Gyártók Érdekes koncepcióval rukkolt elő a Fiat

Érdekes koncepcióval rukkolt elő a Fiat

autopro.hu/R.K.E. | 2024.02.27 04:21

Érdekes koncepcióval rukkolt elő a Fiat

Fotó: Fiat

A Fiat az új elektromos Pandát az öt gyökeresen újratervezett koncepció egyikeként mutatta be, amelyek az évtized végére világszerte forgalomba kerülő új, megfizethető árú autók sorát vetítik előre.

A Fiat új koncepcióit a Genfi Autószalon előestéjén leplezték le, ahonnan az olasz márka mindegyik testvérmárkája távol marad. A Fiat újgenerációs modelljei közül az elsőt júliusban mutatják be a márka 125 éves évfordulója alkalmából, majd 2027-ig minden évben egy új autó következik.

Közös lesz az egyen architektúra, amely képes a tisztán belső égésű, a hibrid és a tisztán elektromos hajtásláncok befogadására. Ez a platform várhatóan az a költséghatékony Smart Car platform lesz, amelyet a Stellantis testvérmárka, a Citroën legújabb C3-as modellje használ, amelyet eredetileg az indiai és latin-amerikai piacra terveztek, de az európai értékesítéshez igazítottak.

A Panda előzetesen egy retro-futurisztikus koncepcióval, a City Car nevűvel mutatkozott be, amely nyilvánvalóan az 1980-as évekbeli Panda 4x4-esből merít ihletet. A Fiat megerősítve, hogy nagyobb alapterületű, mint a jelenlegi autó, a City Car koncepciót egyfajta „Mega-Pandaként" emlegeti, de várhatóan továbbra is az Európában kapható kisebb teljes értékű autók közé fog tartozni.

Nagyobb hangsúlyt kap az utastér

Az új Panda várhatóan egy ultrakompakt crossoverré alakul át, akárcsak a Citroën, amellyel rokonságban áll, magasabbra emelkedve és az utastérre nagyobb hangsúlyt fektetve, mint elődje. A koncepció egyenes tartása, vaskos arányai és kontrasztos, alacsonyabb karosszériája azt sugallja, hogy a Panda a masszív, haszonelvű stílusjegyeket fogja követni, amelyek már a névadóját is meghatározták a három generációval ezelőtti, 1980-as megjelenése óta.

A Fiat kifejtette, hogy a Panda következő generációjának magasítása szélesíti a vonzerejét: „Magas vezetési pozíciója és robusztus kialakítása miatt ez a városi autó tökéletes szövetségesévé válik az ügyfelek számára világszerte, különösen a zsúfolt városi környezetben. Ugyanakkor azonban tágasságot és sokoldalúságot kínál a családi hétvégi kirándulásokhoz és nyaralásokhoz."

A Fiat nem megy olyan messzire, hogy utalásokat tegyen az új Panda műszaki specifikációjára, de a C3-hoz hasonlóan a tervek szerint belső égésű és elektromos hajtásláncok közül lehet majd választani, mivel a Fiat arra törekszik, hogy termékei a lehető legszélesebb demográfia számára elérhetőek maradjanak, és a különböző piacokon eltérő igényeket elégítsenek ki.

Vissza a '80-as évekbe

A City Car formaterve radikálisan eltér a Centoventi koncepciótól, amelyet a Fiat 2019-ben mutatott be a Panda jövőjének előfutáraként. Nemcsak magasabb, de egy sor 1980-as évek ihlette dizájnelemet is átvesz, köztük egy pixel stílusú első lámpasort, vaskos, szélesedő kerékjárati íveket és még a Fiat klasszikus lamellás jelvényének új értelmezését is.

Az utastérben nagy hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra, a fő szerkezetekhez olyan anyagokat használnak, mint a bambusz és az újrahasznosított műanyag - ezek minden új Fiat-termékre jellemzőek lesznek. A Fiat egy olyan egyedi funkcióra is utal, amely megjelenhet a sorozatgyártású változaton: egy önfelhúzódó töltőkábel, amely használaton kívül a karosszériába húzódik vissza.

A City Car retró jegyei és vaskos formája a Fiat által bemutatott többi koncepcióautón is visszaköszön, ami azt sugallja, hogy az elektromos hajtású 500-as szupermini és a 600-as crossover bevezetését követően alapjaiban újragondolja a villanyautó-kínálatot.

Érkezik az új pick-up

A pick-up-koncepció például egy feltűnő új teherautó-modellt mutat be, amely a Strada – Brazília legkelendőbb járműve – helyébe lépne.

Érdekes módon a Fiat azt állítja, hogy „biztos abban, hogy ez a járműtípus globális szinten, akár Európában is megismételheti sikerét", és ezzel szinte megerősítette a következő kis pick-up teherautójának idei bevezetésére vonatkozó terveit.

A pick-up, amelyről azt mondják, hogy „a funkcionalitásba a szórakozást helyezi", egyértelműen inkább az életstílus-piacot célozza meg, mint a haszongépjármű-szektort, és a Fiat szerint „a pick-up koncepcióját a könnyű haszongépjárművek funkcionalitásával és egy SUV kényelmével ötvözi, olyan méretben, amely világszerte alkalmas városi környezetbe".

Sportos hangulatú crossover

Ott van még a Fastback-koncepció, egy „sportos hangulatú" kompakt crossover, amely azt hivatott bizonyítani, hogy „a Fiat képes javítani fenntartható elkötelezettségén anélkül, hogy lemondana a teljesítményről". A márka megjegyzi, hogy ez a Fastback és a Tipo modellcsalád utódja lenne, de ezekkel az autókkal ellentétben Európába érkezhet.

Az egyenesebb hátú SUV koncepciót „Giga-Panda" néven mutatják be, amely kétségtelenül a Dacia Dusterhez hasonló modellekkel szállna szembe, ha gyártásba kerül. A Fiat szerint ez „egy újabb megerősítése annak, hogy a márka különös hangsúlyt fektet a családi közlekedés igényeire" – írja az Autocar.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink