Gyártók Afrikai autót az afrikaiaknak

Afrikai autót az afrikaiaknak

Biró Csongor | 2014.12.09 12:42

Afrikai autót az afrikaiaknak

Nem luxusautó kell az afrikaiaknak, hanem olyan mindenes, amely megbirkózik az úttalan utakkal és bírja a rossz körülményeket. A Mobius egy afrikai autó a helyi piacra.

Mobius II - terepjáró összkerék-meghajtás nélkül

Nem LED-esek a lámpái, nincs alukereke, sőt még elektromos ablakokkal sem bír. Valójában a szélvédőn kívül ablakai sincsenek. Az alumínium panelekből összeszerelt terepjáró olcsó és strapabíró (egyszerre személy- és teherszállító), pont olyan, amilyennek egy afrikai autónak lennie kell. A Mobius Motors a lehetetlen kísérti: autót tervez, épít és elad Afrikában. Ez nem sok gyártónak jött be eddig. A képzett munkaerő hiánya, a hivatali bürokrácia mellett a korrupcióval is meg kell küzdenie a kenyai vállalatnak. Az első járműveket december 11-én szállítják le a megrendelőknek. Ötven autó már elkészült, darabja adók nélkül 8552 euró ( 2,5 millió forint). A kis üzem kapacitása jelenleg naponta két autó. Ezt a jövőben bővítik majd, sőt újabb modelleket is terveznek, akár összkerék-meghajtással is.

Egyetemisták építették az elektromos Kiirát

A vállalat atyja egy 29 éves brit, Joel Jackson, aki 2009-től vállalkozik az afrikai országban. A Mobius nem az egyetlen gyártó Kelet-Afrikában. A szomszédos Ugandában a Kiira Motor Project elnevezésű vállalat 300-840 négyajtóst kíván gyártani évente 2018 második felétől. Helyben tervezett, fejlesztett és gyártott autókat. A Kiira nem a pór népnek szánja termékeit, hanem hivatalnoknak és cégvezetőknek, így nem meglepő, hogy a Toyota Camry-hoz hasonlatos benzines modellért 16 300 eurót kérnek ( 5 millió forint), kétszer annyit, mint a Mobiusért. A Kiira állami támogatást is kap, mintegy 70 millió dollárnyit, de ez még kevés a gyárépítéshez, amely a gyártó képviselője szerint 350 millió dollárt emészt majd fel.

Afrikai luxusautó

A Mobius II modellben 45 százalékos lesz a hazai beszállítói arány, a motort és a főbb alkatrészeket külföldről szerzik be. A Kiira sem fejleszt motort, más gyártóét használják majd.

Kézi összeszerelés az Innosonnál

Korábban minden hasonló próbálkozás még azelőtt elhalt, hogy szárba szökkenhetett volna, a kilencvenes évek elején gördült le az első szintén kenyai Nyayo Pioneer, amely aztán a gyártóval együtt befuccsolt, mielőtt szériában gyártották volna. Az afrikai államok közül még Nigéria tervez saját gyártású autót, de ott is egyelőre a Nissan terepjárói hagyják el a gyártósorokat, a saját márkára még várni kell. Igaz, egy helyi vállalat, az Innoson már évek óta szerel IVM márkájú buszokat, terepjárókat, teherautókat és pickupokat kínai, japán és német autóalkatrészekből.

Mutatós a kínai-afrikai terepjáró

Kiemelt Partnereink