Elemzések Új lökést kaphat az orosz autóexport

Új lökést kaphat az orosz autóexport

autopro.hu/V.M. | 2024.01.24 16:23

Új lökést kaphat az orosz autóexport

Fotó: Lada

Az orosz autóipar exportértékesítése az elmúlt két évben radikális mértékben csökkent. A trendfordulót többek között a Lada gépkocsikat is gyártó AvtoVaz tervei hozhatják el, a vállalat ugyanis külföldi értékesítés útján növelné termelését. A szóba jövő piacok között szerepel Egyiptom és Irán.

Az AvtoVaz hivatalosan megfogalmazott célja, hogy 2024-ben 25 ezer járművet exportáljon, 2030-ra pedig az értéket 100 ezerre növelje – osztotta meg Maxim Sokolov, a vállalat elnöke.

Az orosz autógyártó már egyeztetést folytat Iránnal a járművek exportjáról, illetve azok helyben összeszereléséről. Emellett Egyiptomban is összeszerelőüzemet szándékozik nyitni a vállalat – mondta Sokolov, aki Dél-Amerikát is potenciális piacként nevezte meg.

A járművek tengeri úton való szállításában a Fesco segítheti az AvtoVazt. A főleg konténerhajókat üzemeltető orosz hajótársaság tavaly nyilvánvalóvá tette, hogy kész új járműszállító hajókat csatasorba állítani, hogy támogassa az Avtovaz Afrikába és más feltörekvő piacokba irányuló értékesítését. Ami a hajók beszerzését illeti, a társaság nem számít problémára, ugyanis azt egyelőre nem érintették a nyugati szankciók.

Alacsony szintről kell visszajönni

Az AvtoVaz tervei új lökést adhatnak az orosz járműexportnak, ami a háború előtti évben, 2021-ben sem járt magas szinten. Az állami statisztikák szerint akkor 89.100 kész orosz járművet értékesítettek más államokban, 2022-ben pedig az export harmadára esett vissza.

Az Automotive Logistics által idézett adatok szerint az ukrajnai háború előtt a járművek többségét a közel külföldre, vagyis egykori szovjet tagállamokba szállították. A tengereket csak nagyon kevés Oroszországban gyártott gépkocsi járta meg – amiben változást hozhat az AvtoVaz terveinek beteljesülése.

A kínai gyártók is megtoldhatják az exportot

Az orosz gyártású autók külföldi jelenlétét azonban nem csak az Avtovaz, hanem a kivonuló nyugati gyártók helyét betöltő kínai OEM-ek is növelhetik, akik az Oroszországban gyártott járműveikkel szintén célba vehetnek más piacokat. Kapcsolódó példával szolgálhat a Moszkvics, mely márkát az ukrajnai háború kitörése után élesztették fel. A Renault volt moszkvai gyárában a kínai JAC járműveit szerelik össze, majd látják el az orosz márka jelzésével. Ma a Moszkvics szintén vizsgálja az exportálás lehetőségeit Oleg Maslyakov gyárigazgató szerint.

Sergey Udalov, a moszkvai Avtostat think-tank vezetője úgy látja, a Moszkvics bizonyos kormányközi egyezmények meglétekor exportálhat az úgynevezett barátságos országokba, a más államokba irányuló értékesítés azonban nehezebbnek ígérkezik és a kínai partnerek engedélyéhez kötött – bár utóbbiak érdekeltek lehetnek az exportban Udalov szerint.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink