Elemzések Problémás az adaptív fényszórók bevezetése az USA-ban

Problémás az adaptív fényszórók bevezetése az USA-ban

autopro.hu/V.T. | 2024.02.24 08:17

Problémás az adaptív fényszórók bevezetése az USA-ban

Fotó: Ford Media Center

Az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági szabályozásai megnehezítik az adaptív fényszórók alkalmazását, pedig a technológia már adott lenne hozzá.

Hirdetés

Európában és Ázsiában sok autóhoz kínálnak adaptív fényszórókat (ADB), amik segítségével folyamatosan felkapcsolt reflektorokkal vezethetünk anélkül, hogy bárkit elvakítanánk. Ez a technológia már több éve elérhető Európában, Kínában és Kanadában, azonban az Egyesült Államokban még nem.

A megoldás lényege, hogy irányítani tudja a fényszóróból kiáradó fény formáját ahelyett, hogy szétszórná azt az út teljes területére, ezért a szembejövő, vagy az előttünk haladó autót egyáltalán nem éri el az erős fény. Az út többi részét közben teljes erejükkel világítják a reflektorok, így a felbukkanó állatok, gyalogosok és biciklisek továbbra is láthatóak maradnak.

Amerikában az ehhez legközelebb álló megoldás az automatikus távolsági fényszóró, ami egy másik jármű észlelése esetén lekapcsolja a reflektorokat. Ez a számos új autóba beépített technológia azonban nem óv meg annyi veszélytől, mint az adaptív fényszórók, mivel az út jelentős részében így is tompított fényszórókkal kell vezetni.

Az Egyesült Államokban 2022-ben beiktatott járműbiztonsági előírások elvileg engedélyezték volna az ADB fényszórók használatát, amit már régóta kértek az autóipari és közlekedésbiztonsági csoportok. Viszont az autógyártók és biztonsági szakértők szerint az új szabályok nehézzé teszik a gyártók számára, hogy ezt a technológiát alkalmazzák. Emiatt valószínűleg még éveket kell várni, mire az ADB elérhető lesz az USA-ban.

A technológia már készen áll

Néhány luxusautóhoz már kínálnak ADB fényszórókat Amerikában, azonban nincs mögöttük olyan szoftver, amivel a tervezési céljuknak megfelelően tudnának működni. Egyes amerikai Mercedesekben a sofőrök szemkápráztató fényjátékokban gyönyörködhetnek induláskor és megálláskor, azonban vezetés közben ezek a lámpák is csak úgy működnek, mint az átlagos távolsági és tompított fényszórók. Az adaptív technológiát még nem engedélyezték bennük, mivel az Egyesült Államok szabályai még nem engedik meg ezeket.

Egyes ADB fényszórók digitális projektorként működnek, így milliónyi LED pixel felhasználásával mintákat képesek vetíteni az út felületére. Még az Egyesült Államokban is működik az a funkció egyes Mercedesekben, amivel nyilakhoz és vonalakhoz hasonló szimbólumokat tudnak az útra vetíteni a sofőr tájékoztatására. Az Európában és Ázsiában használt olcsóbb megoldások pár száz, vagy még kevesebb fényforrást, reflektorokat és takaró rendszereket alkalmaznak, hogy adaptív fénysugarat hozzanak létre.

Nem segít az új szabályozás

Két évvel ezelőttig az Egyesült Államok hagyományos fényszórókra vonatkozó járműbiztonsági előírásai egyáltalán nem tették lehetővé az adaptív technológiák használatát. Ez azonban 2022 elején megváltozott, mivel egy évtizednyi munka után az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) véglegesített szabályozást adott ki az adaptív fényszórókra vonatkozóan. Viszont ezek a szabályozások annyira különböznek más országokétól, valamint annyira nehéz nekik megfelelni, hogy a gyártók továbbra sem tudnak megoldásokat kínálni az Egyesült Államokban. Autóipari források szerint még évekbe fog telni, mire új, a szabályozásoknak megfelelően áttervezett ADB fényszórókat tudnak majd kínálni a gyártók.

Számos forrás nem akart a szabályozások konkrét hibáiról beszélni, ehelyett rámutattak azokra a technikai megjegyzésekre, amiket a világítástechnikai szakértők tettek az NHTSA-nak a szabályozások megírása közben. Egyes autógyártók és biztonsági csoportok, mint a Ford, a Volkswagen és az amerikai Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet (IIHS) arra kéri az NHTSA-t, hogy gondolja újra a szabályozásokat úgy, hogy az adaptív fényszórókat olcsóbban és könnyebben értékesíthessék az Egyesült Államokban.

A Volkswagen prémium márkája, az Audi egy közleményben azt mondta, hogy szeretnék, ha az USA-ban is elfogadnák azt a technológiát, ami a világ jelentős részén, például a szomszédos Kanadában is bizonyított már, valamint amit a SAE is támogat. Hozzátették, hogy ezzel számos mátrix és digitális mátrix fényszóróval felszerelt autójukon bekapcsolhatóvá válna a funkció, ami biztonságosabb közlekedést eredményezne. Az SAE International már korábban létrehozta a saját adaptív fényszórókra vonatkozó előírásait egy ipari szakértőkből álló bizottság által. Az NHTSA szabályozása erősebben korlátozza a technológiát, mint az SAE előírásai.

Teljesen új fényszórókat követel meg a szabályozás

Az egyes piacok biztonsági előírásai között gyakran van eltérés, azonban mivel az adaptív fényszórókat már nagyjából egy évtizede használják más országokban, így a gyártók abban bíztak, hogy az Egyesült Államok szabályozása nem tesz majd szükségessé újabb átalakításokat. Michael Larsen, a General Motors világítási részlegének munkatársa és a SAE bizottságának tagja elmondta, hogy várakozásaik szerint csak egy szoftverfrissítésre lett volna csak szükség, így gyorsan a piacon lehettek volna a lámpák, viszont a komplikált szabályok miatt ezt nem lehet megoldani.

Az NHTSA előírásai sokkal gyorsabb reakcióidőt várnak el az ADB fényszóróktól egy másik jármű észlelése esetén, mint az európai és kanadai szabályok. Annál is gyorsabbat, mint ahogy egy ember kézzel ki tudná kapcsolni a távolsági fényszórókat. Emellett az erős és a halványabb fényű területek között szélsőségesen erős határokat várnak el. Larsen állítása szerint végérvényben az NHTSA szabályai teljesen új tervezésű fényszórókat követelnek meg. Ez azt is jelenti, hogy az Audikba és Mercedesekbe már korábban beszerelt, ADB-képes fényszórók adaptív funkció valószínűleg soha nem lesznek bekapcsolva.

Máshova helyezik a fókuszt az amerikai előírások

Az NHTSA szabályai a lehető legnagyobb vakításmentességet helyezik előtérbe, ami azóta jelent problémát, hogy pár éve az autók fényszórói olyan erős fényt bocsátanak ki, amivel rövid ideig el is vakíthatnak más sofőröket. Azonban az iparban sokan azon a véleményen vannak, hogy a szabályozás túl szigorúan veszi ezt a problémát, ezzel magasabb elvárásokat állít az adaptív technológiának, mint a hagyományos távolsági fényszóróknak.

Matt Brumbelow, az IIHS vezető kutatási mérnöke szerint a fényszórók teljesítményének fejlesztésére kéne összpontosítani. „Tudjuk, hogy a rossz megvilágítás baleseteket okoz, az ADB pedig pont a látási viszonyokat maximalizálja, miközben megelőzi az elvakítást” – mondta. Hozzátette, hogy az egyesült államokbeli szabályozások korlátozzák, hogy mennyi fényt bocsáthatnak ki magukból a fényszórók, valamint nem teszik lehetővé, hogy annyira elhalványuljanak, amennyire egyes helyzetekben tudnának. „Csökkenthetnénk a vakítás mértékét egy távolsági fényszóróhoz, de még akár egy tompítotthoz képest is, de más területekre több fényt is ki tudunk bocsátani” – állítja Brumbelow.

Amerikában is el fog jönni az ADB ideje

Az NHTSA nem kívánt további megjegyzéseket fűzni a szabályozásokhoz a végleges előíráson felül, amiben egyértelműsítik, hogy a vakítás aggályt jelent. A szervezet azt is kijelentette, hogy más ipari sztenderdek, mint az SAE szabályzata, nem tesznek eleget a vakítás kizárásának érdekében.

Az ADB meg fog jelenni az amerikai utakon, azonban a szabályozások változásának hiányában jelentős időbe fog telni. Egy nap az amerikaiak is használhatnak majd olyan csúcskategóriás lámpákat, amik többet kínálnak a látványos fényshow-knál – összegez a CNN.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink