Elemzések Betesz az autóipari termelésnek az orosz-ukrán háború

Betesz az autóipari termelésnek az orosz-ukrán háború

autopro.hu/V.M. | 2022.02.28 16:17

Betesz az autóipari termelésnek az orosz-ukrán háború

Fotó: Ford Media Center

Röviddel azután, hogy Oroszország február 24-én háborút indított Ukrajna ellen, több autóipari vállalat, köztük a Volkswagen, a Renault és a Nokian Tyres abroncsgyártó is bejelentette, hogy leállítja vagy más országba telepíti át termelését.

Hirdetés

Az orosz-ukrán konfliktus háborúvá szélesedésének több negatív következménye is van az autóiparra nézve. Az egyik az újonnan bevezetett amerikai szankciók, ami az Oroszországba irányuló exportot korlátozzák – ezek leginkább az utóbbiban termelő vállalatok működését nehezítik.

A háború a várható globális újautó-eladásokat is visszavetheti: az LMC Automotive és a J.D. Power 400 ezerrel, 85,8 millió járműre csökkentette előrejelzését. A konfliktus hatására növekedésnek indult az alumínium és az olaj ára, ami „valószínűleg befolyással lesz a vásárlók autóvásárlási hajlandóságára és képességére, még akkor is, ha az (autó)készletek növekednek” – fogalmazott Jeff Schuster, az LMC globális járműipari előrejelzésekért felelős elnöke.

A háború tehát tovább fokozza a nyomást a járműiparon, ami már eddig is chiphiánnyal és növekvő nyersanyagárakkal kellett, hogy megküzdjön.

Leállnak az autógyárak

A háború rövid távú következményei már most látszanak. A VW a mostani, február 28-án kezdődött héten a drezdai és a Zwickauban található gyárában is felfüggeszti a termelést pár napra.

A Renault a héten szünetelteti Oroszországban folyó termelésének egy részét, miután szigorították az ellenőrzést Oroszország határain, ezzel nehezítve a külföldről érkező alkatrészszállítások bejutását.

A Renault-hoz tartozó orosz AvtoVAZ egy közép-oroszországi üzemében február 28-án leállíthatja gyártósorainak egy részét. A vállalat ugyanakkor közleményében az elektronikai komponensek globális hiányát nevezte meg okként, és nem tett említést a most kirobbant háborúról.

Van, aki kiviszi termelését

Vannak olyan vállalatok, melyek tovább mennek a termelés átmeneti leállításánál. A finn Nokian abroncsgyártó „egyes kulcsfontosságú termékvonalak” gyártását Oroszországból Finnországba és az Egyesült Államokba helyezi át, ezzel készülve az esetleges további szankciókra.

Az amerikai Aptiv pedig már az elmúlt hónapokban áthelyezte Ukrajnából a nagy volumenben gyártott termékek készítését.

A szintén amerikai Fordot csakugyan érintheti a konfliktus: az OEM a Ford Sollers vegyesvállalatán keresztül három összeszerelőüzemet működtet Oroszországban. Egy közleményében a Ford jelezte, hogy „rendkívül aggasztó” a kialakult szituáció, arra azonban nem tért ki, hogy termelésében jelenleg vannak-e fennakadások.

Még több mindenből lehet hiány

Az autógyártók számára az orosz-ukrán háború bizonyos nyersanyagok és alapanyagok további drágulását, valamint hiányát is jelentheti. Oroszországból származik a katalizátorokban is használt palládium 38 százaléka – nem számításba véve az újrahasznosítást. „Nehéz elképzelni egy olyan globális autóipart, ami nem használ orosz palládiumot” – idézi a Reuters Mark Wakefieldet, az AlixPartners tanácsadó cég autóipari részlegének társvezetőjét.

Wakefield ugyanakkor rámutatott, hogy még ha a konfliktus szankciók által vagy egyéb úton korlátozza is a palládiumellátást, az autógyártóknak nem kell azonnali hiányra készülnie, mert Londonban készletet tartanak a fémből.

A háború által potenciálisan érintett nyersanyagok és alapanyagok közé tartozik az alumínium is. Az Oroszországból származó szállítások megszakadása beszűkítené a már a háború előtt is egyre drágábbá váló fém kínálatot, ami pedig fokozná az autógyártókra nehezedő árnyomást.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink