Elemzések Miért éri meg tőzsdére mennie az autógyártóknak?

Miért éri meg tőzsdére mennie az autógyártóknak?

autopro.hu/P.B. | 2022.03.13 08:22

Miért éri meg tőzsdére mennie az autógyártóknak?

Fotó: Daimler Truck

Egyre gyakrabban fordul elő, hogy egy nagyobb konszernhez tartozó gyártó önállóan megy a tőzsdére, vagy éppen egy beszállító egyik divíziója teszi meg ezt különálló cégként. A közelmúltban mindkettőre volt példa, és még várhatóak hasonló lépések.

Hirdetés

Az elmúlt időszakból könnyen lehet sorolnia az olyan példákat, amikor egy nagy autógyártó vagy beszállító több részre osztódott, és egységei külön mentek tőzsdére. Így vált ki a Daimler Truck a Mercedes-Benzből, így lett önálló cég a Vitesco, kiválva a Contientalból, és valami hasonlóra készül a Porsche AG a Volkswagen Csoportból, de az Egyesült Államokból is jó példa lehet a Ford két részre válása.

Az Autocar szerint két okra vezethető vissza ez a trend: az egyik a márkanévben rejlő érték felszabadítása, a másik a jobb felkészülés a belső égésű motorok helyett az elektromos hajtásra való átállásra. A Ford egyértelműen és deklaráltan az utóbbi okból vált két részre, míg a Porsche esetében az első variáció lehet a megoldás: ahogyan az autopro.hu is írta korábbi cikkében, a Porsche a legtöbb profitot termelő márka a Volkswagen Csoporton belül.

Tisztább kép

Bár egy vállalat felosztása nem egyszerű folyamat, maga a végeredmény sokkal tisztább képet ad a befektetőknek arról, mivel foglalkozik az adott rész. A Ford ebből próbál meg profitálni, de más szempontok miatt is jó lehet egy ilyen lépés.

A Porsche számára például nagyobb szabadságot jelenthet a tőzsdére való belépés, amire szüksége is lehet a vállalatnak, hiszen egyre komolyabb mértékben függ a Volkswagen Csoporttól például a közös platformok miatt.

Ahogyan az Autocar fogalmaz, a befektetők nem szeretik, ha elviszi a fókuszt a márka főbb tevékenységei elől egy-egy kisebb üzletág – ezeket tehát érdemes lehet kiszervezni. Másrészt az eltérő technológiai megoldások, valamint az eltérő üzleti modell miatt is érthető, hogy egyre több vállalat választja szét az elektromobilitással kapcsolatos tevékenységét a többitől.

Vége a folyamatos fellendülésnek?

A fenti folyamatok persze szoros összefüggésben állnak azzal, hogy az utóbbi években elképesztő mértékben megugrott a tőzsdei értéke az elektromobilitással foglalkozó vállalatoknak. Erre a legjobb példa a Tesla szárnyalása, de beszédes az is, hogy a Rivian az ötödik legértékesebb autógyártó volt novemberben, a Daimlert is megelőzve.

Azóta visszaesés figyelhető meg, amire egy lapáttal rátett az orosz-ukrán háború. A Tesla értéke a csúcshoz képest 300 milliárd dollárral esett vissza, a Rivian pedig jelenleg csak a tizenegyedik az autógyártók között. Ez nem állította meg a Volvo Cars-t abban, hogy külön vigye tőzsdére a Polestart, ami egyelőre egy sikeres lépésnek tűnik.

A tőzsdék vonzereje még nem halványult el az autógyártók számára – véli az Autocar, hozzátéve, hogy ez főleg azokra igaz, akik úgy gondolják, hogy szilárd alapot tudnak felmutatni a jövőbeli növekedéshez.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink