Elemzések Növelné gyártási kapacitásait a Bosch - ez történt a 18. héten

Növelné gyártási kapacitásait a Bosch - ez történt a 18. héten

Pörge Béla | 2020.05.04 07:23

Növelné gyártási kapacitásait a Bosch - ez történt a 18. héten

Fotó: Twitter/BoschPress

Újraindult a termelés Győrben az Audi Hungaria, Kecskeméten pedig a Mercedes-Benz üzemében. Európa több országában, számos autógyárba szintén visszatért az élet, ám közben szinte minden gépjárműipari szereplő veszteséggel számol az idei évre. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Hirdetés

Bizakodóak a Bosch-nál

A koronavírus-járvány okozta válság természetesen nem kerülte el a német vállalatot sem, melynek világszerte közel száz üzemét kellett leállítania az elmúlt időszakban. A kínai folyamatok viszont bizakodásra adhatnak okot, így a Bosch célja 2020-ra a gyártási kapacitásának fokozatos növelése.

A hajtás- és vezérléstechnikai eszközöket gyártó Bosch Rexroth is megérezte a tavalyi gazdasági lassulást, ám ennek ellenére kielégítő eredményekkel zárhatta az előző üzleti évét, és összességében sikeresnek értékelték az előző évet a vállalatnál.

Feléledni látszik a gépjárműipar Magyarországon

A 18. héten újraindult a termelés az Audi összes győri üzemében, így az autógyártás is dübörög. Ugyanígy Kecskeméten is beindult az élet, ahol többhetes szünet után egyműszakos munkarendben újraindult a termelés a Mercedes-Benz gyárban.

Az elektromos autóbuszokat gyártó komáromi BYD-gyár bővítéséről tárgyalt a vállalat ügyvezető igazgatója, Isbrand Ho és Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. A vállalat jelenleg 250 embert foglalkoztat Komáromban, és az elmúlt években háromszorosára növelte bevételét.

Újrainduló autógyárak Európában

Egyre több európai üzem kezdi meg ismét a termelést. Ezek közé tartozik a Volkswagen wolfsburgi gyára és a Škoda összes csehországi gyára, melyekben március 18-a óta állt a termelés. A Ford európai üzemében ma, azaz május 4-én veszi kezdetét ismét a munkavégzés.

Az Egyesült Államokban ennyire még nem jó a helyzet, a jelenlegi hírek szerint május 18-án indulhat újra a termelés a tengerentúlon.

Veszteségek és megszorítások a világ minden táján

A Denso Gyártó Magyarország Kft. a tavalyihoz képest 20-30 százalékos árbevétel-csökkenésre számít székesfehérvári üzemében – közölte a japán gépjárműalkatrész-gyártó magyarországi gyárának kereskedelmi és pénzügyi igazgatója, aki kritikusnak nevezte a cég életében a következő két-három hónapot.

A világ többi részén sem jobb a helyzet, csak néhány példa a sok közül arra, hogy a gépjárműipart mennyire mélyen érinti a válság: a Ford hatalmas veszteséggel számol a 2020-as évre, de a Daimler nyeresége is a töredékére zuhant április végére. A Volkswagen sincs jó helyzetben, a 2019-esnél jóval kisebb profitra számít a vállalat az idei évben, ráadásul az idei első negyedévben a VW eladásból származó bevétele 8,3 százalékkal, 55,1 milliárd euróra esett, míg az értékesített járművek száma 23 százalékkal, 2 millióra csökkent.

Az autóipar mellett a repülőgép-gyártókat is megviseli a válság. A Boeing a tavalyi utolsó negyedév után az idei első negyedévet is veszteséggel zárta, a cég tovább csökkenti kereskedelmi géptípusainak gyártási rátáját, míg az Airbus árbevétele 12,5 százalékkal 10,6 milliárd euróra romlott a 2019 első negyedévi adatokhoz viszonyítva, a cég üzemi eredménye ennél is nagyobb mértékben, 56 százalékkal esett és 79 millió eurót tett ki.

A fentiek után nem meglepő hír, hogy a valaha mért legnagyobb esés következett be áprilisban az euróövezet gazdasági hangulatában, miközben tömeges munkanélküliség, csődhullámok és rekord mértékű gazdasági visszaesés várhat Németországra egy kiszivárgott előrejelzés szerint.

Autót és gumit sem vesznek az emberek

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) módosította 2020-ra vonatkozó előrejelzését a koronavírus-járvány gazdasági hatásai miatt, az új személygépjárművek értékesítésénél mintegy 25 százalékos visszaeséssel számolnak. Az MGE a korábbi 155 ezres előrejelzéssel szemben már csak 118 ezer új személygépkocsi idei forgalomba helyezésével számol.

Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association - ETRMA) a napokban tette közzé tagjainak 2020 első negyedéves gumiabroncs-eladásai statisztikáit. Az adatok azt mutatják, hogy a COVID-19 járvány drámaian lelassította a gumiabroncs értékesítés ütemét.

Az elektromos autók iránt viszont növekszik a kereslet

Ahogyan a fenti hírek is mutatják, lényegében összeomlott a személyautók iránti kereslet a járványhelyzet miatt. Németországban márciusban 37,7 százalékkal kevesebb autót vásároltak, mint egy évvel korábban. Ennek ellenére a plug-in hibrid és tisztán elektromos autók iránti kereslet eddig még nem látott magasságba emelkedett.

Az elektromos autózással kapcsolatban érdekes hír, hogy ebben a műfajban nem feltétlenül érdemes kisebb autót vásárolni, ha alacsony fogyasztásra vágyunk. Egy kutatás szerint az elektromos meghajtás esetében a teljes életciklusra vetítve többet fogyaszt és nagyobb ökológiai lábnyommal is rendelkezik a könnyebb jármű, mint a nehezebb acélvázas.

Javában zajlik az idei Techtogether GTE verseny

Lezárult a Techtogether Online verseny első szakasza. Hétfőn éjfélig kellett leadniuk a versenyben résztvevő egyetemi csapatoknak a támogató vállalatok által előkészített feladatok készített megoldásaikat. Valamennyi csapat sikerrel vette az első akadályt és 23:57- kor az utolsó megoldás is beérkezett a zsűrihez.

Kiemelt Partnereink