Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Komoly tervei vannak az IT-vel a magyar kormánynak
2024.04.26 16:23Továbbra is kudarc a Ford e-autós részlege
2024.04.26 15:21Ismét a legvonzóbb magyar munkahelyek között a Mercedes
2024.04.26 13:19Hatékonyabb invertereken dolgozik a Fraunhofer
2024.04.26 12:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Veszélyes is lehet a navigációs rendszer
A vezetés közben használt műholdas navigációs berendezések (GPS) is potenciális veszélyforrások lehetnek, miután egy felmérés szerint a balesetek 78 százalékát a vezetők figyelmetlensége okozta. A hiba azonban nem a készülékben van.
Az egész világsajtót bejárta az a decemberi hír, amikor a navigációs rendszerbe vetett vak bizalom vezetett balesethez Németországban, ahol egy öt utast szállító autó zuhant a téves tájékoztatás miatt a kompkikötőn át a folyóba Offenbachnál. Az amúgy helyismerettel rendelkező sofőrt minden bizonnyal a GPS navigációs rendszer téves információja zavarta meg. Szerencsére az autóban ülők még azelőtt ki tudtak szabadulni a járműből, hogy az elsüllyedt volna. Más a szalagkorlátnak ütközve törte totálkárosra autóját, mert inkább a berendezésnek hitt, semmint saját szemének.
Ismeretlen helyen segítség a hordozható változat is. |
Ami tény, ahogy a mobilozás elvonja a figyelmet, úgy a GPS kijelzőjére is oda kell nézni időnként. Még akkor is, hogy már régóta a választott nyelven beszél velünk, ad utasításokat az autóba beépített, vagy a hordozható navigációs rendszer. GPS-okozta balesetek voltak és lesznek, ám ezekkel szemben ott vannak azok a be nem következő tragédiák, amelyek a navigációs rendszer miatt nyugodtabb vezetők elkerülhetnek.
A lancasteri és a londoni Royal Holloway Egyetem pszichológusai tesztekkel vizsgálják az autós GPS-navigáció használatából eredő veszélyeket - olvasható a The Daily Telegraph című brit lap online kiadásában. A kézben tartott mobiltelefonok vezetés közbeni használata számos országhoz hasonlóan Nagy-Britanniában is illegális; a kutatók most arra próbálnak választ találni, hogy milyen tényezők terelhetik még el a vezetők figyelmét.
Az önkénteseknek a valós vezetés helyett számítógép előtt ülve kell reagálniuk a navigációs rendszerből érkező utasításokra, miközben figyelemösszpontosítást vizsgáló feladatokat kapnak. A teljesítmény romlása a navigációs rendszer figyelemelterelő hatását bizonyíthatja - mondta Polly Dalton kutató.
Nagy-Britanniában 2008-ban megközelítőleg 14 millióan használtak műholdas navigációt. Kétezer sofőrön végzett felmérés alapján minden ötödik vezető ismerte el, hogy forgalmas úton tétovázott a GPS utasításai alapján. A Direct Line biztosító hasonló felmérésében minden ötvenedik vezető mondta, hogy a GPS miatt balesetet szenvedett, vagy balesetközeli helyzetbe került. A navigációs eszközöket okolják többek között a vezetők hirtelen sávváltoztatásaiért és kanyarodásaiért.
A gyári beépítés biztosabb megoldás. |
A Tomtom autós navigációs készülékeket gyártó vállalat szóvivője tagadja, hogy a technológia eltereli a vezetők figyelmét. „Két független kutatás eredménye is azt bizonyítja, hogy a GPS-re hagyatkozva a vezetők magabiztosabban közlekednek, jobban koncentrálnak és kevésbé feszültek” - mondta.
És ebben azért sok igazság van!