Gyártók Forradalmi újítást hoz a Daimler a hidrogénes közlekedésbe

Forradalmi újítást hoz a Daimler a hidrogénes közlekedésbe

autopro.hu/P.B. | 2024.02.28 07:21

Forradalmi újítást hoz a Daimler a hidrogénes közlekedésbe

Fotó: Daimler Media

A Daimler Truck és a Linde egyesítik erőiket egy nyilvános hidrogéntöltő állomás megnyitása érdekében Németországban. A cél, hogy túlhűtött folyékony hidrogént kínálhassanak a nagyobb tárolási sűrűség érdekében.

A két német vállalat, a Daimler Truck és a Linde Engineering a közelmúltban jelentette be az sLH2 nevű üzemanyag-utántöltési technológiát a túlhűtött folyékony hidrogénhez. A két cég várakozása szerint a túlhűtött folyékony hidrogén nagyobb tárolási sűrűséget tesz lehetővé, mint a gáznemű hidrogén, ennek köszönhetően nagyobb hatótávolságot, gyorsabb tankolást és jobb energiahatékonyságot kapunk a hidrogénes járművek esetében.

Andreas Gorbach, a Daimler Truck AG igazgatótanácsának tagja szerint három tényező együttállása szükséges a zéró emissziós szállítmányozáshoz – megfelelő akkumulátoros elektromos és hidrogénes járművek, az ezekhez kiépített infrastruktúra és a költségparitás a hagyományos hajtáshoz képest.

„Az sLH2-vel a hidrogén-tankolás ugyanolyan kényelmessé válik, mint a mai dízel tankolás. Körülbelül 10-15 percet vesz igénybe GenH2 teherautónk üzemanyaggal való feltöltése több mint 1000 kilométeres hatótávolságig” – mondta Gorbach.

„A túlhűtött folyékony hidrogén jelentősen növeli a hidrogén-utántöltő rendszerek hatékonyságát” – mondta Jürgen Nowicki, a Linde Engineering vezérigazgatója. „Két-háromszorosára csökken a szükséges beruházás, az üzemeltetési költségek pedig ötször-hatszor alacsonyabbak. A Daimler Truck-kal közösen kifejlesztett technológia elősegíti az utat egy robusztus üzemanyagtöltő hálózat kifejlesztéséhez, amely elengedhetetlen a járművek mozgásában és az ellátási láncok érintetlenségében” – tette hozzá.

Valódi alternatíva lehet

A közlemény szerint a Daimler és a Linde homologizálni kívánja az sLH2-t, mint a hidrogénüzemű teherautók közös tankolási szabványát. A németországi Wörth am Rheinben már át is adták az első nyilvános sLH2 üzemanyagtöltő állomást. Az állomást a Mercedes-Benz GenH2 teherautókkal végzett vásárlói próbákhoz használják majd.

Állítólag az állomáson a tankolás tíz-tizenöt percet vesz igénybe egy 36 tonnás teherautó esetében, ami 80 kilogramm folyékony hidrogénnel 1000 kilométeres hatótávolságra képes. A Daimler kijelenti, hogy az sLH2 rendszer csökkenti a hidrogén-töltőállomások beruházási és üzemeltetési költségeit, és ezzel egyben a folyékony hidrogént Európa-szerte megbízhatóan lehet szállítani. A rendszer egy szivattyút használ a folyékony hidrogén nyomásának növelésére, amely -253 Celsius-fokos hőmérsékletre továbbhűti és folyadékká (sLH2) alakítja.

A Daimler szerint az eljárás csökkenti az energiaveszteséget és növeli a tankolási kapacitást. Az üzemanyagtöltő állomás kapacitása 400 kilogramm folyékony hidrogén óránként. Az állomás tárolótartályának kapacitása négy tonna, ami körülbelül tíz órányi megállás nélküli tankolásra elegendő.

Évek óta tesztelik ezt a hajtást

A Daimler először 2021-ben mutatta be a GenH2 Truck prototípusát, amelyet különböző környezeti körülmények között teszteltek. 2024 közepétől a vállalat összesen öt GenH2 teherautót bocsát vásárlói próbára. Az Amazon, az Air Products, az INEOS, a Holcim és a Wiedmann & Winz azok a cégek, amelyek részt vesznek a kezdeti kísérletekben.

A Mercedes-Benz GenH2 teherautók körülbelül 25 tonna hasznos teherbírást kínálnak. A GenH2 teherautó hajtáslánca 300 kilowatt névleges, az akkumulátor pedig további 400 kilowatt átmeneti energiát biztosít. A fedélzeten egy 70 kilowattórás akkumulátor is található, amely az üzemanyagcella szituációs energiaellátását biztosítja csúcsterheléskor, gyorsításkor vagy emelkedőn.

A teherautó üzemanyagrendszere két, folyékony hidrogént tároló tartályból és egy üzemanyagcellás rendszerből áll. A rozsdamentes acél tartályok egyenként 44 kilogramm tárolókapacitásúak. A tartályrendszer két, egymásban lévő csőből áll, amelyek össze vannak kötve és vákuumszigeteléssel vannak ellátva – írja a SAE.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink