Gyártók Indulhat végre a Winterkorn-csalási tárgyalás

Indulhat végre a Winterkorn-csalási tárgyalás

autopro.hu/Sz.N. | 2020.09.11 13:47

Indulhat végre a Winterkorn-csalási tárgyalás

Martin Winterkorn, a Volkswagen Csoport egykori elnöke. | Fotó: Volkswagen MyNewsDesk

Könnyeivel küszködve távozott hivatalából Martin Winterkorn, miután nyilvánosságra jutott a kibocsátási botrány. Most, közel öt évvel az eset után állították az egykori vezetőt bíróság elé. A jelenleg 73 éves, már régóta érinthetetlennek tartott egykori Volkswagen Csoport vezetőnek kereskedelmi és több rendbeli csalás vádjában kell védekeznie.

Hirdetés

Mindezt a Braunschweigi Regionális Bíróság jelentette be. A német igazságszolgáltatás rendkívül komolyan veszi az eljárást, míg eddig főképp az Egyesült Államokban állították elő vezetőket a dízelbotrány kapcsán, most a büntetőbírák már azt is tudni akarják, hogy mi zajlott Németországban.

Hosszantartó huzavona

2015 szeptemberében a német részvényindex csoport legjobban fizetett felső vezetője búcsúbeszédében az állította, hogy „nem tud semmiféle jogsértésről”. Ezt a braunschweigi államügyészség másképp látta. Winterkorn és négy további – most már csupán részben egykori – VW vezető ellen 2019 elején indítottak vádemelést. A bíróság és az érintettek közti hosszú huzavona után most több meghallgatás időpontját is kitűzték a tárgyalóteremben. Sőt, egy ponton a bírók még tovább mentek, miután úgy tűnt, hogy a vádirat egyes vádpontjait már hosszú ideje ki lehetne fizetni.

A kamara úgy valószínűsíti, hogy elég bizonyítékuk van rá, hogy Winterkornt elítéljék az említett vádakban. Emiatt engedélyezték a normál eljárás elindítását. Eredetileg az ügyészség „csupán” különösen nagy kárt okozó csalással ítélte a vádlottakat. Most már azonban azon a véleményen vannak, hogy a „Volkswagen Csoport egyes járműveinek vásárlóit az autó tulajdonságaival kapcsolatban megtévesztették, különös tekintettel az úgynevezett motorvezérlő szoftvert leállító berendezésének használatára”.

A védőügyvéd szerint csökkentették a vádakat

A csalás miatt a nitrogén-oxid-kibocsátást csupán a tesztek alkalmával garantálták, a normál közúti használat során azonban már nem. Ebből kifolyólag a vásárlók hatalmas pénzügyi veszteséget szenvedtek el. Összesen több mint 100 millió euróról és kilencmillió érintett autóról beszélnek az Egyesült Államokban és Európában.

Winterkorn ügyvédjei számára megkönnyebbülést jelent, hogy kliensüket nem vádolják a Volkswagennek okozott károkozással, valamint a büntethető hirdetésért, mely a járművek különleges, valójában nem létező előnyeit reklámozza a károsanyag-kibocsátás terén. Felix Dörr védőügyvéd szerint ez így van rendjén, hiszen elegendő gyanút tagadtak. Ilyen tekintetben még a vádak csökkenését látja.

Még a piaci manipuláció vádja merülhet fel

És mi történik egyébként a Volkswagennel? Formálisan a csalási eljárásnak már semmi köze a vállalathoz. 2018 nyarán a Braunschweigi Államügyészség egymilliárd euró bírságot szabott ki a vállalatra a dízelbotrány kapcsán. Jogilag a felügyeleti kötelezettség megszegése közigazgatási szabálysértésnek minősült. Az autógyártó a tárgyalás során tartózkodott a fellebbezéstől, amivel elismerte bűnösségét. Az emberek alapvetően támogatják, hogy további jogi lépéseket tesznek az ügyben az egyének szintjén is. A többi érintett egy része szintén adócsalással és büntetendő, versenytorzító reklámokban való segédkezéssel vádolható.

Winterkorn számára mindez kényelmetlen lehet egy másik eljárás során. A jelenlegi konszernvezető Herbert Diess és a felügyelőbizottság elnöke, Hans Dieter Pötsch elleni eljárásban még nem született döntés, hogy a piaci manipulációért is büntetőjogi felelősséggel tartoznak-e. Diess és Pötsch esetében felfüggesztették az egyenkénti 4,5 millió eurós kártérítés fizetésére vonatkozó eljárást – Winterkorn esetében ez a kérdés is nyitott még. Mindez arról szól, hogy a Volkswagen vezetői túl későn tájékoztatták a várható kockázatokról a befektetőket és pénzügyi piacokat, csupán akkor, amikor a botrány már kirobbant.

Letartóztatási parancs az USA-ban

Az Egyesült Államokban zajló hatósági ellenőrzéseket és kutatói vizsgálatokat követően 2015 szeptemberében a Volkswagen elismerte, hogy engedélyezték a dízelautók kipufogógáz-értékeinek manipulálását. Bizonyos motorok szoftvereit úgy állították be, hogy lényegesen több mérgező nitrogén-oxidot bocsáthat ki az utakon, mint a tesztek során. Az Egyesült Államokban Winterkorn ellen letartóztatási parancsot is kiadtak.

A braunschweigi csalási tárgyalás elindítása még mindig nyitott kérdés. A Regionális Bíróság szóvivőjének elmondása szerint egy többhónapos eljárás veszi kezdetét. Legutóbb többszörösen hangsúlyozták, hogy csak a dízelügy ezen aspektusa volt az egyik legkomplexebb eljárás a bíróságon. Néhány vizsgálat pedig még mindig folyamatban van az Automobilwoche beszámolója szerint.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink