Elemzések Ugrásszerűen nőttek az elektromos autók eladásai az EU-ban

Ugrásszerűen nőttek az elektromos autók eladásai az EU-ban

autopro.hu/V.M. | 2020.05.15 04:23

Ugrásszerűen nőttek az elektromos autók eladásai az EU-ban

Fotó: BMW Pressroom

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint 2020 első negyedévében az Európai Unióban a plug-in hibrid és akkumulátoros elektromos személygépkocsik piaci részesedése drasztikusan nőtt, míg a benzines, illetve dízelüzemű autók iránti kereslet jelentősen csökkent.

Hirdetés

A koronavírus-járvány miatt márciusban az autókereskedések többsége zárva volt. Ez, kombinálva a járvány okozta gazdasági bizonytalansággal azt eredményezte, hogy az év első három hónapjában az egy évvel korábbinál 25,6 százalékkal kevesebb új személygépjármű került az utakra az EU-ban.

A keresletcsökkenés egyértelmű vesztesei a benzin- és dízelüzemű autók. Előbbiekből az első negyedévben 1,3 millió, az az egy évvel korábbinál 32,2 százalékkal kevesebb fogyott, piaci részesedésük pedig a 2019-es év eleji 57,7 százalékról 52,3 százalékra esett.

A dízelek esetében éves összevetésben 32,6 százalékpontos visszaesés volt mérhető, így ezekből a járművekből 738 392 darabot helyeztek forgalomba. A szegmens piaci részesedése jelenleg 29,9 százalékon áll, szemben a korábbi 33,2 százalékkal.

Teret nyert a villanyhajtás

Míg a tradicionális hajtású járművek iránti kereslet január és március között csökkent, addig az elektromosan tölthető négykerekűek iránt megugrott az igény. Ennek köszönhetően összesen 167 132, az egy évvel korábbinál 100,7 százalékkal több ilyen járművet adtak el, és piaci részesedésük elérte a 6,8 százalékot, ami több, mint kétszerese a korábbi 2,5 százaléknak. Az akkumulátoros elektromos modellek esetében 68,4 százalékos, míg a plug-in hibrideknél 161,7 százalékos emelkedést mértek.

A mild, valamint full hibridek továbbra is a legkelendőbb alternatív hajtású járműveknek számítanak. Az első három hónapban ezekből a típusokból is többet vásároltak, mint egy évvel korábban. A 232 525 eladás 45,1 százalékpontos bővülésnek felel meg. Ezek az autók jelenleg az uniós piac 9,4 százalékát teszik ki, ami komoly fejlődés a 2019 első negyedévét jellemző 4,9 százalékhoz képest.

A növekedés jól jön az autógyártóknak

Az elektromos járművek tehát az EU-ban már 16,2 százalékát alkotják a személyautó-eladásoknak. Ez jó hír az autógyártóknak, hisz jelentős számú elektromos típus értékesítése nélkül nem tudják teljesíteni az unió szén-dioxid-kibocsátási előírását, mely flottaátlag szerint mérve kilométerenként 95 grammos emissziót engedélyez.

Hogy megfelelhessenek a követelményeknek, a gyártók új modellekkel készülnek. A Reuters a vállalatok elképzeléseire több példát is hoz. A Volkswagen 2019-ben azt közölte, hogy 2028-ig közel hetven új elektromos típust készül piacra dobni. A BMW kínálatában 2023-ra huszonöt elektromos hajtású autó lesz, amiknek több, mint fele tisztán elektromos lesz. A Fiat Chrysler 2021-re tizenkettő elektromos autóval fog rendelkezni, köztük akkumulátoros elektromosokkal is.

Az új típusok fejlesztése azonban csupán egyik fele a történetnek, hiszen ahhoz, hogy nagy mennyiségben lehessen elektromos autókat eladni, megfelelő keresletnek is lennie kell. A töltőhálózat fejletlensége pedig, együtt a sokak számára elégtelen hatótávval, valamint a technológia más hátulütőivel, még sokáig hátráltatni fogja a kereslet fejlődését.

Kiemelt Partnereink