Gyártók A magyar történelem része lett az esztergomi autógyártás

A magyar történelem része lett az esztergomi autógyártás

Gulyás Géza | 2016.06.03 10:04

A magyar történelem része lett az esztergomi autógyártás

A 25 nyerő szám a japán márka magyarországi tevékenysége kapcsán. Különleges beszámolót készítettünk a negyedszázados születésnap alkalomból, az ünnepeltek is megszólalnak.

A Magyar Suzuki Zrt. munkát adott 1991-től Esztergomban néhány száz embernek. Aztán több száznak, majd több ezernek. Kezdetben egyenesen ívelt felfelé a pályájuk, majd megbicsaklott a válság miatt, azóta megint rendben haladnak a dolgok. Így fest az összkép madártávlatból. Nézzük a részleteket, amelyeket rendhagyó születésnapon idézett fel az autógyártó!

A cég menedzsmentje Budán, a Római parton számolt be az eredményekről - múltról, jelenről és jövőről. Naoyuki Takeuchi vezérigazgató kiemelte, az utóbbi negyedszázad során a magyarországi leányvállalat a japán szakemberek véleménye szerint is sokat fejlődött. Hozzátette: idejük sem volt megállni, és szükség lesz a fáradhatatlan hozzáállásra a jövőben is.

– A Suzuki jelentése: fa – közölte a gyár első embere. – Olyan fa az esztergomi Suzuki, amely folyamatosan növekszik, elégedett vele a vezetés. A cégcsoport közben kidolgozta a Suzuki Next 100 tervet, amely a gyártás további fejlesztéseit tartalmazza, a nevéből következően hosszú távra. Alapfilozófiánk: értékes termékek a vásárlóknak, összefogás és erőfeszítések az önállóság elérése érdekében. A Suzuki-csoporton belül folyamatosan erősítjükk a gyártás- és termeléstechnológiai tudásunkat, amihez állandó útjelzőt ad a japán gyár termelési minősége – tette hozzá a vezérigazgató.

A nyitóképen Naoyuki Takeuchi mellett Krisztián Róbert és Urbán László látható

Megvalósulhat a régi álom

Krisztián Róbert értékesítésért is felelős operatív igazgató közölte: a Magyar Suzuki Zrt. 1976 millió eurós – mintegy 600 milliárd forintos – értékesítési árbevételt ért el 2015-ben. Ez 28 százalékkal meghaladja a 2014-es szintet. A cég saját gyártású gépkocsijainak értékesítése 150 ezer 578-ról egy év alatt 181 ezer 115-re emelkedett. Hazánkban tavaly 7500 új Suzuki talált gazdára, ez az összes idehaza megvásárolt új autónak csaknem 10 százaléka - a 2014-es értékhez képest rendkívül jelentős, 58 százalékos emelkedés. A 2016 márciusában zárult legutóbbi pénzügyi évben a Suzuki 206 ezer 702 új autót értékesített Európában. Az árbevétel sokkal jobban emelkedett, mint az értékesítési darabszám, ami egy drágább modell, a Vitara bevezetésnek és gyors térnyerésének köszönhető. A tervek egyértelműen további növekedésről szólnak: az idei évben el szeretnék érni, hogy Esztergomban 200 ezer Suzukit gyártsanak, középtávon pedig a régi álom megvalósulásában hisznek, azaz 300 ezer autó elkészítésében. 76 márkakereskedésük révén az ország minden régiójában gyorsan megtalálható a Suzuki.

A tavalyi sikerek után ez az év is jól kezdődött. A Magyar Suzuki a megnövekedett értékesítési volumen nyomán, mindenekelőtt a Vitara iránti élénk kereslet kielégítésére a január és május közötti időszakban 89 ezer 263 autót gyártott, ezeket a világ 107 országába exportálták. Krisztián Róbert szerint a Vitara mellett – amely toronymagasan vezeti a statisztikák szerint a városi szabadidő autó kategóriát – jól fogy az ugyancsak Magyarországon gyártott Swift és S-Cross is.

