Elemzések Nőtt is, meg nem is a lízingpiac tavaly

Nőtt is, meg nem is a lízingpiac tavaly

MTI | 2022.02.18 15:16

Nőtt is, meg nem is a lízingpiac tavaly

Fotó: Pixabay

Több mint 726 milliárd forintot tett ki a finanszírozott összeg a magyar lízingpiacon 2021-ben, ami 14 százalékos bővülés az egy évvel korábbihoz képest, a szerződések száma ugyanakkor a 2017-es szint alá csökkent, ez egyebek mellett a chiphiánnyal és az autók drágulásával magyarázható.

Hirdetés

Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke elmondta, hogy a tavalyi kétszámjegyű növekedés ellenére a finanszírozott összeg a 2019-es szinttől 2 százalékkal elmaradt. A szövetség tagvállalatai alig több mint 82 ezer lízingszerződést kötöttek 2021-ben, ami a gyenge 2020-as szintet sem érte el, és messze elmaradt a százezret közelítő 2019-es darabszámtól.

A 2020-as nagy vesztesek közül a nagy haszongépjárművek és az egyéb gépek értek el átlag feletti bővülést tavaly, míg az autó- és flottafinanszírozás, valamint az építőgéplízing kiegyensúlyozott mértékben nőtt, a mezőgazdasági gépek pedig tartották az egy évvel korábbi magas szintet a finanszírozott összeget tekintve - közölte a szövetség elnöke.

A magánszemélyek kevesebb szerződést kötöttek

Zs. Nagy István ugyanakkor kiemelte, hogy a magánszemélyek autóvásárlásainál jelentős volt a visszaesés; a lakosságnak új autókra kihelyezett összeg 34 milliárd forint volt tavaly, 16 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál, az új autókra kötött szerződések száma pedig 27 százalékkal esett vissza.

A használt autókra magánszemélyekkel kötött szerződések száma szintén csökkent 15 százalékkal, a finanszírozott összeg pedig stagnált, így nem kompenzálta az új autóknál történt visszaesést - tette hozzá. A teljes lízingpiacnak továbbra is a felét kitevő személy- és kis haszongépjármű finanszírozás 12 százalékkal haladta meg az előző év kihelyezéseit, a szerződések száma viszont négy százalékkal csökkent. Ezen belül a flották finanszírozása sikeres üzletág volt, a kihelyezések összege 17 százalékkal, darabszáma öt százalékkal nőtt.

A szövetség elnöke kifejtette: a finanszírozott összeg növekedésének oka egyértelműen az autók drágulása. Ehhez hozzájárultak a szigorodó környezetvédelmi normák, a chiphiány, a nyersanyagok drágulása, a forint gyengülése. Emellett a globális ellátási problémák miatt keresleti piac alakult ki, lenne igény az új autókra, de a készlethiány miatt nem lehet kiszolgálni a potenciális vevőket. Ez tükröződik az autópiac alakulásában és a megkötött autólízing-szerződések számában is - mutatott rá.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink