Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler
2024.05.02 12:22Alapfelszereltség lesz a vészfék az új járművekben?
2024.05.02 10:16A Lean módszer elsajátításában segít az MTM
2024.05.02 09:25Kell-e félnünk az intelligens autópályáktól?
2024.05.02 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Túlzott terheket róna Dániára az átállás az elektromos autókra
Az elmúlt években számos ország vezetett be változtatásokat annak érdekében, hogy csökkentsék ökológiai lábnyomukat. Dánia világszinten is élen jár ezen a területen, megannyi szokásuk és rendeletük a környezetbarát és előre látó gondolkodás jegyében született. Az egyik ilyen tervük, amivel növelni szeretnék az elektromos járművek számát, viszont súlyos gazdasági hatással járna az északi ország számára.
A károsanyag-kibocsátás 70 százalékos csökkenését célzó tervek alapja a fosszilis üzemanyagokkal működő járművek cseréje az elektromos energiát felhasználó alternatívákra. Az ország mindezt 2030-ig tervezi megvalósítani, míg a teljes klímasemlegességet 2050-ig szeretnék elérni.
Azonban az északi ország anyagilag nagyban támaszkodik a jármű- és útadókra, az ezekből származó bevételek az 50 milliárd dán koronát (7,95 milliárd dollár) is elérhetik évente. Ez a GDP 2.3 százalékának felel meg és ebből támogatják a jóléti rendszert is.
Klímatanács segítségét kérték a megoldásban
Márciusban a dán Klímatanács, a kormány független tanácsadó szerve közreadta, hogy az elektromos autók számának a jelenlegi 20 ezer darabról 1 millióra kell növekedni 2030-ra, ha tartani akarják a tervezetet. „Ez jelentős problémákat okozna a gazdaságra nézve” - nyilatkozta a bizottsági elnök, Anders Eldrup egy sajtótájékoztatón.
Az elektromos autók számának gyarapítását támogatások megemelésével és a fosszilis üzemanyaggal hajtott autókra kivetett magasabb adókkal érnék el, amik együttesen 5,7 milliárd korona nettó veszteséget eredményeznének 2030-ra, állította a bizottság. Továbbá 2030-ban a mostani adórendszert tekintve a jármű- és útadók bevételének évenkénti 10 milliárdos csökkenése várható.
A kormány arra kérte a bizottságot, hogy tegyenek javaslatot egy olyan tervezetre, amely nem veszélyeztetné ilyen mértékben az állami költségvetést. A közlekedési szektor Dánia szén-dioxid-kibocsátásának 40 százalékát teszi ki, míg az autók csupán 1 százalékát hajtja elektromos áram.
A kedvező körülményeknek köszönhetően, és mivel a kormány a kezdetektől fogva támogatta a klímaváltozás visszaszorítását célzó törekvéseket, pillanatnyilag Dánia energiájának nagyjából felét szélerőművek biztosítják. Ezzel a jelentős eredménnyel az ország élen jár az éghajlatváltozás kezelésének kérdésében – írta a Reuters.