Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Törökország felé kerülnék meg az EU-s vámokat a kínai gyártók
2024.05.21 09:19Bebiztosítja a gépgyártókat a hiba ellen a Röhm megoldása
2024.05.21 08:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Történelmi változást hozott 2022 a hazai buszközlekedésben
2022-ben a fővárosban és vidéken is jelentősen fiatalodott a buszflotta átlagéletkora. Az elektrifikáció inkább kis lépésekkel és csak vidéki városokban, de haladt, frissült a távolsági flotta is, valamint Budapesten az Ikarus több korábbi sikermodellje is befejezte a pályafutását.
A tavalyi év a buszbeszerzések terén egyértelműen a csuklósokról szólt, a Volánbuszhoz (és elődjeihez) évtizedes távlatban nem érkezett annyi helyközi csuklós autóbusz, mint tavaly. Idén nem volt egy ennyire meghatározó szegmens, viszont a látható mértékben tavaly megkezdődött elektrifikáció folytatódott, Budapesten pedig végre sikerült kivonni a magaspadlós buszokat.
Mindenképpen pozitívum, hogy 2021-hez hasonlóan az idei évben is csak elvétve vásároltak használtan buszt a hazai tömegközlekedési szolgáltatók. 2022-ben nem volt egy olyan gyártó, ami egyértelműen uralta volna a buszbeszerzéseket, közel azonos számban érkezett Credo, MAN és Mercedes-Benz gyártmányú busz is a hazai szolgáltatókhoz.
Alternatív hajtások a Volánbusznál
A Volánbuszhoz 2022-ben mintegy 400 autóbusz érkezett, néhány tavaly beszerzésre kerülő háromtengelyes Volvo ebben az évben került átadásra, a Reform 501-esek közül pedig csak tíz érkezett meg tavaly, a többi 78 idén állt forgalomba.
Az év elején nyolc használt Setrát vett a cég a zalai távolsági járataira, tavasszal pedig a Reformok mellett 32 vadonatúj Mercedes-Benz Intouro is forgalomba állt. A hagyományos, dízelhajtású buszok sora itt nem ér véget, ősszel ugyanis száz darab Credobus Inovell is érkezett a Volánbuszhoz, ezzel összességében már 155 ilyen modell fut az utakon.
Az alternatív hajtású buszok is egyre nagyobb szerepet kapnak a Volánbusznál: év közben folyamatosan csordogáltak Székesfehérvárra az elektromos Ikarus 120e autóbuszok, az év végére pedig megérkezett a 164 CNG-s MAN Lion’s City is a társasághoz, ezek ugyanakkor még nem álltak forgalomba ebben az évben.
A Volánbusz a tervek szerint 2023-ban 540 új buszt szerez majd be, ami ha tényleg megvalósul, akkor 2024-re a főváros mellett vidéken is legfeljebb mutatóban maradnak a régi Ikarus termékei közül.
Kisebb változás a vidéki helyi szolgáltatóknál
2022-ben alig változott az állománya a kisebb vidéki közlekedési társaságoknak. Kaposváron kettő Ikarus 120e állt forgalomba a CNG-s MAN-ek mellé, a városban csak zöldbuszok szállítják az utasokat a helyi járatokon. Veszprémbe az év elején megérkezett az öt darab elektromos MAN Lion’s City, ezzel a V-Busz lett az első közlekedési társaság Magyarországon, ami ilyen autóbuszt üzemeltet – ez a modell lett egyébként az év busza.
Debrecenben sem tétlenkedett a helyi szolgáltató: a DKV megbízásából a buszos közlekedést végző ITK az év elején harminc Reformot és négy csuklós Mercedes Conectót, a nyáron pedig 12 darab Mercedes-Benz eCitarót állított forgalomba. Az energiaválság miatt ugyanakkor télre ezek maradtak az egyetlen elektromos gumikerekű járművek a városban a trolik – remélhetőleg – ideiglenes leállásával.
Miskolc is inkább az energiaválság és a CNG-s buszok leállítása miatt került előtérbe az idén, de tíz darab elektromos BYD-t így is beszerzett az MVK, vagyis valamelyest frissült a helyi állomány a borsodi megyeszékhelyen is.
Történelmi mérföldkő Budapesten
Szinte hihetetlen, de a fővárosi közlekedési társaság az idei évben csak egyetlen használtan vett buszt vett állományba, egy Solaris midit – emellett négy, még 2021-ben vásárolt és állományba vett használt Van Hool newA300 szintén az idei évben állt forgalomba. Ezek mellett nyolc darab használt, csuklós Citaro is került a fővárosba, a BKV partnereként az ITK részéről. Ezeket a járműveket leszámítva csak vadonatúj buszokkal és trolikkal frissült a BKV állománya.
Az új buszokra egészen őszig kellett várni, októbertől decemberig a 135 Mercedes-Benz Conecto zöme forgalomba állt, igaz, nem az összes. A BKV rég vásárolt ennyi új buszt egyszerre, a beszerzés pedig komolyabb léptékű selejtezést is lehetővé tett: az összes magaspadlós buszától megszabadult a cég, azaz kivonták az Ikarus 260-as, Ikarus 280-as, Ikarus 405-ös és Ikarus 435-ös buszokat (valamivel korábban, nyáron az Ikarus 415-ösöket is). Az Ikarus 200-as széria 1971-ben mutatkozott be Budapesten, 1972 december óta közlekedett nagyobb szériaként, az 1970-es évek végétől az 1990-es évek elejéig pedig lényegében egyeduralkodó volt a fővárosban. Az idei búcsúval egy korszak zárult le, az utcaképet évtizedekig meghatározó buszok köszöntek el Budapesttől.
A trolibusz-állomány is frissült, érkezett öt darab Solaris-Škoda Trolino 18 a BKV-hoz, a további példányok pedig várhatóan 2023 tavaszán állnak forgalomba. Ezzel a beszerzéssel várhatóan a magaspadlós trolibuszok is búcsúznak a fővárostól, ám egyelőre az Ikarus 280-as és a 435-ös típust is képviseli még néhány troli.
Ami a jövőt illeti, Budapesten 2023-ban várhatóan 150 új MAN buszt állít majd forgalomba az ArrivaBus, emellett a maradék Conecto és az említett trolik jöhetnek. Fontos még kiemelni, hogy 2023 tavaszán véget ér az M3-as metró felújítása, ami nagyobb számú csuklósbuszt szabadít majd fel – azaz minden bizonnyal jövőre is fiatalodni fog a BKV buszflottája.
Érdekesnek találta ezt a cikket? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!