Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Beperli a Tesla a Teslát
2024.05.07 15:25Két előadással robbant be a Techtogether első napja
2024.05.07 14:40Az innovációk elismerésével rajtolt el az Ipar Napjai
2024.05.07 12:28Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Debütál az elektromos Lexus RZ
Az új Lexus RZ a gyártó első akkumulátoros elektromos autója, amit világszerte piacra dobnak. Az SUV az anyavállalat Toyota bZ4X modellje és a Subaru Solterra által is használt e-TNGA platformra épül.
A hajtáslánc a két testvérmodellből már ismerős lehet: a középkategóriás SUV Lexus RZ 450e vagy egy 150 kilowattos motorral az első tengelyen, vagy 80-80 kilowattos motorokkal az első és hátsó tengelyeken képzett összkerékhajtással érhető el, amelyet Direct4 néven futtat a Lexus.
Az RZ akkumulátora 71,4 kilowattórás, ami WLTP szerint 450 kilométer körüli hatótávhoz elegendő. A töltési időt nem közölték, de tekintve, hogy a Toyota 150 kilowattos rendszert szerel saját modelljébe, Lexus-nak is 30 perc körüli 0-80 százalékos gyorstöltést kell tudnia.
A fókusz a vezetőn
Egy-egy technikai részlet említése helyett a Lexus inkább az RZ karakterét igyekszik kihangsúlyozni. Az e-TNGA platform szerintük kimagasló menetteljesítményt nyújt, köszönhetően a Toyota hibridekkel szerzett rengeteg tapasztalatának hasznosításának, amit kiegészít az RZ aerodinamikai fejlettsége. A Lexus szerint fontos továbbá, hogy megtalálták az egyensúlyt a csendes beltér és a jármű üzemállapotainak megfelelő mesterséges hangok generálása között.
A bZ4X-hez hasonlóan a Lexus RZ is steer-by-wire, azaz a kerekek és a kormánykerék között fizikai összeköttetést nem létesítő kormányzást kap, amely a gyártó szerint éppen közelebb hozza az embert és a gépet. A rendkívül laposra lecsapott kormánytól azt várja a Lexus, hogy egy gyeplő szorításához hasonlítson a fogása - a műszerfal kidolgozása a Tazuna koncepció alapján zajlott, ami japánul gyeplőt jelent.
Watababe Takashi, az elektrifikált Lexus-okért felelős főmérnök elmondta, hogy luxusautó-gyártóként a márka továbbra is izgalmas autókat fejleszt, miközben ügyel a környezetvédelemre és tart a karbonsemleges élet felé. Az RZ-t olyan autónak szánják, amelyet egyszerre biztonságos, izgalmas és kényelmes vezetni.
Karosszéria, formanyelv
Az RZ 4,81 méter hosszú, 1,90 méter széles és 1,64 méter magas. A 2,85 méteres tengelytáv átlagosnak mondható a hasonló méretű elektromos SUV-k között. A Hyundai Ioniq 5 például egy rövidebb autó, tengelytávja mégis három méteres tengelytávval rendelkezik. Az RZ-vel inkább a hagyományos SUV arányokra ment rá a Lexus, nem akartak extrém rövid túlnyúlásokat.
Az RZ dinamikus külső dizájnjából rögtön felismerhető, hogy egy Lexusról van szó. A formatervezők elhagyták a nagy hűtőmaszkot, de a szokásos trapézforma továbbra is visszaköszön az autó elején.
A csomagtartó méreteiről és a vontatási képességről nem adott tájékoztatást a gyártó, és az árazás sem ismert. Minden bizonnyal a Németországban 47.490 eurótól induló bZ4X fölé pozícionálják majd az RZ-t.
A pár piacon megjelent, elektromos Lexus UX 300e-vel ellentétben az RZ már világszerte elérhető lesz, és ez a márka első modellje, amely tisztán elektromos platformra épül. A Lexus 2035-től csak elektromos autókat tervez kínálni — számolt be az electrive.com.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!