Gyártók PSA-motorokra vált az Opel: egyre közelebb kerülnek az elbocsátások?

PSA-motorokra vált az Opel: egyre közelebb kerülnek az elbocsátások?

autopro.hu/B.B. | 2017.10.02 14:48

PSA-motorokra vált az Opel: egyre közelebb kerülnek az elbocsátások?

Az új francia tulajdonos szeretné, ha a német márka mielőbb a PSA-konszern motorjait használná. A váltás nem megy egyik napról a másikra, ám a szerkezetátalakítás így is munkahelyeket sodor bizonytalanságba.

Hirdetés

Lassan-lassan csak kibújik a szög a zsákból: bár az Opelt nemrég felvásárló PSA eddig egyelőre inkább arra utalt, nem lesznek elbocsátások a német márkánál, egyre inkább úgy tűnik, hogy a szerkezetátalakításoknak és szervezeti integritás kialakításának lesznek vesztesei a rüsselsheimi gyártónál. A PSA-vezér Carlos Tavares legutóbbi két megszólalásában is világossá tette, hogy az Opel működésében módosításokra van szükség, most pedig újabb hír érkezett a várható változásokról.

- Fokozatosan megkezdjük a PSA-platformok és -motorok felhasználását az Opel modelljeiben, nyilatkozta Gilles Le Borgne. Bár a folyamat pár évet biztosan igényel, az első Opel motorváltozatokat már a közeljövőben PSA-erőforrásokra cserélhetik, írja az autonews.com. A PSA fejlesztési vezetője egyelőre nem osztotta meg a nyilvánossággal, hogy a jövőben tervezik-e, és ha igen, milyen arányban a jelenleg is gyártott Opel-motorok alkalmazását a francia konszernen belül. A kérdésre adható válasz ugyanakkor sejthető, hiszen a vállalati párhuzamosságok magas pluszköltségei miatt a színfalak mögött továbbra is a „csak egy maradhat”-elv érvényesülhet. Igaz, ennek jegyében akár az is elképzelhető, hogy egy hatékonyabbnak mutatkozó Opel-motorváltozat szorít ki egy PSA-fejlesztést.

Az egységesítésre bőven van motiváció: az adásvételi szerződésben foglaltak szerint a PSA jelenleg szabadalmi és licenszdíjakat köteles fizetni a General Motorsnak az Opel még GM-érában kifejlesztett technológiáinak felhasználásáért, ez pedig sok motortípust is érint. A franciák ez ügyben nem titkolóznak, hiszen kijelentették, hogy ezeket a kifizetéseket a lehető leghamarabb elfelejtenék.

Éppen ez az anyagi és időkényszer hathat rosszul az Opel motorfejlesztéshez és -gyártáshoz kapcsolódó pozícióinak jövőjére. Két németországi, egy lengyel, egy osztrák és (a magyar szempontból legfontosabb) szentgotthárdi üzemek közül a rüsselheimi fejlesztőközpont lehet a legrosszabb helyzetben. Míg a termelési volumenben a tulajdonoscsere után sem várható komoly változás (a motorgyártó telephelyekre továbbra is szükség lesz, legfeljebb a gyártósort hagyják el az Opel helyett a PSA-tól származó erőforrások), addig a motorfejlesztés terén viszont már más a helyzet, itt a már említett párhuzamos fejlesztések megszüntetése szinte borítékolható.

Ha hihetünk Carlos Tavares korábbi szavainak, az Opelnél nem várható újabb tömeges leépítés, ám nagy tételben mégsem ajánlott arra fogadni, hogy hosszútávon minden egyes jelenlegi munkahely megmarad az Opelnél.

Pontosabb részleteket az Opel új üzleti tervének novemberi bemutatása hozhat.

Kiemelt Partnereink