Elemzések Vége az e-autós startupok aranykorának?

Vége az e-autós startupok aranykorának?

autopro.hu/V.M. | 2022.07.15 10:20

Vége az e-autós startupok aranykorának?

Fotó: Canoo

Az elmúlt években a befektetők kedvenceié vált elektromos autókat fejlesztő startupoknak most ugyanazokkal a problémákkal kell megküzdeni, mint a tradicionális gyártóknak. Van amelyik már kiesett a versenyből, míg a többiek költségcsökkentéssel és elbocsátásokkal igyekeznek megelőzni a bajt.

Szakértők egyetértenek abban, hogy ahhoz, hogy az elektromos autókat fejlesztő startupok megőrizzék versenyképességüket, miközben a tradicionális OEM-ek behozzák lemaradásukat az elektromobilitásban, át kell gondolniuk működésüket és muszáj csökkenteniük a költségeiket.

Amelyik cégnek ez vagy egy bőkezű támogatóval összefogás nem sikerül, az könnyen az Electric Last Mile Solutions sorsára juthat. Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, az elektromos kistehergépkocsikat fejlesztő startup nemrég csődöt jelentett. Egy másik cég, a Canoo pedig májusban állandósult pénzügyi nehézségekre figyelmeztette befektetőit.

A változások már megindultak a még játékban lévő vállalkozásoknál. A brit Arrival például nemrég jelezte, hogy a nehéz gazdasági helyzet miatt a költségek megvágására és a működése átalakítására készül, amit a dolgozók 30 százalékának elbocsátása is kiegészíthet. Az elektromos furgonok gyártására készülő cég összesen 500 millió dollár készpénzzel rendelkezik, ami szerinte 2023 végéig tarthat ki a megfelelő lépésekkel. Valójában azonban ez egyáltalán nem egy nagy összeg egy olyan iparágban, ahol egy modell áttervezése ennél sokkal többet emészthet fel – mutat rá elemzésében a Reuters.

Jó a partner, de nem garancia

A startupok számára az egyik életben maradást biztosító megoldás az erős pénzügyi háttérrel rendelkező vállalatokkal való együttműködés. Mindazonáltal a romló gazdasági helyzet megnehezíti a forráshoz jutást, és már a partnerségek sem garantálják a leépítés elkerülését.

Ezt mutatja az elektromos terepjárókat fejlesztő Rivian példája. A vállalatnak egyik nagy befektetője és megrendelője az Amazon, ennek ellenére R.J. Scaringe, a vállalat vezérigazgatója már közölte a dolgozókkal, hogy létszámcsökkentésre lesz szükség a gazdasági körülmények változása miatt.

Egy másik amerikai e-pickupokat fejlesztő startup, a Lordstown Motors átstrukturált, csökkentette eszközállományát, illetve szoros együttműködést alakított ki a tajvani Foxconnal.

Kemény terep az autógyártás

Az elektromos autókat készítő startupok problémái méretüknél fogva részben csak rájuk jellemzőek, részben azonban a tradicionális nagy autógyártókat is érintik.

Az autógyártás egy tőkeintenzív, méretgazdaságosságot megkövetelő kompetitív szektor. „Ez egy rendkívül kemény iparág” – mondta el Barry Engle, aki korábban vezetőként dolgozott az autóiparban. „A Tesla sikerét nézve könnyű elfeledni, hogy odáig húsz év vezetett, és az út közben sokszor a halállal néztek farkasszemet” – folytatta.

Hiába azonban a Tesla sikere, a romló kilátások rajta is nyomot ejtenek. A vezérigazgató, Elon Musk a közelmúltban a fix bérezésű munkavállalók számának tizedével csökkentéséről döntött.

A gazdasági kihívások hatásait még a tradicionális OEM-ek sem ússzák meg. Az azonban előny számukra, hogy a startupokkal szemben már ismert, sikeres modellekkel rendelkeznek, melyek árának emelésével biztosíthatják a bevételek fenntartását.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink