Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Hazánkban is bemutatkozik a Setra új midibusza
2024.05.01 16:23Törökország lendíti előre a Fordot
2024.05.01 12:22Eredményesen fejleszti az ellátási láncokat az MI
2024.05.01 04:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Sok járműgyártó felfüggeszti orosz tevékenységét
Mint ismert, február utolsó hetében háborúvá fajult az utóbbi időben egyre jobban elmérgesedő orosz-ukrán viszony: az orosz haderő bevonult Ukrajnába, a világ legtöbb országában Oroszországot agresszornak tekintik és ezért szankciókkal sújtják. Részben emiatt, részben a háború okozta ellátási nehézségek miatt a járműipari cégek folyamatosan függesztik fel az orosz tevékenységüket.
A napokban az autopro.hu is beszámolt több olyan esetről, amikor külföldi autógyártók felfüggesztették orosz kapcsolataikat vagy tevékenységüket. Sorozatosan jelentenek be hasonló lépéseket nemcsak nyugati, hanem ázsiai vállalatok is, ezért a helyzet áttekintését megkönnyítendő összegyűjtöttük a március 1-jéig bejelentett leállásokat, átszervezéseket vagy megszakított együttműködéseket.
Fontos megjegyezni, hogy a cikkben csak a járműgyártókra és néhány beszállítóra térünk ki, az egyéb iparágak vállalatai (így például az olajipar vagy a bankszektor) nem szerepelnek a felsorolásban.
Aptiv
Az Aptiv jó érzékkel, még a háború kirobbanása előtt kivitte Ukrajnából a nagyobb volumenben gyártott termékeit, és más, kisebb logisztikát igénylő eszközök gyártására helyezte át a hangsúlyt, ahogy a konfliktus mérgesedni kezdett.
Audi
Az Ukrajna elleni orosz támadást követő szankciókra az Audi is reagált: a Volkswagen leányvállalata leállítja az új autók Oroszországba történő szállítását, ugyanakkor az anyacégnél folytatódik a helyi gyártás – olvasható az Automobilwoche portálon.
Boeing
Az amerikai repülőgép-gyártó február 28-án bejelentette, hogy a moszkvai és kijevi tevékenységét is felfüggeszti – az orosz fővárosban egy kampusszal, Kijevben pedig irodával rendelkezik a cég.
Cummins
A Cummins egyelőre nem volt hajlandó részletezni, hogyan vizsgálja felül a Kamazzal való kapcsolatait, de annyit elárult, hogy várhatóak változások. Az amerikai vállalat 2006 óta szállít motorokat az orosz gyártónak
Daimler Truck
Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, a Daimler Truck felfüggesztette minden kapcsolatát a Kamazzal. A korábban a Mercedes-Benz alá tartozó, de már független vállalat szoros kapcsolatban állt az orosz haszongépjármű-gyártóval, de a háború kitörése után minden orosz tevékenységét felfüggesztette.
Ford
Az amerikai OEM a Ford Sollers vegyesvállalatán keresztül három összeszerelőüzemet működtet Oroszországban. Egy közleményében a Ford jelezte, hogy „rendkívül aggasztó” a kialakult szituáció, arra azonban nem tért ki, hogy termelésében jelenleg vannak-e fennakadások.
General Motors
Február 28-án a GM is bejelentette, hogy további értesítésig felfüggeszti az összes Oroszországba irányúló járműexportját. A detroiti vállalatnak nincsenek oroszországi üzemei, és évente csak körülbelül 3000 járművet ad el ott – jegyzi meg a Reuters.
Harley Davidson
A motorkerékpárokat gyártó Harley Davidson március 1-jén jelentette be, hogy minden üzleti tevékenységét – így a járművek kiszállítását is – felfüggeszti Oroszországban.
Hyundai
A Hyundai Motor az ellátási lánc megszakadása miatt március 1-je és 5-e között felfüggeszti autó-összeszerelő üzemének működését az oroszországi Szentpéterváron. Még a helyzet eszkalálódása előtt írtunk arról, hogy a koreai szakértők akár az orosz járműipar harmincszázalékos visszaesésére is számítanak háború esetén.
Jaguar Land Rover
A brit Jaguar Land Rover autógyár is felfüggesztette oroszországi értékesítését az ukrajnai háború miatt.
„Az első számú prioritás az alkalmazottaink és családjaik, valamint a kiterjedt hálózatunkban dolgozók jóléte” – mondta a cég, hozzátéve, hogy folyamatosan figyelik a történéseket.
Magna
A kanadai Magna International némiképp kivételnek számít. A vállalat hat orosz üzemmel rendelkezik, melyekben összesen körülbelül 2500 ember dolgozik. A cégnél egyelőre folyik a termelés, de természetesen folyamatosan figyelemmel kísérik a helyzetet, és elképzelhető változás a működésben.
Mitsubishi
A japán Mitsubishi Motors március 1-jén jelentette be, hogy felfüggesztheti autóinak gyártását és értékesítését Oroszországban a gazdasági szankciók miatt – melyekhez Japán is csatlakozott. A Mitsubishi 141 márkakereskedéssel rendelkezik Oroszországban a cég honlapja szerint.
Renault
A Renault már február 25-én jelezte, hogy ellátási nehézségek miatt egy hétre leáll a moszkvai üzeme február 28-a és március 5-e között.
Škoda
Nagymértékű alkatrészhiány miatt korlátozni kényszerült a hét elejétől az új személygépkocsik gyártását a cseh Škoda Auto autógyár. A hiányzó alkatrészeket néhány ukrajnai üzemben gyártották, amelyek az orosz hadművelet következtében most leálltak – közölte a vállalat.
Volkswagen
A Volkswagen szintén azért kényszerült néhány európai üzemének leállítására, mert egyes alkatrészeket Ukrajnában gyárt. Emellett a német konszern további intézkedésig felfüggesztette az új autók Oroszországba történő kiszállítását.
Volvo
A svéd Volvo elsőként döntött úgy, hogy nem szállít autókat Oroszországba – a vállalat egyébként egy-egy svéd, kínai és amerikai gyárából is exportált autókat az országba, tavaly körülbelül kilencezer autót értékesített ott.
ZF
Az ukrajnai háborúra való tekintettel a ZF március 1-jén leállította az oroszországi szállításokat. Ez érinti a ZF Kama nevű vegyesvállalatot is, melyet a Kamazzal közösen alapított a német beszállító.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!