Gyártók Az elektromos átállás miatt haldoklik az európai buszgyártó

Az elektromos átállás miatt haldoklik az európai buszgyártó

autopro.hu/P.B. | 2024.03.14 04:20

Az elektromos átállás miatt haldoklik az európai buszgyártó

Elsőként Van Hool AG300-asok jelentek meg Magyarországon közforgalomban a gyártótól, itt még belga fényezéssel. | Fotó: Pörge Béla

Ezernél is több embert küld el, és alaposan leépíti belgiumi gyártótevékenységét a patinás buszgyártó, a Van Hool. A cég felhagy a városi buszok gyártásával és a turistabuszokra fókuszál, egy olyan szegmensre, amiben még nem hódít az elektromos hajtás.

A belga Van Hool máig családi tulajdonban van, elsősorban prémium turistabuszairól ismert, de a városi autóbuszok szegmensében is erős szereplő volt mostanáig – igaz, csak használtan beszerezve, de Budapesten is jelentősebb mennyiségben futottak és futnak a belga gyártó termékei. A Van Hool azonban saját bevallása szerint nem tudja tartani a lépést a kínai cégekkel az elektromos buszok piacán, így teljesen kivonul a városi buszok piacáról.

A lépés bőven túlmutat azon, hogy szűkül a Van Hool típuspalettája: 2027-ig bezárólag legalább 1100 ember munkaviszonya szűnik meg a cégnél, ebből 830-at idén küldenek el. Az is kérdéses, hogy egyáltalán marad-e buszgyártási kapacitása Belgiumban a vállalatnak. A gyártás jelentős hányadát ugyanis az olcsóbb munkaerővel bíró Észak-Macedóniába helyezik, Belgiumban a kutatás-fejlesztés és a félpótkocsik gyártása marad.

Nem lehet tartani a lépést a kínaiakkal

A Van Hool saját közleménye szerint nem lát esélyt arra, hogy versenyképes maradjon az elektromos buszok piacán a kínai szereplőkkel (például BYD), valamint a lengyel Solaris-szal. Részben a koronavírus-járványt, részben az elektrifikációt és a gazdasági folyamatokat okolja a cég azért, hogy ideáig jutott.

Ez a távolsági busz is használtan került az országba - egy Van Hool T815

Ez a távolsági busz is használtan került az országba - egy Van Hool T815 | Fotó: Pörge Béla

A 75 éves múltra visszatekintő belga cég Észak-Macedóniában is rendelkezik üzemmel, a buszgyártás jelentős hányadát (szinte egészét, prototípusokat fognak még Belgiumban gyártani) oda helyezi át, és városi buszokat többé nem gyárt. Megmarad a turistabuszok és luxus autóbuszok gyártásánál a cég, ebben a szegmensben az elektromos hajtás egyelőre legfeljebb marginálisan van jelen, ráadásul a versenytárs is kevesebb.

Korábban két svéd óriás, a Volvo és a Scania is bejelentette, hogy befejezi a saját karosszériás buszai gyártását, azaz komoly csapást szenvedett el az európai buszgyártás rövid időn belül.

Magyarországon nem jelentős szereplő

A Van Hool a magyar piacon nem számít jelentős szereplőnek, közforgalomban egyetlen újonnan vett példánnyal sem találkozhattunk, ami elsősorban az árérzékenységnek tudható be – a belga gyártó ugyanis jellemzően prémiumbuszokat gyárt, ezek ára is magasabb. Ennek ellenére nem ismeretlen a típus hazánkban: magán üzemeltetők körében is találkozhatunk néhány példánnyal, ezek szintén használtan kerültek az országba, akárcsak a BKV által üzemeltetett darabok.

Már a budapesti flottaszínt magán viselő Van Hool AG300-as.

Már a budapesti flottaszínt magán viselő Van Hool AG300-as. | Fotó: Pörge Béla

Budapesten 2009-ben jelentek meg az első Van Hool buszok, összesen pedig 150 érkezett használtan a fővárosba – egyszerre ennyi soha nem közlekedett a BKV-nál, jelenleg 104 ilyen busz van állományban. A legutolsó buszokat 2021-ben vette a BKV, de már a 210-es évek második felében selejtezett is a korábban vásárolt buszok közül.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink