Gyártók Már Kínán kívül is terjednek a nátriumos autók

Már Kínán kívül is terjednek a nátriumos autók

autopro.hu/D.Á. | 2024.02.26 08:18

Már Kínán kívül is terjednek a nátriumos autók

Fotó: Pixabay

A kínai JAC Yiwei megkezdte 5000 darab E10X elektromos autójának leszállítását az első piacára, Közép- és Dél-Amerikába. Az apró jármű különlegessége, hogy nátrium-ionos akkumulátorral rendelkezik. A mérföldkövet egy ünnepség is kísérte a JAC Smart Factory gyárában. A 2023-ban alapított Yiwei a Sehol vegyes vállalatot váltotta, amely a JAC és a Volkswagen Anhui együttműködéséből született.

Összesen 10 ezer Yiwei modell fog Közép- és Dél-Amerikába érkezni, 5-5 ezer lítium-vas-foszfát és nátrium-ion akkumulátorral szerelve. A négy méter hosszú, lítiumos akkuval rendelkező Yiwei 3 modell 70 vagy 100 kilowattos villanymotorral és 41 vagy 51,5 kilowattórás akkumulátorral lesz elérhető. A nátrium-ionos Yiwei E10X (nevében megegyezve elődjével, a Sehol E10X-zel) 3,65 méteres, és a 23,2 kilowattórás telepével 230 kilométert tud megtenni a kínai mérési norma alapján. Egy 300 kilométeres hatótávú modell is várható 2024 második felében.

A Yiwei a JAC és a Volkswagen Anhui vegyesvállalatának, a Seholnak az örököse. Miután a VW többségi tulajdont szerezhetett a vegyesvállalatban, a JAC márka eltűnt a névből, és az a tartománynév került bele, ahol a vállalat főhadiszállása van. A Sehol 2021-ben a JAC-hoz került, majd 2023 májusában az bejelentette, hogy elhagyja a Sehol márkanevet és a Yiwei veszi át a helyét.

Beváltja a hozzá fűzött reményeket?

A nátrium-ionos akkumulátorok a JAC Yiwei autóihoz a Hina Battery-től származnak. Egy évvel ezelőtt a Hina és a Sehol bemutatott egy tesztet egy Na-ionos Sehol E10X-szel. Ebben az autóban 25 kilowattórás telep volt, 120 wattóra/kilogramm energiasűrűséggel bírt, és 10-ről 80 százalékra 20 perc alatt lehetett feltölteni.

Kínai források szerint a JAC komolyan fektetett a nátrium-ionos akkumulátorok kutatás-fejlesztésébe. A Shanghai Auto Show-n 2023 áprilisában bemutatott autó volt az első a Yiwei márkanév alatt, ez lett a 3-as, amelyet akkor még nátrium-ion akkuval mutattak be, később viszont egy hagyományos lítium-vas-foszfát akkuval került piacra. Xia Shunli, a Yiwei elnöke elmondta, hogy a kétféle akkumulátorok jól ki fogják egészíteni egymást a piacon. Szerinte költséghatékony megoldássá növi ki magát a nátrium-ionos akkumulátor, amely népszerűbbé fogja tenni az elektromos autózást a tömegek számára – írta meg az electrive.com.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink