Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Járműmérnök-hallgatóknak tartott képzést a BMW
2024.05.02 16:22Romániába költözik a Michelin gumigyára
2024.05.02 15:17Kirúgja az összes töltéssel foglalkozó dolgozóját a Tesla
2024.05.02 13:18Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler
2024.05.02 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Újjászületik a magyar Ikarus, bemutatkozott az új buszcsalád
A hazai járműipar két jelentős hagyományokkal rendelkező szereplője, az Ikarus és a győri Rába az ARC Kft.-vel együttműködve új városi és elővárosi buszcsaládot fejlesztett ki. Az első példányok szerdán Budapesten óriási sajtóérdeklődés mellett tették meg az első kilométereket.
Az Ikarusnál ismertebb hungaricum kevés van a világban. Manapság is százezresre becsülik azt a parkot, amely a világban közlekedik. Rendszerváltás utáni története mégis kudarctörténet. A magyar buszgyártást valakik, valamiért hagyták tönkre menni és tönkre tenni. Újjáélesztésére vannak kísérletek. A legújabbról tegnap Budapesten számoltak be az Ikarusbus Kft. és a Rába Jármű Kft. képviselői.
Torma János, Princz Ferenc és Fórián István a sajtótájékoztatón |
Az új magyar Ikarusokat városi és elővárosi forgalomra tervezték, szóló és csuklós verzióban is készül. Évente 300-500 darabra lehet felvevő piac Magyarországon. Futóművei Győrben készülnek, a Rába Jármű Kft.-nél. Ára 30-40 százalékkal olcsóbb lesz, mint a nyugat-európai buszok, ugyanakkor 20-30 százalékkal drágábbak, mint a hasonló kínai járművek. A szóló busz ára felszereltségtől függően 170-190 ezer euró lesz ( 270-es forint-euró árfolyammal számolva 46-51 millió forint), míg a csuklós 260-300 ezer euróba kerül ( 70-80 millió forint).
Princz Ferenc, az Ikarusbus Kft. ügyvezető igazgatója azzal számol, hogy az idén 40-50 új fejlesztésű jármű állhat forgalomba, a jövő év végéig pedig lehetségesnek tartja 300 autóbusz értékesítését. Elsősorban azokra az állami és önkormányzati cégekre számítanak vásárlóként, amelyek buszparkot tartanak fenn, ezeknek a buszoknak az átlagéletkora ugyanis tizenegy év, a BKV-nál ez a szám tizenhét.
A sajtótájékoztatón jelen volt dr. Fórián István miniszterelnök megbizott, aki nem zárta ki annak lehetőségét sem, hogy exporttal az éves gyártókapacitás akár 1000-1500-ra is felfuttatható.
A győri Rába nem csak futóműveivel csatlakozik az új buszcsalád sikeréhez, hanem üléseket, vázszerkezeti darabokat is gyárt - mondta el tegnap Budapesten Torma János, a Rába Jármű Kft. ügyvezető igazgatója.
A gyártás Budapest-Mátyásföldön kezdődik, ha azonban évente 1500-nál több járműre is lenne kereslet, Székesfehérvár és Győr is lehetséges gyártóhelyként szerepel.
Az új buszoknál kiemelt szempont a magyar hozzáadott érték maximalizálása. Ennek megfelelően a tervezésnél a magyarországi gyártású részegységek prioritást kaptak, és a jövőben a jelenleginél is több részegységet a hazai partnerektől kívánnak beszerezni. Ennek a stratégiának a jegyében csatlakozott a győri Rába a programhoz, mely cég a tradicionális futóművek mellett vázszerkezeti darabokat és üléseket szállít az új buszokhoz. További magyar stratégiai partnerek megnyerésére és bevonására nyitott a társulás. Meggyőződésük, hogy a hazai busz és járműgyártóknak, részegység és alkatrészgyártóknak meg kell találniuk az együttműködést, hogy a magyar piaci lehetőségeket kiaknázhassák.
"A három cégnél meglévő évtizedes mérnöki és gyártási tapasztalat biztosítani tudja, hogy a járművek gyártása jórészt hazai erőforrások bevonásával, új munkahelyek megteremtése nyomán valósulhasson meg - hangsúlyozta Princz Ferenc, az Ikarusbus Kft. ügyvezető igazgatója. - Amellett, hogy a buszok elsősorban a hazai igények kielégítését célozzák meg, nem titkolt célunk, hogy az újonnan kifejlesztett járművekkel több tradicionális IKARUS- piacon is megjelenünk majd. A márkanév még ma is az egyik legismertebb hungarikum, a világban jelenleg is közel 100 ezer öreg IKARUS járja az utakat."
"A Rába az elmúlt években a stratégiai piacain bizonyította, hogy XXI. századi, versenyképes megoldásokat tud nyújtani csoporton belüli és globális partnereivel közösen felépített együttműködéseken keresztül San Franciscótól Moszkván át Tokióig, csak hogy néhány példát említsünk - emelte ki Torma János, a Rába Jármű Kft. ügyvezető igazgatója. - A nemzetközi tapasztalatok után a magyar piacon is hasznosítani szeretnénk ezen megszerzett kompetenciáinkat. Mindebben aktív beszállítói pozícióinkra, az EU-ban, illetve azon kívül is meglévő kapcsolatrendszerünkre ugyanúgy támaszkodhatunk, mint technológiai hátterünkre és integrátori képességeinkre."
Az új IKARUS autóbuszok a legkorszerűbb műszaki paraméterekkel rendelkeznek. A rozsdamentes acélból készülő vázszerkezet a korróziómentes hosszú élettartamot, a korszerű EURO 5-ös motor az alacsony légszennyezést, az alacsonypadlós kocsiszekrény, a tágas belső tér és az ülésrendszer az utasok kényelmét biztosítja.
A modernizált vezetőtérnek köszönhetően a jármű műszerfala belső diagnosztikára alkalmas, a legkülönbözőbb speciális adatok jeleníthetőek meg rajta (pl. motorról, váltóról stb.) Olyan műszaki újdonságok is bekerültek a járművekbe, mint az ingyenes WIFI internet az utasoknak, a belső biztonsági kamera, a GPS navigációval szinkronizált utas tájékoztatás kiépíthetősége, tolatókamera, kommunikációs akadálymentesítés (speciális hangbemondó rendszer), valamint a mozgássérültek beszállását megkönnyítő "térdeplő" funkció.