Gyártók Ekkora botrányt még nem látott a járműipar

Ekkora botrányt még nem látott a járműipar

autopro.hu | 2015.05.19 12:20

Ekkora botrányt még nem látott a járműipar

Ha beigazolódnak a Fiat Chrysler elleni vádak, abba belebukhat a konszern, de nagy valószínűséggel az USA autóipara is összeomolhat.

Hirdetés

A múlt héten egymást érték a visszahívások, ám az egyszeri bejelentéseknél jelentősen komolyabb probléma került terítékre az NHTSA asztalán. Lassan már ki sem kell bontanunk a mozaikszót, hiszen jól ismerhetik olvasóink az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági hatóságának nevét. Ők azok, akik felügyelik a járművek biztonságát, s kezelik a felmerülő problémákat. Néhány napja történt csupán, hogy a szervezet számos autógyártót összehívott, jelezve feléjük, hogy szükséges lenne a visszahívások hatékonyabb kezelése, a gyorsabb és minőségibb reagálás.

Sergio Marchionne új munkahely után nézhet?

Akkor még nem derült ki, hogy van egy autógyártó, akinek sokkal több veszítenivalója van társainál – ez pedig nem a visszahívásokban alighanem legtöbbször és legnagyobb mértékben érintett General Motors. Az NHTSA friss bejelentése szerint tüzetesen átvizsgálták a Fiat Chrysler (FCA) konszern 20 visszahívási kampányát, és megállapították, hogy a gyártó 2013 óta lassan, felületesen, az elvárható normák alatt teljesítve reagálta le ezeket a minőségbiztosítási helyzeteket. – Hangsúlyozzuk, hogy nem egyetlen visszahívást tartunk problémásnak, hanem 20 esetet együttesen kezelünk – közölte Mark Rosekind.

Mark Rosekind, az NHTSA vezetője szerint hónapokkal ezelőtt már szóltak, de az FCA nem tett lépéseket a hatékonyabb visszahívásokért

Amennyiben beigazolódik, hogy a Sergio Marchionne által irányított autógyártó elégtelen módon végezte el a szükséges javításokat, avagy nem tett meg mindent a járműtulajdonosok tájékoztatása, gyors kiszolgálása érdekében, annak olyan következménye lehet, hogy belerendülhet akár a világ járműipara is, de az amerikai mindenképp. 10 millió autót érint ugyanis a vizsgálat, amelyeket akár köteles lenne visszavásárolni az FCA, amennyiben ilyen döntés születik. Ha ez bekövetkezik, az szinte biztosan a konszern végét jelentheti, de a dominóhatás miatt beszállítók és további érintett vállalatok, szolgáltatók is aggódva figyelhetik a jelenlegi folyamatot.

Az NHTSA saját vizsgálatai mellett tulajdonosi panaszok sorát kapta az elmúlt időszakban, amelyek pótalkatrészek hiányáról, a visszahívási bejelentés elmaradásáról, kereskedői félretájékoztatásról, időpont-egyeztetési nehézségekről szólnak a szervizekkel kapcsolatban.

A 2002-2007 között gyártott Jeep Liberty modellek üzemanyagtankjával is komoly gondok vannak

Eközben a Fiat Chrysler állítja: visszahívási hatékonyságuk átlag feletti, ugyanakkor készen állnak mindenben együttműködni a hatóságokkal.

A legutóbbi FCA visszahívásokról itt, itt, itt és itt írtunk, a 20 visszahívásban érintett 10 millió autó teljes listája a problémák megnevezésével ide kattintva, az NHTSA honlapján érhető el.

Érdekesség, hogy a botrány ellenszeleként Olaszországban kimagaslóan bővült a járműpiac áprilisban, a 6,9 százalékos átlagnál sokkal gyorsabban, 24,2 százalékkal. Németországban 6,3 százalékkal, Nagy-Britanniában 5,1 százalékkal, Spanyolországban 3,2 százalékkal, Franciaországban pedig 2,3 százalékkal nőttek az eladások. Az FCA konszern 13,4 százalékos növekedést ért el éves összehasonlításban. A Fiat Panda, 500, 500L és 500X egyaránt nagyon kelendő az öreg kontinensen.

Kiemelt Partnereink