésében. A rövidebb áttételeknek és reakcióidőnek köszönhetően a 9G-Tronic manuális módban könnyedén felel a gyors, spontán váltásokra, amely nagyban növeli a vezetési élményt.

A váltás könnyedsége – amely az egyik legfontosabb szempont a Mercedes-Benz automata sebességváltók tervezése során – számos innovatív fejlesztés eredménye. Ezek egyike az új közvetlen vezérlőrendszer, amely rövid, alig észrevehető váltást tesz lehetővé. A kiemelkedő menetkényelem a dupla torziós ellensúly és a centrifugális ingatechnológia együttesének köszönhető. A szélesebb áttételezés eredményeként a magasabb fokozatok is alacsonyabb fordulatszámon használhatók, amely tovább növeli a komfortot: kilencedik fokozatban 120 kilométer/órás sebességnél a motor alig 1350-es fordulaton pörög.

Csúcstechnológia a váltófejlesztésben

A kilencsebességes automata tervezése során a fejlesztőmérnökök nagy hangsúlyt fektettek az úgynevezett „kompakt pehelysúlyú felépítésre”. A két további fokozat és az 1000 Nm-es nyomaték ellenére az új váltónak nincs szüksége nagyobb helyre, mint elődjének, ráadásul könnyebb is lett. A két részből álló burkolatot meghagyták: a nyomatékváltó burkolata alumíniumból készül, míg a sebességváltóház és az olajteknő magnéziumötvözetből készült burkolatot kap.

Mercedes-Benz E 350 BlueTEC 9G-Tronic váltóval

A tervezés során továbbá szempont volt, hogy a kilenc fokozatot a lehető legkevesebb bolygókerék és váltóelem felhasználásával tegyék lehetővé. Intenzív számítógépes analízis és precíz modellezés segítségével végül sikerült elérniük, hogy a váltó csupán négy bolygókerékből és hat váltóelemből épüljün fel. Menet közben három sebességérzékelő felügyeli a működést és biztosít adatokat a váltóvezérlő-rendszer számára, lehetővé téve a hatékony váltást. Ha a vezérlőrendszer indokoltnak látja, gyorsítás vagy lassítás során több fokozatot is átugrik.

A 9G-Tronic váltóban két olajpumpa gondoskodik az olajellátásról. A lánccal hajtott kisebb mechanikus főpumpa a főtengely mellett helyezkedik el, melyet egy külön elhelyezkedő, elektromosan vezérelt kiegészítő pumpa táplál. Ez az elrendezés lehetővé teszi az aktívan vezérelhető folyamatos kenést és hűtést, valamint azt, hogy a 9G-Tronic start/stop rendszerrel is felszerelhető legyen. A vezérlőrendszernek köszönhetően a kilencfokozatú bolygókerekes automata sebességváltóban - amely a világon egyedülálló fejlesztésnek számít - a hidraulikus rendszer is hatékonyabbá vált.

22 millió váltó 1961 óta

A Mercedes-Benz több mint 50 éve fejleszt és gyárt hatékony és tartós automata váltórendszereket magas minőségben. Máig körülbelül 22 millió személyautóba való automata sebességváltó hagyta el a Daimler stuttgart-untertürkheimi központjától nem messze fekvő Stuttgart-Hedelfingenben található gyártócsarnokot.

A 9G-Tronic váltó ideális mind hátsó- és összkerékhajtású, valamint hibrid és plug-in hibrid hajtásláncú járművekbe. A következő évek során a gyártó szinte összes modelljében elérhető lesz a 9G-Tronic rendszer.

Kiemelt Partnereink