Gyártók A Mercedes elszánt a fenntarthatósági céljait illetően

A Mercedes elszánt a fenntarthatósági céljait illetően

autopro.hu | 2024.03.23 04:20

A Mercedes elszánt a fenntarthatósági céljait illetően

Fotó: Mercedes Press

A Mercedes-Benz a harmadik éves ESG-konferenciáján demonstrálja elkötelezettségét az ambiciózus és mérhető célok elérése iránt. A Mercedes-Benz a teljes értékláncra való egyértelmű összpontosítással a fenntarthatósági szempontokat szilárdan beágyazza a mindennapi üzletmenetbe.

Hirdetés

A márka stratégiájának egyik aspektusa az elektromos személyautó-portfólió folyamatos globális bővítése, valamint az évtized végére pedig a gyártás szén-dioxid-kibocsátásának 80 százalékos csökkentése a cél. Továbbá, hogy 2039-re a Mercedes-Benz összes, teljes tulajdonában lévő gyártóüzemét világszerte 100 százalékban megújuló energiával működtessék. Azáltal, hogy a stratégiai összpontosítás e tekintetben taktikai rugalmassággal párosul, a vállalat ökológiai és gazdasági szinten is a fenntartható jövő felé tart. Emellett a vállalat egészén belül a társadalmi és irányítási szempontok tekintetében releváns kezdeményezések is hozzájárulnak a holisztikus fenntarthatósági megközelítéshez.

A Mercedes-Benznél a szén-dioxid-mentesítést továbbra is a vállalat Ambition 2039 elnevezésű célkitűzése vezérli, amelynek célja, hogy az új járművek flottája 2039-re a teljes értéklánc mentén és a járművek teljes életciklusa során szén-dioxid-semleges legyen. A 2023-ban elért főbb eredmények közé tartozik az életcikluson belüli szén-dioxid-kibocsátás 46,3 tonnára történő csökkentése járművenként. A következő modellgenerációk jelentősen felgyorsítják ezt a folyamatot, és az évtized végére személygépkocsinként akár 50 százalékkal is csökkenteni kívánják az életciklus során keletkező nettó szén-dioxid-kibocsátást. Ez már a fejlesztési folyamattal kezdődik, ezért az untertürkheimi üzemben található új „eCampus" kulcsszerepet játszik majd az átállás alakításában. A 2024 nyarán átadásra kerülő létesítmény a vállalat átfogó fejlesztési szakértelmét fogja össze az elektromos hajtás teljes spektrumában.

Mik segítik elő az ellátási lánc szén-dioxid-mentesítését?

A Mercedes-Benz komoly előrelépéseket tesz ellátási láncának szén-dioxid-mentesítésében. Ennek egyik példája a szén-dioxid-csökkentett acél, amelyet megújuló energiával működő elektromos ívkemencékben (EAF) dolgoznak fel. A vállalat az USA-ban és Európában is törekszik ennek használatára.

Hasonlóképpen, az MMA modellekben használt elsődleges alumínium legalább egyharmadát megújuló forrásokból származó villamos energiával állítják elő Európában. Ez legalább 40 százalékos szén-dioxid-megtakarítást eredményezhet az Európában általában használt alumíniumhoz képest. Az újrahasznosított alumínium felhasználása szintén növekszik. A vállalat saját mettingeni öntödéjében használt speciális ötvözet legalább 25 százalékban tartalmaz fogyasztás utáni hulladékot.

A vállalat „Design for Circularity" megközelítésével összhangban folytatódik a másodlagos nyersanyagok arányának növelése a sorozatgyártású járművekben. A cél az, hogy 2030-ra a hagyományos megközelítéshez képest 40 százalékkal csökkentsék a primer nyersanyagok felhasználását. 2030-ra a személygépkocsi-flotta másodlagos nyersanyagok részarányát átlagosan 40 százalékra kívánják növelni. Az első MMA jármű első és hátsó lökhárítói például közel hét kilogramm mechanikai újrahasznosított anyagot használnak fel, ami 35 százalékos arányt jelent.

Előnyökkel jár a kétirányú töltés

Az MMA platform a kétirányú töltés révén a járművön kívül is kínál előnyöket. Ez lehetővé teszi, hogy a jármű a villamosenergia-hálózat részeként működjön, akár a Vehicle-to-Home (V2H), akár a Vehicle-to-Grid (V2G) rendszerben. Például áramszünet esetén képes ellátni az otthont. Hasonlóképpen, napközben tárolhatja a felesleges napenergiát, majd éjszaka visszatáplálhatja azt a hálózatba. Az otthoni kétirányú töltés lehetőségével a Mercedes-Benz sok ügyfél azon vágyát teljesíti, hogy egyéni mobilitását fenntarthatóbb életmóddal kombinálja. A kétirányú töltés használata a jogszabályoktól és az energiaszolgáltatók követelményeitől függő piaci feltételekhez köthető.

A Mercedes-Benz hozzájárul a széles körben hozzáférhető töltőinfrastruktúra fejlesztéséhez, ahol csak lehetséges. A Mercedes-Benz ügyfelei már ma is világszerte több mint 1,6 millió töltőponthoz férhetnek hozzá a Mercedes me Charge-on keresztül. Ezen túlmenően a Mercedes-Benz döntő mértékben hozzájárul a világméretű töltőinfrastruktúra fejlesztéséhez saját töltőhálózatának létrehozásával, valamint más autógyártókkal való összefogással, több töltési közös vállalkozásban. Az évtized végéig összesen mintegy 45.000 töltőpontot építenek ki.

A termelés előrelépést tesz a megújuló energiák terén

A Mercedes-Benz termelési hálózata végrehajtási üzemmódban van, hogy megvalósítsa azt a célkitűzését, hogy 2039-re világszerte minden üzemet 100 százalékban megújuló energiával működtessen. 2023 folyamán a gyártás szén-dioxid-kibocsátása tovább csökkent - 2018-hoz képest összesen 72 százalékkal. A megújuló energiák tekintetében a Mercedes-Benz Cars 47 százalékra növelte az arányt. A vállalat így jó úton halad afelé, hogy elérje a kitűzött 80 százalékos szén-dioxid-csökkentési célt, és 2030-ra 70 százalékra (személygépkocsik), illetve 80 százalékra (kisteherautók) növelje a megújuló energiák arányát a saját gyártóüzemekben.

A folyamatban lévő körforgásos projektek

A Mercedes-Benz akkumulátor-újrahasznosító üzemének első fázisa Kuppenheimben jelenleg is zajlik. Ez a fázis magában foglalja az elhasználódott akkumulátorok első mechanikai feldolgozását végző aprítóüzemet. A második fázis, a hidrometallurgiai létesítmény a tervek szerint idén ősszel indul, a közszférával folytatott ígéretes tárgyalások eredményétől függően. Ami a víz többszörös újrafelhasználását illeti, a Mercedes-Benz Cars a Sindelfingeni üzemében megvalósította az első projektet, amely évente akár 350.000 köbmétert is megtakarít, és további projekteket is vizsgál. A Mercedes-Benz Cars a gyártásból származó hulladékanyagok tekintetében világszerte mintegy 99 százalékos újrahasznosítási és hasznosítási arányt ér el saját gyártóüzemeiben.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink