Gyártók Halászhálókból gyárt alkatrészeket a BMW

Halászhálókból gyárt alkatrészeket a BMW

autopro.hu/E.M. | 2022.09.19 04:23

Halászhálókból gyárt alkatrészeket a BMW

Fotó: BMW Group Press Club

Az autóiparban elsőként a BMW 2025-től bevezetésre kerülő modelljei tartalmaznak majd olyan műanyagból készült díszítőelemeket, amelyek alapanyaga 30 százalékban újrahasznosított halászhálókat és köteleket tartalmaz.

A BMW Csoport különböző megközelítésekkel dolgozik azon, hogy a tengeri iparban keletkező műanyaghulladékot a járműalkatrészek alapanyagaként használja fel az értékes erőforrások megőrzése és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében. Az újrahasznosítás ezen formája lehetővé teszi, hogy csökkenjen a kőolajalapú primer műanyagok iránti igény és egyúttal mérséklődjön az óceánok szennyezettsége.

Egy exkluzív újrahasznosítási folyamat során az említett hulladékokból olyan díszítőelemek készülnek, amelyek alkalmasak a jövőbeli járművek külső és belső terének kialakítására. Az így előállított alkatrészek szén-dioxid kibocsátása körülbelül 25 százalékkal kisebb, mint a hagyományos műanyagból készült társaiké.

Az újrahasznosított nejlonhulladék képezi az alapját annak a szintetikus fonalnak, amelyből például a BMW iX és az új BMW X1 padlószőnyegei készülnek. Ez az econyl néven ismert környezetbarát anyag eldobott halászhálókból, valamint elhasználódott padlóburkolatokból és a műanyaggyártásból származó maradék hulladékból készül.

Fröccsöntésre fel!

A BMW Csoport azonban a dán Plastixvállalattal együttműködésben kidolgozott új kezdeményezésének köszönhetően hatalmasat lép előre a tengeri műanyaghulladék újrahasznosításának területén. Eddig az újrahasznosított alapanyagot csak szálak formájában használták fel új járműalkatrészekhez, azonban egy új formátum forradalmasítja ezt.

A halászhálók és kötelek szétválasztás után ugyanis egy innovatív eljáráson mennek keresztül, amelynek során műanyag granulátumot állítanak elő. Ez az újrahasznosított anyag pedig most először alkalmas fröccsöntési eljárásra is. Ennek köszönhetően pedig az így előállított alkatrészek alapanyaga mintegy 30 százalékban tengeri műanyaghulladékból állhat. Ez további alkalmazási lehetőségeket teremt.

A BMW hivatalos sajtóközleménye szerint a fröccsöntési eljárással gyártott alkatrészek olyan díszítőelemek, amelyeket a 2025-től bevezetésre kerülő modellek külső és belső nem látható és látható részein egyaránt használnak majd. A BMW Csoport összességében azt a célt tűzte ki maga elé, hogy 2030-ra a jelenlegi 20 százalékról átlagosan 40 százalékra növelje a másodlagos anyagok arányát az új járművekhez felhasznált hőre lágyuló műanyagokban.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink