Gyártók Forradalmi megoldást alkalmaz új autójában a Lexus

Forradalmi megoldást alkalmaz új autójában a Lexus

autopro.hu/Sz.K. | 2023.03.21 04:23

Forradalmi megoldást alkalmaz új autójában a Lexus

Fotó: Lexus Newsroom

A franciaországi Provence-ban tartott rendezvényen mutatta be részletesen a Lexus az RZ-t. Az eseményen a japán mérnökök a sajtó számára is betekintést adtak az autó műszaki részleteibe. Az RZ nem a hatótávolságával fog hódítani, inkább a kormányával vagy a vezetési élménnyel.

Hirdetés

A Lexus RZ érkezését már 2022 tavaszán bejelentette a vállalat, akkor derült ki, hogy ez lesz az első globálisan forgalmazott elektromos modellje a Toyota leányvállalatának. Az autót most alaposabban is megmutatták a szakmai közönségnek Franciaországban.

Az SUV az anyavállalat Toyota bZ4X modellje és a Subaru Solterra által is használt e-TNGA platformra épül. A hajtáslánc a két testvérmodellből már ismerős lehet: a középkategóriás SUV Lexus RZ 450e vagy egy 150 kilowattos motorral az első tengelyen, vagy 80-80 kilowattos motorokkal az első és hátsó tengelyeken képzett összkerékhajtással érhető el, amelyet Direct4 néven futtat a Lexus.

Az RZ 71,4 kilowattórás lítiumion akkumulátorának - amelyet a tokiói székhelyű Prime Planet Energy & Solutions, a Toyota leányvállalata fejlesztett ki - 96 cellája van, uretánnal van lezárva, és a benne keringő vízzel hűtik és fűtik. A Lexus szerint az RZ hatótávolsága 18 colos kerekekkel felszerelve 354, 20 colos kerekekkel pedig 315 kilométer. A vállalat állítása alapján a töltés 0-ról 100 százalékra egy otthoni hálózaton 9,5 órát vesz igénybe, míg egy 400 amperes egyenáramú gyorstöltőnek 30 percre van szüksége ahhoz, hogy 0-ról 80 százalékra növelje a töltöttséget.

Elég ennyi hatótáv

A modellt több kritika is érte a viszonylag rövid hatótávolság miatt. A mérnökök és a tisztviselők két dolgot említettek ezzel kapcsolatban a SAE beszámolója szerint: az egyik, hogy a hatótávolság bőven elegendő az RZ leggyakoribb felhasználási esetéhez – ezek a két autóval rendelkező háztartások, amelyek másik autója belső égésű motorral van felszerelve. A Toyota érvelése szerint a mindennapi helyi használathoz nem kell a szükségesnél nagyobb kapacitást beépíteni, mert az csak a költségeket és a tömeget növelné.

Yushi Higashiyama, az RZ teljesítményért felelős főmérnök-helyettes másik indokként a formatervet emelte ki: „az egyetlen módja annak, hogy ez a [e-TNGA nevű] platform nagyobb kapacitással rendelkezzen, az, ha hosszabbá tesszük” – vagyis az autó ezzel a formatervvel nem képes nagyobb hatótávolságra.

Érdekesség, hogy a Lexus a fentiek ellenére gondolt azokra is, akik aggódnak a hatótávolság miatt: a gyártó elindította a Lexus Reserve nevű programot, amely az RZ vásárlóinak 30 napra ingyenes hozzáférést biztosít a belső égésű vagy hibrid modellekhez a tulajdonjog első három évében – aki kirándulni menne, az így oldhatja meg.

Nem versenyautó

Az RZ duplamotoros felépítése érdekes kihívások elé állít, amikor az energiaelosztásról beszélünk. Amikor például a mérnökök azt mondják, hogy a jármű Direct 4 rendszere képes a hajtási nyomaték 100 százalékát a hátsó kerekekre továbbítani, akkor ezt a megjegyzést sajátos módon kell értelmezni. Mivel az első motort (150 kilowatt/201 lóerő) és a hátsó kerekeket nem köti össze hajtáslánc, ez azt jelenti, hogy csak a 80 kilowatt teljesítményű motor hajtja a hátsó kerekeket. Így előfordulhatnak olyan helyzetek - például a kanyarokból való lendületes kigyorsításkor -, amikor hiányzik a teljesítmény a hátsó kerekeknél.

Az RZ futóművét elől MacPherson rugók, hátul kettős keresztlengőkarok alkotják, ami szép egyensúlyt teremt a teljesítmény és a kényelem között, legalábbis megfelelő utakon. Hátul frekvencia-reaktív lengéscsillapítók vannak beépítve, amelyek „az útfelület frekvenciájának függvényében szabályozzák a csillapítási erőt.” Lényegében a technológia segít a rugózott tömeg szoros ellenőrzését fenntartani a vezetés során, ami a Lexus Driving Signature egyik célja.

Forradalmi kormányzás

A Lexus steer-by-wire rendszere a szögletes kormányból, a kormányzási visszajelzéseket adó kormánynyomaték-aktuátorból, valamint a kerekeket elfordító, a kormányrúdra szerelt vezérlőaktuátorból áll. A motorokat a Toyota, a JTEKT és a Denso fejlesztette ki. Az Infiniti 2013-ban a Q50-eseken bevezetett közvetlen adaptív kormányművével ellentétben itt nincs mechanikus kormányoszlop, amely a vezetékes rendszert támogatja. A mérnökök szerint a steer-by-wire rendszer és a kormányösszekötő a Lexus jövőbeli elektromos járműveinek központi elemei lesznek – majd a teljes önvezetéskor lehet ezt elhagyni, vélik a Lexus-nál.

Az útban lévő kormányoszlop nélkül a Lexus elérhetővé tett egy sugárzó hőpanelt, amely a vezető és az anyósülésen ülő utas lábát és lábfejét melegítheti. Higashiyama szerint ennek egyik oka az energiagazdálkodás volt: az ülések és az elülső panel sugárzó melegével az utastér fő légkondicionáló rendszerét kevésbé kell igénybe venni, ami összességében energiát takarít meg.

A 450e az alapfelszereltséghez tartozó és elérhető vezetőtámogató és biztonsági technológiák teljes skáláját kínálja, többek között olyan fejlett parkolási asszisztenst, ami minimális vezetői beavatkozással automatikusan be tud parkolni, de természetesen a sávtartó, vagy a forgalomfigyelő kamera is a tartozék része. Az RZ-t Motomachiban szerelik össze, az autó amerikai kiskereskedelmi ára 60 ezer dollár (22 millió forint) körüli áron kezdődik.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink