Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Beperli a Tesla a Teslát
2024.05.07 15:25Két előadással robbant be a Techtogether első napja
2024.05.07 14:40Az innovációk elismerésével rajtolt el az Ipar Napjai
2024.05.07 12:28Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Bemutatkozott a Lexus új hiperautója
A brüsszeli Kenshiki fórumon több mint 250 szakújságíró előtt leplezték le a legendás LFA szellemi utódának tekinthető, teljesen elektromos hipersportautó-tanulmányt, amelynek az évtized közepén érkező szériaváltozata akár kézi váltót is kaphat, a szériagyártású villanyautók közül elsőként.
A Lexus Electrified Sport koncepcióautó először 2021 végén, Japánban mutatkozott be, amikor a Toyota egyszerre leplezte le a szériaérett bZ4X-et további 15 akkumulátoros elektromos tanulmányautó kíséretében. Már akkor is kitűnt a tömegből széles és lapos karosszériájával az agresszív megjelenésű, ezüst hipersportautó.
„A Lexusok által nyújtott egyedi vezetési jellemzők soha véget nem érő keresése a következő szakaszba lép az akkumulátoros villanysportautó fejlesztésével. Ez egy olyan modell lesz, amely az ikonikus LFA szupersportautó szellemi utódaként a márka jövőjét szimbolizálja"– mondta akkor Szato Kodzsi, a Lexus nemzetközi elnöke és márkaigazgatója.
Egyre több bemutató, egyre több információ
Az Electrified Sport koncepció azóta megjárta idén ősszel a Las Vegas-i SEMA tuningshow-t és a brüsszeli Kenshiki szakmai fórumot is, és szerencsére az információkat is egyre bőkezűbben adagolja róla a Lexus. Korábban csak annyit lehetett tudni a gyári kommunikációból, hogy a majdani szériaváltozat álló helyzetből 100 kilométer/órára két másodperc körüli idő alatt gyorsul majd fel, és a hatótávja egy töltéssel akár a 700 kilométert is megközelítheti, amit szilárdtest-technológiájú akkumulátor „lehetséges” használatának köszönhet.
Egy biztos: menetteljesítményeit tekintve az Electrified Sport szoros versenyben lesz az olyan, 2000 lóerő körüli teljesítményű elektromos hipersportautókkal, mint a Rimac Nevera, a Pininfarina Battista, a Lotus Evija, vagy a pár éven belül érkező Tesla Roadster.
Brüsszelbe az Electrified Sport főmérnöke, Watanabe Takashi is elkísérte a tanulmányautót, aki további izgalmas információkkal szolgált. Elmondta, hogy a Lexus az elektromos hajtástechnológiát nem csak a környezetbarát működés, hanem a személyre szabható vezetési élmény miatt is preferálja a közeljövőben érkező új modelljeinél.
Megerősítette, hogy gőzerővel dolgoznak a bemutatott hipersportautó-tanulmány szériaváltozatán, és a fejlesztés közben szerzett tapasztalatokat más jövőbeli Lexusoknál is hasznosítani fogják, mivel a cél egy jelenleginél dinamikusabb, vezethetőségre nagyobb hangsúlyt fektető elektromos modellportfólió kialakítása. Ebben a főmérnök szerint sokat segít a hajtástechnológia rugalmassága, hogy az akkumulátor és a villanymotor viszonylag szabadon variálható elhelyezésével alapvetően lehet befolyásolni a járművek súlyelosztását, viselkedését, és helykínálatát.
Az Electrified Sport lapos karosszériáját elnézve bárki számára világos lehet, hogy a sportautó nem az RZ 450e-ből ismert, padlóakkumulátoros e-TNGA platformra épül, ami igaz is. Brüsszelben ugyanis kiderült, hogy a 2022 januárjában bemutatott, benzinmotoros Toyota GR GT3 versenyautó-tanulmány monocoque architektúráját használja, ami megmagyarázza a hasonló karosszériaarányokat, többek között a lehető leghátrébb tolt utasteret is.
Valószínű, hogy az elektromos Lexusban a hosszú orr-részben és az ülések között lesznek elhelyezve a nagy energiasűrűségű akkucsomagok, természetesen ügyelve az alacsony tömegközéppontra és az ideális súlyelosztásra.
Elektromos autó kéziváltóval?
Watanabe-szan Brüsszelben arról is beszélt, hogy tisztában van azzal, hogy sok autós számára a vezetés igazi élményét, az ember-gép interakcióban való tevékeny részvétel érzését még mindig a kézi sebességváltás öröme adja meg. Éppen ezért megvizsgálták, hogy miként lehetne egy akkumulátoros elektromos autót manuális váltóssá alakítani.
2021-ben szabadalommal le is védették az elektromos autók számára kifejlesztett kézi sebességváltót, és meg is építették az UX 300e váltókarral, „kuplungpedállal” és fordulatszámmérővel felszerelt kutatási prototípusát. Ebben a vezetőnek mindent úgy kell csinálnia, mint egy hagyományos, manuális váltós autóban, és tökéletes is az illúzió, mert még lefulladni is lehetséges.
Mechanikus kézi sebességváltó valójában nincs a prototípusban (mivel túl nagy lenne a tömegnövekedés és a súrlódási veszteség), hanem a váltókar helyzetétől függően a rendszer szoftveres úton változtatja meg a gázpedál kalibrálását és a villanymotor erőleadását, és gyorsulás közben szintetikus motorhangot is bejátszanak az utastérbe hangszórókon keresztül. Watanabe így írta le a végeredményt: „Kívülről éppen olyan csendes, mint bármelyik akkumulátoros elektromos autó. De ha a vezetőnek úgy tartja kedve, átélheti a kézzel történő sebességváltás élményét. Ráadásul a szoftveralapú megoldás képes különböző járműtípusok vezetési élményét átadni, a vezető kezébe adva az irányítást az előnyben részesített program kapcsán”.
A Lexus Electrified Sport koncepcióautó először 2021 végén, Japánban mutatkozott be, amikor a Toyota egyszerre leplezte le a szériaérett bZ4X-et további 15 akkumulátoros elektromos tanulmányautó kíséretében. Már akkor is kitűnt a tömegből széles és lapos karosszériájával az agresszív megjelenésű, ezüst hipersportautó.
„A Lexusok által nyújtott egyedi vezetési jellemzők soha véget nem érő keresése a következő szakaszba lép az akkumulátoros villanysportautó fejlesztésével. Ez egy olyan modell lesz, amely az ikonikus LFA szupersportautó szellemi utódaként a márka jövőjét szimbolizálja"– mondta akkor Szato Kodzsi, a Lexus nemzetközi elnöke és márkaigazgatója.
Egyre több bemutató, egyre több információ
Az Electrified Sport koncepció azóta megjárta idén ősszel a Las Vegas-i SEMA tuningshow-t és a brüsszeli Kenshiki szakmai fórumot is, és szerencsére az információkat is egyre bőkezűbben adagolja róla a Lexus. Korábban csak annyit lehetett tudni a gyári kommunikációból, hogy a majdani szériaváltozat álló helyzetből 100 kilométer/órára két másodperc körüli idő alatt gyorsul majd fel, és a hatótávja egy töltéssel akár a 700 kilométert is megközelítheti, amit szilárdtest-technológiájú akkumulátor „lehetséges” használatának köszönhet.
Egy biztos: menetteljesítményeit tekintve az Electrified Sport szoros versenyben lesz az olyan, 2000 lóerő körüli teljesítményű elektromos hipersportautókkal, mint a Rimac Nevera, a Pininfarina Battista, a Lotus Evija, vagy a pár éven belül érkező Tesla Roadster.
Brüsszelbe az Electrified Sport főmérnöke, Watanabe Takashi is elkísérte a tanulmányautót, aki további izgalmas információkkal szolgált. Elmondta, hogy a Lexus az elektromos hajtástechnológiát nem csak a környezetbarát működés, hanem a személyre szabható vezetési élmény miatt is preferálja a közeljövőben érkező új modelljeinél.
Megerősítette, hogy gőzerővel dolgoznak a bemutatott hipersportautó-tanulmány szériaváltozatán, és a fejlesztés közben szerzett tapasztalatokat más jövőbeli Lexusoknál is hasznosítani fogják, mivel a cél egy jelenleginél dinamikusabb, vezethetőségre nagyobb hangsúlyt fektető elektromos modellportfólió kialakítása. Ebben a főmérnök szerint sokat segít a hajtástechnológia rugalmassága, hogy az akkumulátor és a villanymotor viszonylag szabadon variálható elhelyezésével alapvetően lehet befolyásolni a járművek súlyelosztását, viselkedését, és helykínálatát.
Az Electrified Sport lapos karosszériáját elnézve bárki számára világos lehet, hogy a sportautó nem az RZ 450e-ből ismert, padlóakkumulátoros e-TNGA platformra épül, ami igaz is. Brüsszelben ugyanis kiderült, hogy a 2022 januárjában bemutatott, benzinmotoros Toyota GR GT3 versenyautó-tanulmány monocoque architektúráját használja, ami megmagyarázza a hasonló karosszériaarányokat, többek között a lehető leghátrébb tolt utasteret is.
Valószínű, hogy az elektromos Lexusban a hosszú orr-részben és az ülések között lesznek elhelyezve a nagy energiasűrűségű akkucsomagok, természetesen ügyelve az alacsony tömegközéppontra és az ideális súlyelosztásra.
Elektromos autó kéziváltóval?
Watanabe-szan Brüsszelben arról is beszélt, hogy tisztában van azzal, hogy sok autós számára a vezetés igazi élményét, az ember-gép interakcióban való tevékeny részvétel érzését még mindig a kézi sebességváltás öröme adja meg. Éppen ezért megvizsgálták, hogy miként lehetne egy akkumulátoros elektromos autót manuális váltóssá alakítani.
2021-ben szabadalommal le is védették az elektromos autók számára kifejlesztett kézi sebességváltót, és meg is építették az UX 300e váltókarral, „kuplungpedállal” és fordulatszámmérővel felszerelt kutatási prototípusát. Ebben a vezetőnek mindent úgy kell csinálnia, mint egy hagyományos, manuális váltós autóban, és tökéletes is az illúzió, mert még lefulladni is lehetséges.
Mechanikus kézi sebességváltó valójában nincs a prototípusban (mivel túl nagy lenne a tömegnövekedés és a súrlódási veszteség), hanem a váltókar helyzetétől függően a rendszer szoftveres úton változtatja meg a gázpedál kalibrálását és a villanymotor erőleadását, és gyorsulás közben szintetikus motorhangot is bejátszanak az utastérbe hangszórókon keresztül. Watanabe így írta le a végeredményt: „Kívülről éppen olyan csendes, mint bármelyik akkumulátoros elektromos autó. De ha a vezetőnek úgy tartja kedve, átélheti a kézzel történő sebességváltás élményét. Ráadásul a szoftveralapú megoldás képes különböző járműtípusok vezetési élményét átadni, a vezető kezébe adva az irányítást az előnyben részesített program kapcsán”.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!