– Érdekes volt a japán és a magyar munkakultúra találkozása, azok hasonlóvá válása az összekovácsolódás során. Bevallom, előítéletem volt a Swifttel, a Wagon R-rel vagy az Ignis-szel kapcsolatban – elevenítette fel élményeit Ruska Viktória kommunikációs vezető. – Aztán ahogyan megtapasztaltam, hogy elnyűhetetlenek, megváltozott a véleményem. Egyre fontosabbnak tartottuk mindannyian, hogy a kemény munka mellett komfortosabbak legyenek a mindennapok. Bővítettünk, hatalmas ütemben haladtunk előre. Aztán váratlanul megérkezett a válság. Soha nem felejtjük el a gázkrízist, amikor gyakorlatilag lekapcsolta a szolgáltató a Suzukit. Lassan, szívós munkával újra felálltunk. Az esztergomi Suzuki 25 éves története tükrözi a magyar és a világtörténelem fordulatait: hazánk újjáéledését a politikai és gazdasági rendszerváltás után éppúgy, mint az autóipar megtorpanását, majd újbóli felemelkedését. Reméljük mindannyian, hogy a következő negyedszázad kizárólag a stabil, kiegyensúlyozott gyártásról, az innovatív, úttörő megoldások további elterjedéséről szól majd – fogalmazott Ruska Viktória.

Csúcsév után, csúcsév előtt

Urbán László vezérigazgató-helyettest arról kérdeztük, szerinte melyik időszak volt a legeredményesebb az esztergomi autógyár történetében. – Egyértelműen a 2003 és 2008 közötti – hangzott a válasz. – Az 1991-es induláskor a japán tulajdonos arra gondolt, hogy itt olyan gyár lesz, amelyben maximum 50 ezer gépkocsi készül majd évente. Ennyi, kész, vége. Tíz évvel később már megduplázódott a szám, majd előkészítették és elkezdték az Európai Reneszánsz Programot. Ennek az a lényege, hogy minden évben egy-egy új modellel rukkoljunk elő, és 2008-ra elérjük a háromszázezres darabszámot. Majdnem sikerült: a csúcsévben 282 ezer autó készült Esztergomban, a dolgozók száma 5500 volt. Ezután következett a válság, leültünk... A darabszám az 1998-as szintre esett vissza, az eladási mutatók is rendkívül rosszak voltak. Szerencsére, és persze a tudatos fejlesztő munkának köszönhetően, 2013-ban berobbant az S-Cross, majd következett a Vitara mindent elsöprő sikere. Mára egyértelmű, hogy a Suzuki nem olcsó népautó, felemelte magát egy másik vevői körbe. Nemcsak hazánkban, Európában, hanem világszerte – fogalmazott Urbán László.

A születésnapon bemutatták az új Baleno modellt is. tovább érik a modellkínálat megújulása, hiszen először az S-Cross frissítése következik, majd 2017-ben újabb modell megjelenése várható.

Beszédes tények és számok

1991. április 24.: Aláírták Budapesten a magyarországi gépkocsigyártásra vonatkozó vegyes vállalati megállapodást. 1992 végén kezdik gyártani a Suzuki Swiftet 1 és 1,3 literes, 5 ajtós kivitelben.

1992. május 28.: Átadták az esztergomi Vaszary Kolos Kórháznak azokat az értékes műszereket, amelyeket a japán kormány ajándékozott az intézménynek.

1993. május 7.: Felavatták az esztergomi autógyárat. Az ünnepségen jelen volt Antall József miniszterelnök, Osamu Suzuki, a Suzuki Motor Corporation elnöke és Paskai László bíboros, prímás, esztergomi érsek.

1996. augusztus 26.: Elkészült a százezredik Suzuki Magyarországon.

1999. március 25.: Átadtál a százezredik Magyarországon értékesített autót.

2004. április 22.: A Magyar Suzuki Rt. 60 milliárd forintos újabb beruházásba kezd Esztergomban. A kapacitás 90 ezer darabról 150 ezerre nő.

2006. február 27.: Levezették a szalagról az új modellt, az SX 4-et. Az alapítás óta tízszeresére nőtt az esztergomi gépkocsik száma, 2005-ben 267 000 gépkocsit értékesítettek Európában.

2006. október 6.: Elkészült az egymilliomodik autó is, egy ötajtós Swift.

2007. november 19.: Csoportszobát alakított ki a Magyar Suzuki Zrt. Esztergomban, ahol reggel 5 órától este 8 óráig várják a vállalatnál dolgozó családosok gyermekeit.

2009. szeptember 2.: Magyar Termék Nagydíjas lett a Suzuki Splash.

2011. szeptember 1.: Magyar Termék Nagydíjat kapott az új Swift.

2012. november 21.: Hosszú távú stratégiai megállapodást kötött a Suzuki és a magyar kormány.

2013. szeptember 6.: Megkezdődött az SX4 S-CROSS sorozatgyártása.

2014. szeptember 3.: Magyar Termék Nagydíjban részesült az S-CROSS.

2015. március 5.: Gyártósorra került Esztergomban az új Vitara.

2015. szeptember 3.: Magyar Termék nagydíjat és nívódíjat kapott a Vitara, az új modell újra a csúcsra juttatta a Suzukit Magyarországon.

Kiemelt Partnereink