Elemzések Ötven milliárdból hoz létre új présüzemet a Mercedes-Benz – ez történt a 11. héten

Ötven milliárdból hoz létre új présüzemet a Mercedes-Benz – ez történt a 11. héten

Végh Martin | 2020.03.16 07:21

Ötven milliárdból hoz létre új présüzemet a Mercedes-Benz – ez történt a 11. héten

Fotó: Daimler Media

Több vállalat európai üzemében is felütötte fejét a koronavírus, mely az iparági rendezvények körében is tovább szedte áldozatait. Utazási korlátozást vezetett be a Magyar Suzuki. Októberre halasztották az Ipar Napjai kiállítást. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Hirdetés

Ötven milliárdos beruházással hoz létre új présüzemet a Mercedes-Benz Kecskeméten. Az új présüzem 23 ezer négyzetméteren terül majd el, és gyakorlatilag a gyár préskapacitásának megduplázását eredményezi. Az új üzemben alkalmazott legmodernebb technológia révén nemcsak helyi szinten, de globálisan is hatékonyabbá és rugalmasabbá válik a Mercedesek gyártása.

Itthon még zavartalan a termelés

A koronavírusra tekintettel óvintézkedéseket vezetett be az esztergomi Suzuki. Határozatlan időre törölték a külföldi üzleti utakat, ahogy a külföldiekkel tartandó itthoni találkozókat is. A termelés azonban akadálytalanul zajlik, nincs szó alkatrészellátási problémákról.

Az Audi Hungariánál ezidáig szintén zavartalan az ellátás. Az előző héten tovább folytatódtak a bértárgyalások. A felek egy hét leforgása alatt háromszor ültek össze, és a megegyezés sarkalatos pontját képző foglalkoztatási garancia terén is sokat közeledtek az álláspontok, így az Audi Hungária Független Szakszervezete végül elfogadta a munkáltatóval közösen kidolgozott bérajánlatot.

A Mercedes-Benz ötven milliárd forintot fektet be Kecskeméten egy új présüzem létrehozására. Az beruházással megduplázódik a kecskeméti gyár préskapacitása, ahol a Suzuki esztergomi üzeméhez hasonlóan utazási korlátozások vannak érvényben, az alkatrészellátás akadozásáról azonban innen se érkezett jelentés.

A magyarországi székhelyű Lemeztechnika Kft. félmilliárd forintot invesztált egy új, pécsi termelőegységbe. A szinte csak exportra termelő, évek óta aktívan beruházó vállalkozás az új fémmegmunkáló üzemével a kapacitását és versenyképességét is javította. Lerakták a Berettyóújfalu mellett felépítendő ipari park alapkövét, mely 3,3 hektárnyi területen fog elterülni a várostól északra. A beruházás 600 millió forint európai uniós és hazai forrásból fog megvalósulni.

Habár a termelés még zavartalanul folyik hazánkban, március 11-én a kormány kiadott egy veszélyhelyzeti kormányrendeletet, melynek megfelelően a Hungexpo Zrt. elhalasztja az Ipar Napjai kiállítást.

További óvintézkedések Európában

Több gyártó is megbetegedésről jelentett alkalmazottjai körében, amire válaszul további óvintézkedések bevezetéséről határoztak. Az érintettek között szerepelt a PSA Csoport és a JLR is.

A Fiat Chrysler múlt hét hétfőn még azt közölte, hogy a vírus elleni védekezést szolgáló intézkedései nem érintik a termelését, később már gyárainak esetleges bezárását fontolgatta.

A Seatnak a beszállítókkal adódtak nehézségei a járványra visszavezethetően, ami miatt egyik gyártási műszakának törléséről döntött a Barcelona közelében található egységében.

Az Amerikai Egyesült Államok elnöke, Donald Trump, az Európából az USA-ba irányuló utazások tilalmáról határozott. Ezt követően a Tesla arra kényszerült, hogy sietve hazahívja a németországi gyárának építési előkészületeit végző embereit.

A baj a beszállítókat sem kerüli el

A dolgozói megfertőződésének korábban sikeresen útját álló Webastot milánói víruskutatók összefüggésbe hozták az olaszországi megbetegedésekkel. A vállalat tagadta, hogy bármi köze is lenne az Olaszországban kialakult járványhelyzethez.

A koronavírus miatt immáron számos szakkiállítást fújtak már le, köztük a belsőlogisztikai LogiMAT rendezvényét is. Alkalmazkodva az új körülményekhez, a Jungheinrich március 10. és 12. között virtuális kiállításra invitálta az érdeklődőket.

Megtudhattuk, hogy a koronavírus miatt a hannoveri ipari kiállítást is elhalasztják, április helyett, júliusban fog megrendezésre kerülni.

A fékberendezéseket gyártó Knorr-Bremse az előzőnél gyengébb évre számít idén. Jó hír viszont, hogy az előző hétre minden kínai üzemében újraindulhatott a termelés.

Nyilvánosságra hozta 2019-es üzleti évi eredményeit a Schaeffler-csoport. Az autóipari OEM és ipari üzletága is növelte árbevételét, míg az autóipari pótalkatrészpiacon kisebb csökkenés volt megfigyelhető.

Új fejlesztések az elektromos autók terén

A Linear Labs amerikai vállalat úttörőnek számító elektromos motort mutatott be. A fejlesztés alkalmazásával csökkenthető lesz az elektromos autók akkumulátorának mérete, ezáltal a járművek tömege is.

A Samsung egy olyan szilárdtest akkumulátor prototípust leplezett le, aminek kész változata akár nyolcszáz kilométeres hatótávot is lehetővé tehet. A kutatóknak egyúttal az energiatároló egység üzembiztonságát is sikerült javítaniuk.

Állami mentőcsomag a briteknél és az olaszoknál

A Brit kormány 30 milliárdos fontos gazdaságösztönző csomagról döntött, hogy mérsékelje a koronavírus okozta negatív gazdasági hatásokat. Hasonló döntés született Olaszországban is, ahol a kormány az eddigi összeget megháromszorozva 25 milliárd euróra emelte a járvány hatásainak ellensúlyozására szánt pénzmennyiséget.

Gyengülő autóeladások

A koronavírust a világszintű autóeladások is megszenvedik. A betegség terjedésével a Morgan Stanley tovább rontotta az amerikai eladásokra vonatkozó előrejelzését, az LMC Automotive szerint pedig idén több millióval kevesebb négykerekű fogyhat, mint 2019-ben.

Ezzel szemben Magyarországon még az idei év első hónapjában mind az ipari, mind a járműipari kibocsátás bővülést mutatott az előző év azonos időszakához képest, amiben jelentős szerepet játszott az export bővülése. A belföldi rendelésállomány azonban csökkenést mutatott.

A járvány a tengerentúlon is egy rendezvény törléséhez vezetett. A nagy tömegeket vonzó New York-i Autószalont bár le nem fújták, de több hónappal is elhalasztották.

Tovább folytatódik a vita azt illetően, hogy a személyautók hajtására az üzemanyagcella vagy az akkumulátor a megfelelőbb. Számos érv szól a hidrogén mellett, ám az alacsonyabb energiahatékonyság és a magasabb ár miatt végül nem lesz versenyképes – állítják kutatók. Egyetértés mutatkozik viszont abban, hogy jó szolgálatot tehet majd a szállítmányozásban.

Kiemelt Partnereink