Elemzések Rögös út előtt a kínai gyártók Európában

Rögös út előtt a kínai gyártók Európában

autopro.hu/V.M. | 2023.08.19 16:22

Rögös út előtt a kínai gyártók Európában

Fotó: Facebook/NIO

A kínai autógyártók, melyek idén először külföldi riválisaiknál több autót adhatnak el hazájukban, Európában egy sor új kihívás elé néznek, ami miatt egyáltalán nem lesz könnyű dolguk az öreg kontinens bevételével.

A kínai autógyártók az utóbbi években sorra jelennek meg az európai piacokon, ahol már sikerült korai sikereket elérniük. Idén az európai villanyautó-eladásoknak 8 százalékát adták kínai márkák, szemben a tavalyi 6, illetve a 2021-es 4 százalékkal.

Azonban a hosszú távú kilátások kérdésesek, mivel az olyan globális ambíciókkal rendelkező gyártóknak, mint a BYD, a Nio vagy az MG, Európába érkezve meg kell küzdeniük a kínai márkákról alkotott sztereotípiákkal, az importálási költségekkel és természetesen az „őshonos” autógyártókkal is.

A nehézségekre nemrég Chen Shihua, a kínai autógyártók szövetségének vezetőhelyettese is felhívta a figyelmet. „Nem sima menet autógyártóinknak a globális terjeszkedés” – mondta Shihua, hozzátéve, hogy a túl sok piacon való egyidejű megjelenés szétforgácsolhatja a vállalatok erőforrásait.

Nem támaszkodhatnak az alacsonyabb árra

Azt, hogy a kínai gyártók európai ambíciói mennyire komolyak, jól mutatja, hogy a kínai elektromobilitási szakkiállítást idén a szeptemberi Müncheni Autószalonon tartják meg.

A kínai OEM-ek hazai sikereihez a vásárlói igények jó felmérése mellett az is hozzájárul, hogy elektromos modelljeiket elérhető áron tudják kínálni. 2022 első felében például egy átlagos új elektromos autó ára Kínában 32 ezer eurónál kevesebb volt, míg ugyanakkor Európában elérte az 56 ezret. Ugyanakkor a logisztikai költségek, a vámok, az értékesítéshez kapcsolódó adóterhek és az európai előírások teljesítésével járó kiadások mind hozzá fognak adódni az autók árához, ezért a kínai márkák az új piacon sokkal kevésbé alapozhatnak majd az árazásban mutatkozó előnyre.

Az európai vásárlói preferenciákhoz igazodás, ami például nagyobb akkumulátorok beépítését teheti szükségessé, szintén többletköltséget generálhat, ahogy arra Alexander Klose, az elektromos autókat gyártó kínai Aiways tengerentúli piacokért felelős vezetője is rámutatott a Reuters-nek adott interjúban.

Nem tudnak róluk a vevők

A kínai gyártók előtt – egyes kivételektől eltekintve – egy mindennél alapvetőbb probléma is áll, mégpedig az, hogy kevés vásárló ismeri őket. A felmérések szerint a legtöbb potenciális elektromosautó-vásárló Európában nem tud a kínai márkákról, akik pedig ismerik azokat, sokszor nem őket választanák.

A YouGov 2022-es felmérése szerint a német vásárlók csak 14 százaléka ismeri a BYD-t, a világ egyik legnagyobb elektromosautó-gyártóját. A megkérdezettek 17 százaléka tudott a Nióról, 10 százaléka a Geely-hez tartozó Lynk & Co márkáról és csak 8 százaléka a XPengről. Az is kiderült továbbá, hogy a kínai márkákat ismerőknek csak 1 százaléka vagy még kisebb része venné fontolóra azok választását.

A bizalomhiányt például a magas biztonsággal próbálják eloszlatni a kínai brandek, melyek autói közül több is ötcsillagos törésteszt-értékelést kapott az európai méréseken.

A Geely-hez tartozó Zeekr európai vezetője, Spiros Fotinos kifejtette, hogy a prémium elektromos márka tesztvezetésekkel, és a kereskedésekben is igyekszik meggyőzni az ügyfeleket, akik első kézből bizonyosodhatnak meg autóik minőségéről. Elmondása szerint az érdeklődőket sokszor meglepi autóik európai átlagot meghaladó minősége és felszereltsége.

Az európai szemnek befogadhatóbb dizájn alkalmazása szintén egy lehetőség. Ezt a GAC is felismerte, ami Milánóban egy dizájnközpontot létesített még az európai forgalmazás megkezdése előtt.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink