Gyártók Opel Ampera: akkutöltés négy óra alatt, háztartási konnektorról

Opel Ampera: akkutöltés négy óra alatt, háztartási konnektorról

autopro.hu | 2011.07.26 17:47

Opel Ampera: akkutöltés négy óra alatt, háztartási konnektorról

Az Opel előreviszi a mobilitást: a forradalmi és praktikus Opel Ampera Európa első gyakorlatias villanyautója, amelynek értékesítése az év vége előtt kezdődik.

Hirdetés

Az Ampera kerekeit mindig villanymotor hajtja: a 16 kWh kapacitású lítium-ion akkuval táplált 111 kW/150 lóerős hajtómű 40-80 km hatótávot tesz lehetővé zéró emisszióval – ez a tereptől, a vezetési technikától és a hőmérséklettől függ. A fogyasztást és az emissziót mérő ECE R101 szabályozás szerint az Ampera megfelelő adatai 1.6 l/100 km és 40 g/km CO2 (ideiglenes adatok).

Az Ampera Voltec villamos hajtásrendszere összehasonlíthatatlan vezetési élményt nyújt, a már álló helyzetben 370 Nm nyomaték 9 másodperces százra gyorsulási időt és 161 km/órás csúcssebességet tesz lehetővé. Szinte hangtalanul suhan, még kiterjesztett hatótávval is. Attól nem kell tartani, hogy lemerült akkuval megáll, így hátrányok nélkül élvezhetők a környezetkímélő működés előnyei: független vizsgálatok szerint az Ampera zéró emissziójú hatótávja napi közlekedésre megfelel az európai autósok 80 százalékának, a benzinmotor jóvoltából az összesített hatótáv több mint 500 kilométer – a motor azonnal belép, ha egy bizonyos érték alá esik az akkufeszültség.

Ugyanilyen forradalmi az Ampera designja. Áramvonalas utasterében színes érintőképernyő helyettesíti a hagyományos műszereket és kapcsolókat. Az autó emellett praktikus is, hiszen négy felnőttet szállíthat el kényelmesen, csomagtere pedig lehajtott hátsó ülésekkel 310 liter.

A még idén forgalomba kerülő Ampera megfelel az Opel hagyományainak: fejlett technikát és valóságos előnyöket kínál reális árért. Garanciája az egész élettartamra/160,000 kilométerre szól (Németország és Anglia), az akkura pedig nyolc év/160,000 kilométer. Javasolt ára 42,900 euró (felszereléstől és országtól függően változhat). Más gyártóktól eltérően az Opel mindig az autó és az akku együttes árát adja meg.

Az Opel Ampera lelkes fogadtatásban részesült, máris elnyerte a média és a nyilvánosság több díját, és felvillanyozta az újító szellemű embereket Európában. Több mint ötezren csatlakoztak az ePioneer közösséghez a www.opel-ampera.com címen. Ők elsőként próbálhatták ki és szerezhettek tapasztalatokat az autóról. Az Opel tízezer Ampera eladását várja 2012-ben.

“A jelenleg ismert villanyautóktól eltérően az Opel Ampera egyedüli kocsiként is megfelel,” mondta Alain Visser, az Opel értékesítési-, marketing- és vevőszolgálati igazgatója. “Mindent megad: forradalmi hajtást, modern formát, kiváló biztonságot és minőséget, könnyű használatot és nagyszerű vezethetőséget. Megvalósítja az álmokat és az

Opel filozófiáját, modern és trendformáló. Az Ampera jelenti a vállalat pozitív, jövőorientált, zöld gondolkodását, amellyel megfelelünk a holnap kihívásainak.”

Az Ampera vezeti fel az Opel e-mobilitási programját, amelyben lesznek kis, tisztán akkumulátoros hajtású városi autók és tüzelőanyagcellás járművek is, amelyek maguk fejlesztik a működésükhöz szükséges áramot.


Forradalmi Voltec elektromos hajtásrendszer

A szokásos benzinmotor helyét a géptető alatt helyet foglaló elektromos hajtómű villamos hajtómotorból, elektromos generátor/motorból, illetve ezek fordulatszámát csökkentő bolygóműből áll. Többfokozatú sebességváltó nincs. Kiterjesztett hatótávú módban, amely akkor aktiválódik, ha egy bizonyos érték alá csökken az akku feszültsége, finoman belép a generátor, és áramot fejleszt a hajtómotornak. A generátort hatékony, 1.4-literes, 63 kW/86 lóerős benzinmotor működteti.

Az Opel várakozása szerint az autósok 90 százalékban a két fő üzemmódot választják: ezek a Normál és a Sport üzemmód. Az utóbbiban élénkebben reagál az autó a gázpedálra. Létezik egy Hegyi (Mountain) mód is, amely elegendő akkufeszültséget biztosít hegyi utak leküzdéséhez. A Töltésmegőrző (Hold-charge) mód mód a benzinmotor beindításával őrzi meg a fennmaradt akkukapacitást – ez akkor előnyös, ha városi területen teljesen ki akarják használni a villanyhajtást.

A T-alakú, 198 kilós, 16 kWh kapacitású akkumulátortelep a középalagútban foglal helyet, nagy szilárdságú sínek védelmében. 288 darab hasáb alakú lítium-ion cellából áll, optimális teljesítményre és élettartamra konfigurálva. Iparági újdonságként folyadék szabályozza hőfokát; ez az első a tömeggyártású akkumulátorok közül, amelyet fűteni és hűteni is lehet. Az Opel Alternative Propulsion Center Europe laboratóriuma (Mainz-Kastel, Rüsselsheim közelében) fontos szerepet játszott a létrehozásában.

Az Ampera könnyen feltölthető a csomagtartóban tárolt hatméteres kábellel. Standard 230V/16A háztartási konnektorról négy óránál kevesebbet vesz igénybe a teljes feltöltés, és beprogramozható olcsóbb éjszakai áramra is.


Belső és külső design: felvillanyozóan néz ki

Karcsú, szoborszerű és precíz: az Ampera az Opel díjnyertes formanyelvét viszi át a villanyautók szegmensébe. Finoman kiegyensúlyozott arányai alacsony, stabil kiállással ötvöződnek, dinamikus és jövőbemutató megjelenést eredményezve. Villanyautó sosem nézett még ki ilyen jól!

Az Opel „bumeráng” lámpamotívuma éppoly jellegzetes, mint a szembeötlő hűtőmaszk és a markáns villámembléma. Az Ampera az egyik legáramvonalasabb és energiakímélőbb a jelenleg kapható autók közül.

Utastere visszatükrözi modern fejlesztésű elektromos hajtását: a műszerfalba foglalt két interaktív, nagyfelbontású színes érintőképernyő jelzi az autó különleges pozícióját az Opel termékválasztékán belül. Az egyik a hagyományos műszereket helyettesítő Driver Information Center (DIC), egy konfigurálható grafikus kijelző. A másik a középkonzol tetején foglal helyet, innen kezelhető a rádió, a navigátor, a klímaberendezés, az energiagazdálkodás és a töltés.

A menethatékonysági kijelző, a DIC sebességmérője mellett a kijelzőn egy forgó gömb látható, amely fel-le mozog, és a jármű sebességének, gyorsulásának, illetve fékezésének megfelelően változtatja a színét. Ha sikerül a kijelző közepén tartani a gömböt, az optimális energiafelhasználást jelent.

A tágas, komfortos utastér felszerelése megfelel egy prémium kompaktautóénak: öt ajtó, négy ülés és 310/1005 literes csomagtartó jellemzi. Mivel az akkumulátor középen és mélyen helyezkedik el, a hátsó üléstámlákat le lehet hajtani.

Gazdag felszerelés: korszerű szórakoztató-tájékoztató opciók

Míg az automatikus klíma és a kormányról kezelhető rádió az alapfelszereltség része, a prémium Bose® rádiót és a navigátort extraként lehet megrendelni. A Bose® Energy Efficient Series hangrendszer nagyszerű zenei élményt nyújt, ám energiafogyasztása csak fele egy hasonló teljesítményű hagyományos készülékének. Hat hangszóró és egy mélynyomó mellett 60 GB-os merevlemez tartozik hozzá, 30 GB feltölthető tárhellyel. A navigátor dinamikus célba vezetést kínál hangvezérlési funkcióval, valamint Bluetooth kihangosító is tartozik hozzá.

Elektromos fűtés és légkondicionálás, illetve fűthető első ülések gondoskodnak a mindig kellemes utazási körülményről. A háromféle klíma beállításhoz – csak ventilátor, Eco és Komfort mód – igazodik az elektromos módban megtehető távolság, illetve a fogyasztás is.


Örömautózás európai igényekre hangolt futóművel

Az Ampera úgy viselkedik, mint egy feszes hangolású sportlimuzin. Az Opel mérnökei által Rüsselsheimben fejlesztett futóműve megfelel a legigényesebb autósnak is. A

MacPherson első felfüggesztés alumínium alsó lengőkart és hidraulikus perselyeket kapott, hátul csatolt lengőkaros megoldást alkalmaztak, amely könnyű, kis helyigényű, és állandó kerékgeometriát biztosít.

A ZF elektromos szervokormány fogasléces. Egyik fogaskereke a kormánykerék mozgását viszi át, a másik a változó rásegítést adja. A fejlett fékberendezés maximális energiamennyiséget nyer vissza lassításkor az akku töltésére. Ha erősebben nyomja a vezető a pedált, mert hirtelen kell megállnia, észrevehetetlen fokozatossággal belép a súrlódó fék is.

Maximális passzív biztonság

Több mint ötven töréstesztet hajtottak végre különböző sebességekkel és irányokból, például frontális-, oldal- és ráfutásos ütköztetést, illetve felborulást. Ezek során ellenőrizték a lítiumion-akku biztonságát is, valamint tömítettségét nedves útviszonyok között. Vészhelyzetben a mentők is könnyen lekapcsolhatják az akkumulátort.

Az Ampera a General Motors Hamtramck üzemében készül, Detroitban. Az akku a GM saját gyáregységének terméke (Brownstown, Detroit mellett) – ez az első ilyen gyár az Egyesült Államokban, amelyet egy nagy autógyártó saját maga létesített.


Kiemelt Partnereink