Gyártók Két év múlva jön az első elektromos Rolls-Royce

Két év múlva jön az első elektromos Rolls-Royce

autopro.hu/D.Á. | 2021.12.18 08:21

Két év múlva jön az első elektromos Rolls-Royce

A Rolls-Royce Spectre prototípusa rejtőszínekben | Fotó: Rolls-Royce Motor Cars PressClub

Kétajtós, fényűző kupé lesz a Rolls-Royce Spectre, amely a luxusmárka első tisztán elektromos autója lesz. A tesztelés hamarosan elindul, hogy a 2023-ban piacra dobni tervezett modell prototípusai addigra megtegyenek 2,5 millió tesztkilométert. A Rolls-Royce 2030-tól már csak elektromos modelleket fog árulni.

A nyáron bemutatott prototípus alapján a Rolls-Royce Spectre egy csapott hátú, kétajtós GT autó lesz hosszú motorháztetővel és izmos vonalakkal, tehát várhatóan a Wraith modell helyére szánja a gyártó. A leköszönőben lévő Wraith még egy 2008-ban bemutatott BMW padlólemezre épült, az újabb Phantom, Ghost és Cullinan típusok azonban már a Rolls-Royce saját, Architecture of Luxury platformon nyugszanak. Utóbbi már befogadhat tisztán elektromos hajtást is, így ez lesz az alapja az összes Rolls-Royce modellnek a jövőben, köztük a Spectre-nek is.

2011-ben a márka 102EX néven készített tisztán elektromos tanulmányautót, hogy kipróbálja, életképes-e a villanyos hajtás a nagy benzinmotorok helyett, a jelek szerint pedig megtalálták a megoldást. A benzinmotort hiába váltják le, a jellegzetes hűtőmaszkokat meg fogja tartani a márka az autók elején. A Spectre megtartja továbbá a Wraith hátrafelé nyíló ajtóit, és megemelni sem fogják az autót, így minden szempontból marad a luxuskupé kategóriában az új modell.

Nem kaszálják el rögtön a V12-est

Az Architecture of Luxury platform rugalmassága megengedi, hogy továbbra is legyenek olyan utódja is a Wraith-nek, amelyben a Rolls-Royce 6,75 literes, dupla-turbofeltöltésű V12-es benzinmotorja dolgozik. Hibrid megoldások azonban nem lesznek, mint például a rivális Bentley-nél, a Rolls-Royce nem elektrifikálja hagyományos hajtásláncát. Torsten Müller-Ötvös vezérigazgató finom átmenetet ígér a benzines és az elektromos éra között, továbbá elmondta, a V12-es motor még sokáig velünk lesz. Mikor azonban 2030-ban kivezetik, 126 évnyi történelem zárul le a Henry Royce által tervezett benzinmotor 1904-es megszületésétől számolva.

A márka büszkén hirdeti, hogy a Spectre is kézzel készül majd jelenlegi, goodwoodi üzemükben, és nem a BMW fogja gyártani, arról azonban nincs információ, hogy az elektromos hajtás komponenseit az anyacégtől szerzik-e majd be. Ha igen, akkor arra lehet számítani, hogy a BMW iX M60 SUV-ban használt, több mint 600 lóerős, összkerékhajtást biztosító rendszert kapja majd a Spectre, ami a 2,5 tonnás iX-et négy másodperc alatt gyorsítja nulláról százra.

Egyelőre nem rugaszkodnak el a földtől

A BMW fejlesztés alatt álló szilárdtest technológiás akkumulátoraiért várhatóan nem fog kapkodni a brit luxusmárka. A Rolls-Royce tudja, hogy ügyfelei főleg városban közlekednek, nem tesznek meg hosszú utakat, így nem kell azonnal átvenniük az új technológiát, mikor az megjelenik. A hidrogén üzemanyagcellás opciót azonban Müller-Ötvös elképzelhetőnek tartja a BMW iX5 Hydrogen sikerei láttán. Jelenleg az akkumulátorokra szavaz a luxusautó-gyártó, de nem zárkózik el egy B-tervtől. Autóipari vezetők többnyire a nagyobb, nehezebb járművekhez illő technológiának tartják a hidrogén üzemanyagcellás hajtást, így akár a Rolls-Royce modellek is profitálhatnának belőle — írta meg az Autocar.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink