Gyártók Mercedes: 2500 új munkahely Kecskeméten

Mercedes: 2500 új munkahely Kecskeméten

Kovács András | 2009.11.04 08:32

Mercedes: 2500 új munkahely Kecskeméten

Több mint 210 milliárd forintos beruházás eredményeként 2012-től már Mercedeseket gyártanak Kecskeméten - közvetlenül 2500, beszállítókon keresztül több mint tízezer embernek adva munkát. Az építkezés kezdetét jelző alapkövet október közepén helyezték el a város déli iparterületén.

Hirdetés

– Kecskemét és Magyarország optimális feltételeket kínált, tárt karokkal fogadott bennünket. Az elmúlt egy évben egyetlen olyan nap sem volt, hogy megbántuk volna a döntésünket – jelentette ki Rainer Schmückle, a Mercedes-Benz személygépkocsi üzletágának ügyvezető igazgatója. Döntésük helyességét igazolta az is, hogy az engedélyek kiadása, mind a város, mind a kormányzat részéről bürokráciamentesen történt. Emlékeztetett arra, hogy eddig egyetlen gyárukat sem zárták be, így Kecskeméten is hosszú távra terveznek. – Az új kategóriás A és B osztállyal árérzékeny szegmensben, a prémium kompakt kategóriában akarunk továbblépni – hangsúlyozta –, s ezen a gyáron nagyon sok múlik: a versenyképességünk. Abban bízom, hogy fellendül a kelet-közép európai piac, illetve a magyarországi beszállítók is új erőre kapnak. „Mi egy közös Európai Házat építünk, melynek az alapkövét tesszük le.”

Zombor Gábor, kecskeméti polgármester, Rainer Schmückle, a Mercedes-Benz személygépkocsi üzletágának ügyvezető igazgatója és Michael Frieß, a gyár leendő igazgatója az alapkőletétel sajtótájékoztatóján.
Zombor Gábor, kecskeméti polgármester, Rainer Schmückle, a Mercedes-Benz személygépkocsi üzletágának ügyvezető igazgatója és Michael Frieß, a gyár leendő igazgatója az alapkőletétel sajtótájékoztatóján.

– Most még vendégek vagyunk, de hamarosan otthon érezzük magunkat – mondta széles mosollyal Michael Frieß, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. – Minden a terv szerint halad, júliusban kezdődtek a földmunkák, s most elindul az építkezés. A belső kialakítás, a gépek gyártósorok elhelyezése pedig 2010 közepén kezdődhet, 2011-ben pedig már legurul a szalagról az előszéria, egy évre rá beindul a „rendes” gyártás. Fontos, hogy azok a német családok, akik idejönnek, jól érezzék magukat, letelepülésüket a barátságos fogadtatáson túl német óvoda és német iskola segíti.

Mercedes-gyár alapkőletétel Kecskeméten
Letették a Mercedes gyárának alapkövét Kecskeméten
– Jól dolgozni, előre nézni, erre van szükség. Példaértékű együttműködés valósult meg – jegyezte meg elégedetten Zombor Gábor, Kecskemét polgármestere. – Fontos a magyaroknak, hogy lehetőséget kaptak a németektől, bizonyíthatják, hogy gyorsan és pontosan dolgoznak. A polgármester büszke arra, hogy Kecskemét élni tudott a kínálkozó lehetőséggel. Hozzátette: ha nincs meg az együttműködés a város, a kormányzat és a befektető között, akkor nem lehetett volna sikerre vinni ezt a tervet.

Bajnai Gordon Zombor Gábor Rainer Schmückle Michael Frieß
Rainer Schmückle, Zombor Gábor, Bajnai Gordon kormányfő és Michael Frieß.

– Aki ekkora beruházásba fog, annak bíznia és hinnie kell, a Mercedes hisz és bízik Magyarországban és Kecskemétben, a magyar gazdaság erejében. A Daimler-Benz, amely a Mercedes gépjárművek gyártásával a csúcstechnológiát képviseli a világon, úgy gondolja, hogy velünk együtt megtalálja számításait az új gyár felépítésével. A német partnerekkel együttműködve valamennyi határidőt betartjuk, minden úgy alakul, ahogyan azt elterveztük, az ország és a város rászolgált erre a bizalomra. Ha a fontos nemzeti ügyekben minden város úgy működne együtt a kormánnyal, ahogyan azt Kecskemét tette, akkor Magyarország ma már nem itt tartana, hanem sokkal előrébb – mondta Bajnai Gordon kormányfő az alapkőletételen. A miniszterelnök emlékeztetett arra, hogy javított az ország a gazdasági kilátásokon, csökkennek a vállalkozásokat terhelő adók, ezért reméli, hogy Magyarország ma jobb befektetésnek tűnik a Daimler-Benz számára, mint amikor a döntését meghozta.

Óriási médiaérdeklődés kísérte az Mercedes-gyár alapkőletételét Kecskeméten
Óriási médiaérdeklődés kísérte az Mercedes-gyár alapkőletételét.


Tények a 800 millió eurós beruházásról

A stuttgarti székhelyű Daimler-Benz konszern 2008. júniusban jelentette be, hogy Magyarországot választja új Mercedes modelljei gyártásának helyszínéül, a cég elnökségének egyhangú döntése alapján a 800 millió eurós beruházással megvalósuló új üzemet Kecskeméten építik fel. A 450 hektáron elterülő kecskeméti gyár a konszern első kelet-európai üzeme lesz, egyben Magyarország történetének egyik legjelentősebb zöldmezős beruházása. A tervek szerint a gyártás előreláthatóan 2012-ben kezdődik, de az előszériás modellek már 2011-ben legördülnek a szalagról. Csúcsra járatáskor 2500 alkalmazott dolgozik majd a gyárban, de a beszállítói körben legalább további tízezer munkahelyeket teremt a Mercedes. Mint ismeretes, a márka kompakt modelljeinek számát a meglévő kettőről négyre kívánja növelni, évente mintegy 100 ezer darab Mercedes A és B kategóriájú kocsit gyártanak majd Kecskeméten.

Mercedes: kecskeméti csendélet a ceremónia után, a gyár építése hivatalosan is megkezdődött.
Mercedes: kecskeméti csendélet a ceremónia után.
A német cég szóvivője szerint Mercedes azért választotta Magyarországot, mert itt a legjobbak a feltételek a beruházáshoz. Ezek sorában kiemelte az infrastruktúrát, a logisztikát, a munkaerő biztosítását és a munkabérek alakulását. Az olcsóbb költségeket kínáló román, lengyel és szerb vetélytárssal szemben nagy szerepet játszott Magyarország eddigi gazdaság- és iparpolitikájának, a korábbi hasonló járműipari beruházások (Audi, Suzuki) eredményeinek elismerése is. Kecskemét mellett Miskolc és Zalaegerszeg is pályázott a beruházásra, ám a német vállalatcsoport olyan telephelyet keresett, amely Budapesttől nincs 100 kilométernél messzebb.

A logisztikailag kedvező helyszín a várostól délre, az E75-ös és a várost délen elkerülő út mellett található, s a közeli lehajtó miatt az autópályáról jól megközelíthető. Kecskemét közgyűlése 2008-ban módosította a város költségvetését, hogy felszabadítsa azt a 7,6 milliárd forintot, amelyből megvásárolhatják a beruházáshoz szükséges földterületet. A 441 hektárt a területalakítási munkák elvégzését követően, már építésre alkalmas iparterületként 2009. február 13-án értékesítette tovább a város a Daimler AG-nak. A siker és a folyamatos együttműködés érdekében a városi közgyűlés a beruházás koordinálására létrehozott csoport irányítására új alpolgármestert is kinevezett Szemereyné Pataki Klaudia személyében.

A KÉSZ építheti az első üzemcsarnokot

A Mercedes gyár földmunkáit, tereprendezését a tiszakécskei székhelyű Duna Aszfalt Kft. nyerte el, feladatuk az első ütemben a köbmétert tekintve milliós nagyságrendű humusz leszedése, az aszfaltutak és védőkerítések megépítése volt. A háttérben közben megkezdődtek az engedélyezési eljárások, először a festőüzem kapta meg a zöld utat, még a nyáron, később újabb kérelmek érkeztek az ügyben illetékes Dél-alföldi Regionális Államigazgatási Hivatalhoz, vagyis a szegedi megyeházára.

„A nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházással összefüggő ügyben a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. építésügyi hatósági engedély iránti kérelmet terjesztett elő”. Egyebek között a karosszériaüzemre, a présüzemre, a kiszolgáló épületekre, valamit módosított belső utakra. A hirdetményt még szeptember közepén függesztették ki – Siket Judit hivatalvezető aláírásával – a szegedi megyeházán. Az alapkőletételig 50 millió euró értékben kaptak megbízást a hazai építőipari vállalkozások, az első csarnokot, a lakkozóüzemet is magyar cég, a szegedi központú KÉSZ építi.

Máár 2011-ben így néz majd ki a Mercedes gyára Kecskeméten.
2011-ben így néz majd ki a Mercedes gyára Kecskeméten.

Támogatott munkahelyteremtés

A kormány a beruházást nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánította, és egyedi döntés alapján 22,1 milliárd forint támogatásban részesíti. A kabinet a német cég új üzemének építéséhez a befektetőknek adott szokásos támogatási csomagot adja, amely a beruházáshoz adó jellegű kedvezményt, képzési támogatást, illetve készpénzt tartalmaz. Számítások szerint a támogatás négy év alatt térül meg azokból az adóbevételekből, amelyek a megvalósuló beruházásból származnak majd. A szociális tárca a Munkaerő-piaci Alap képzési alapjából az uniós szabályoknak megfelelően legfeljebb egymillió eurós támogatást biztosíthat a kecskeméti beruházásánál a „szakmunkaerő-igény kielégítéséhez”. A munkavállalók toborzását 2009 közepén kezdte meg a cég, a Daimler az első körben 300 emberre tartott igényt, akik várhatóan a kecskeméti üzem középvezetői posztjait fogják majd betölteni. A nagyobb munkaerő-toborzás 2010 végén indul.

Kiemelt Partnereink