Elemzések TÜV: kockázatos használt Daciát venni

TÜV: kockázatos használt Daciát venni

autopro.hu/P.B. | 2024.01.03 07:19

TÜV: kockázatos használt Daciát venni

Fotó: Duna Autó

A gépjárművek műszaki vizsgáztatásával is foglalkozó németországi TÜV szervezet 2023 végén is nyilvánosságra hozta a Németországban végzett rendszeres autóellenőrzések eredményeit. A listákból lehet következtetni a leginkább megbízható modellekre.

A TÜV a 2022 júliusa és a 2023 júniusa között vizsgáztatott autók alapján készült kimutatást tette közzé az óév utolsó heteiben. Az adatsor 10,2 millió vizsgára készülő autóból áll – az adatok szerint ezen járművek ötöde nem kapott műszaki vizsgát, azaz Európa talán legismertebb és legelismertebb tanúsító cége szerint a vizsgált időszakban mintegy kétmillió autó alkalmatlan volt a közúti közlekedésre Németországban.

A szervezet korcsoportok szerint listázta az autókat – külön-külön vizsgálták a két-három, három-öt, hat-hét, nyolc-kilenc, tíz-tizenegy és a tizenkét-tizenhárom éves autókat. Származási ország alapján nehéz lenne következtetéseket levonni, hiszen a legjobban és a legrosszabban teljesítő modellek között is találni német és japán autókat, igaz, francia és olasz modell csak a rosszak közé került be. Ami tendenciának tűnik viszont, hogy a Volkswagen Csoport márkái sokazt szerepelnek a legjobb autók között, míg a Dacia modelljei rendre hátul végeztek.

A TÜV jelentése szerint a legfiatalabb kategóriában a Volkswagen Golf Sportsvan végzett az első helyen. A modell esetében mindössze az ellenőrzött autók két százaléka bukott meg. A második helyen az Audi Q2 végzett 2,1 százalékkal, a harmadikon pedig a csak Győrben gyártott Audi TT 2,5 százalékkal.

A három-öt éves autók csoportjában szintén a Golf Sportsvan győzött, de itt holtversenyben a VW T-Roc-kal 4,2 százalékos bukási aránnyal. Ezeket követi a T-Cross 4,6, majd a dobogó legalján az Audi A6 és A7 4,7 százalékkal. A legrosszabb eredményeket a BMW X5 (17,9 százalék), a Volkswagen Sharan (17,7 százalék), valamint a BMW Active és Gran Tourer (17,6 százalék) érte el.

Hazai modellek az élmezőnyben, Daciák hátul a magyarok álomkategóriájában

Bár a magyarországi autóflotta átlagéletkora egyre magasabb, attól még természetesen a legtöbben fiatalabb autóra vágynak. Annyi realitásérzéke van a magyar társadalomnak, hogy a felmérések szerint nem új, hanem 8 év körül használt autót vásárolnának a legtöbben. Nos, az ehhez közeli kategóriában az egyik legjobb szereplő egy Magyarországon gyártott autó, ugyanakkor a hazánkban is népszerű Dacia nem teljesített valami jól.

Ahogy a legújabb autók esetében, úgy itt is befért a dobogóra egy másik hazai modell, a Győrben gyártott Audi TT. A hat-hét éves autók kategóriájában a Mazda CX-3 végzett az élen 6,5 százalékos bukási aránnyal, az Audi TT a második (7,2 százalék), a dobogó alsó fokára pedig a VW Golf Sportsvan fért fel 7,3 százalékkal. Ebben a korcsoportban a Dacia Dokker lett a legrosszabb autó a TÜV-nél a maga 25,9 százalékos bukási arányával, de a BMW 5 és 6 (24,8 százalék) és a Dacia Duster (24,6 százalék) sem teljesített jól.

A 8-9 éves autók csoportjában a Mercedes B-osztály bizonyult a legjobbnak 10,5 százalékos bukási aránnyal, a Suzuki SX4 (10,8 százalék) lett a második legjobb, a harmadik pedig már-már szokásos módon a VW Golf Sportsvan lett 10,9 százalékkal. A kategória legrosszabb modelljei között kettő Dacia szerepel (Dokker, 32,2 százalékos és Logan 29,1 százalékos bukási arány), valamint a Fiat Punto 29,7 százalékos bukással.

Tíz év felett hasít a győri Audi

A 10-11 éves és a 12-13 éves autók között egyaránt az Audi TT bizonyult a legmegbízhatóbbnak, 12,3 és 15 százalékos bukási aránnyal. A 10-11 éves autók között a Mercedes B-osztály (14,6 százalék) és a Volkswagen Touareg (15,6 százalék) szerepelt még dobogót érően, míg a 12-13 éves korcsoportban a TT mögött a VW Golf Plus (20,7) és a Toyota RAV4 (21,3 százalékos bukási arány) végzett.

A TÜV-nél legrosszabb 10-11 éves autók egyaránt a Renault Csoport termékei voltak – a Renault Twingo 36,2 százalékos bukási aránnyal, a Dacia Logan (35,5) és a Renault Clio (34,6 százalékos bukással). Mindhárom modell esetében igaz, hogy minden harmadik megbukott a TÜV-nél, de a 12-13 éves korosztálynál még rosszabb a helyzet: ott a vizsgált Dacia Loganek 40,9 százaléka bukott meg, a Renault Twingo esetében 39,9 százalék, a Nissan Qashqai esetében pedig 38,8 százalék volt a bukási arány.

A cikk végén fontos leszögezni, hogy az adatok nem tükrözik az autók tényleges minőségét, hiszen az egyes autók vizsga előtti felkészítésén is sok múlik, valamint természetesen a TÜV sem vizsgálhatott meg minden egyes autót.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink