Trend A nagy kerékdilemma: hatékonyság vagy esztétika?

A nagy kerékdilemma: hatékonyság vagy esztétika?

autopro.hu/E.M. | 2022.08.28 08:17

A nagy kerékdilemma: hatékonyság vagy esztétika?

Fotó: Tesla

A kerekek és gumiabroncsok kapcsán a fizika és az esztétika közötti harc egyre fokozódik. Leggyakrabban azonban az utóbbi nyer, mivel az e-autót vásárlók a nagyobb küllőket választják, még akkor is, ha az jelentős hatótáv-csökkenéssel jár.

Hirdetés

„Minden a hatótávolságról szól…De az emberek még az e-autók világában is lemondanak róla a menő kerekekért” - mondja Richard Scheer, a Chevrolet külső formatervezési igazgatója.

A méret és/vagy tapadás növelése érdekében a jármű feláldozza a futásteljesítményt és a hatékonyságot. Ez a belső égésű járműveknél is igaz, de mivel az elektromos meghajtású modellek jellemzően jóval nehezebbek, így gumiabroncsaiknak nagyobb nyomást és kopást kell elviselniük.

A hatékony gumiabroncs receptje

Az ultrahatékony gumiabroncs fizikai jellemzői: vékonyság (így szabadabban áramolhat a levegő), kis kerület (így kevesebb energiát igényel a forgatása), illetve olyan keverék, amely nem tapad túlságosan. Ezenfelül jól jön egy olyan keréktárcsa sapka, amely nagy területet fed (a kerék belsejében lévő légörvények csökkentése érdekében).

Az ultrahatékony gumiabroncs tehát semmiben sem hasonlít a GMC Hummer EV masszív, bütykös autógumijára.

Nagyobb kerekek, csökkenő hatótáv

A gumiabroncsok hatékonyságának sarokpontja a gördülési ellenállás. A gumiabroncsok méretének növelése valóban csökkentheti az ellenállást, mivel az autó súlya jobban eloszlik, de a nagy kerékméret egy másik, gyakran nagyobb problémát jelentő gonddal jár: a megnövekedett tömeg több energiát igényel az elinduláshoz.

A piacon legnagyobb egyetlen töltéssel megtehető távolságot ígérő Lucid Air Dream Editionnél az eredeti 837 kilométeres hatótávolság a nagyobb, 21 colos kerekek esetében 63 kilométerrel (7,5 százalékkal) csökken. Ez a tendencia a BMW i4 M50-es modelljénél is megjelenik, szám szerint 16 százalékos hátrányként.

A vásárlók nem kötnek kompromisszumot

Az autóvásárlók azonban egyelőre nem akarnak kompromisszumokat, különösen most, amikor az elektromos autók szegmense a tömegpiac felé halad. Ezt jól szemlélteti az is, hogy a Polestarnál a vásárlóknak csak körülbelül egyharmada választja a nyári gumival szerelt 19 colos kereket, a többiek a 20 colos kereket választják, ami az autó hatótávolságának körülbelül 5 százalékát áldozza fel.

„Az idő múlásával a kerekek egyre nagyobbak és nagyobbak lettek” – mutatott rá Glenn Parker, a Polestar mérnöke. „Mint teljesítménymárka, nem mondhatjuk egyszerűen csak azt, hogy: Mi a leghatékonyabb gumiabroncs, amit az autóra tehetünk?”.

A feladat: nagyobb hatótáv áldozatok nélkül

Az abroncsgyártók azon dolgoznak, hogy a nagyobb, jobban tapadó abroncsok hatótávolságát növeljék. David van Emburg, a Michelin globális értékesítésért felelős ügyvezetőjének elmondása alapján a Michelinnek az elmúlt húsz évben sikerült 20 százalékkal javítania az abroncsok hatékonyságát anélkül, hogy a tapadást vagy a teljesítményt feláldozták volna.

„34 éve vagyok a szakmában, és még mindig nagy technológiai lépések előtt állunk” – idézte Emburg szavait a The Detroit News. „A gumiabroncs minden egyes részét optimalizálni fogjuk a cél érdekében.”

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink