Elemzések Meglovagolja az elektromos átállást a Hajdu – ez történt a 17. héten

Meglovagolja az elektromos átállást a Hajdu – ez történt a 17. héten

Dóka Ármin | 2022.05.02 07:22

Meglovagolja az elektromos átállást a Hajdu – ez történt a 17. héten

Fotó: Hajdu Autotechnika

Az autóipari Hajdu vállalat brutális növekedést ért el az elmúlt év során, amely realizálása izgalmakkal és kihívásokkal teli időszakot jelentett számukra. A Kínában nemrég felerősödött koronavírus-járvány tovább bonyolítja a háború és a chiphiány által megzavart nemzetközi helyzetet, autógyárak zárnak be és nyitnak újra. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Hirdetés

Az idei terveket tekintve a Hajdu Autotechnika Zrt. megy előre a kijelölt úton, kiemelt figyelmet szentelve olyan új üzleteknek, amelyek elektromos járművekhez kapcsolódnak. A chiphiány és az átmeneti alkatrészhiányok ellenére megtalálták a megfelelő itinert ahhoz, hogy működőképességük stabil maradjon és egy óriási, közel 50 százalékos növekedéssel, nyolcmilliárd forintos árbevételt realizáltak.

A Tajvani Külkereskedelmi Fejlesztési Tanács, azaz a TAITRA idén is megrendezi ipari kiállítását a kelet-közép-európai régióban. Ugyanakkor a koronavírus-járvány miatt hozott intézkedések következtében erre fizikai módon nincs lehetőség, ezért az eseményt online tartják meg május 31-én. A 2022-es Taiwan Trade Mission nevű rendezvényen elsősorban járműipari vállalatok lesznek jelen, lehetőséget kínálva a magyar vállalatoknak arra, hogy keleti kapcsolatokat építsenek ki.

Fektetnek a versenyképes tudásba a vállalatok

Jól szerepeltek a Mercedes diákjai a Szakma Sztáron. A Mercedes-Benz kecskeméti gyára a kezdetektől elkötelezte magát a jövő járműszakembereinek képzése mellett. A megmérettetésen részt vevő kecskeméti diákok eredményei bizonyítják a Mercedes-Benz oktatóközpontjában zajló gyakorlatorientált oktatás sikerét, amely naprakész tudást és járműipari ismereteket biztosít a diákok számára.

Újabb gyümölcse van az Audi duális szakképzésének. A Szakma Sztár versenyen az Audi Hungaria két tanulója is dobogós helyezést ért el. Az Audi Hungaria tanulói közül Fábián László, alternatív járműhajtási technikus tanuló az első, és Entresz Milán, gépi forgácsoló tanuló a második helyen végzett. A budapesti döntőbe jutásért a tanulók összesen 65 szakmában méretették meg magukat három fordulón keresztül, melynek során az elméleti és gyakorlati tudásukat is bizonyítani kellett.

Stratégiai együttműködést kötött a Miskolci Egyetem és a Jabil tiszaújvárosi gyára. A gyárterületen egy Jabil Automatizálási Oktatási és Innovációs Központ épül, amely támogatni fogja a céget abban, hogy továbbra is vezető szerepet töltsön be az innováció, a technológia és a tudás terén, és több szektorban tudja kiszolgálni a partnereit, amelyek többnyire piacvezető világmárkák. A Miskolci Egyetemről a tanulmányaik alatt érkező fiatal egyetemistákat ez a központ is segíti majd a szakmai tapasztalatok megszerzésében.

Örömre és bánatra is van ok a hazai autógyártóknál

A Mercedes-Benz a legvonzóbb hazai munkaadók között. Idén kilencedik alkalommal díjazták Randstad Awarddal hazánk legnépszerűbb munkáltatóit. A Randstad Employer Brand Research 2022-es eredményei alapján 2020 után ismét a Lego lett a legvonzóbb hazai munkáltató, a tavalyi győztes Samsung most ezüstérmes lett, a Mercedes-Benz pedig megvédte dobogós helyezését.

Érintett lehet egy dízelbotrányban a Magyar Suzuki. A Magyar Suzuki Zrt. a hírt közlő Világgazdaság című lapnak megerősítette, hogy az általuk korábban gyártott dízeljárművekkel kapcsolatban vizsgálat folyik. „Vállalatunk jelenleg tájékozódik az ügyben, és mindenben együtt működik az illetékes külföldi és magyar hatóságokkal. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy a Magyar Suzuki minden esetben betartja az aktuális jogszabályokat, és azoknak megfelelően működik. Folyamatban lévő ügyben további információkat nem áll módunkban megosztani” – közölte a társaság a lap megkeresésére.

Záporoznak a fejlemények

Nem sokkal azután, hogy a Škoda bejelentette, felfüggeszti az Enyaq modellje egyes verzióinak rendelhetőségét, a központi cseh gyárában több hét állás után újraindult az elektromos SUV gyártása. A bejelentés szerint a Škoda fokozatosan futtatja fel az Enyaq gyártását, a kezdetben heti ezer modell lesz a gyártási kapacitás. Hosszú távon a Mladá Boleslav-i üzem akár napi 370 autót is képes gyártani. Itt készülnek az Enyaq iV-t és Enyaq Coupé iV modellek.

A BMW félvezetőhiány miatt legalább egy hétre leállítja a termelést a regensburgi gyárában. A cég egy szóvivője elmondta, hogy a présműhelyben, a fényezőben, a karosszériaműhelyben és az összeszerelésben április 25-étől kezdve leállt a munka. A Regensburgban dolgozó körülbelül 9000 alkalmazott egyharmada érintett a leállásban.

Javult a koronavírus-helyzet Kínában, illetve a gyártónak is volt ideje meghozni a szükséges lépéseket, így április 25-étől kezdve fokozatosan újraindul a termelés a Volkswagen Csoport kínai, sanghaji gyárában. A koronavírus-járvány ellen hozott rendkívül szigorú intézkedések következtében egész várásokat zártak le Kínában. Az intézkedések nyomán több járműipari vállalat leállásokra kényszerült, így például a Volkswagen Csoport is.

Már a kínai kiszállításokat is érinti a háború. Bár az Audi és a BMW is jelentős mennyiségű járművet gyárt Kínában, a világ legnagyobb autópiacán értékesített példányok egy részét vonattal vagy hajóval szállítják az országba. A vasúti szállítást az orosz-ukrán háború miatt most felfüggesztette a két német OEM.

Nem okoz gondot a gyártóknak az orosz gáz kiesése. A Gazprom orosz energiaipari óriáscég április 27-én közölte, hogy leállította az EU-tagországokba irányuló gázszállítást, amiért nem fizettek rubelben a gázért. Ez a lépés az eddigi legkeményebb válasz orosz részről a nyugati szankciókra. Ez főleg Lengyelországot érinti érzékenyen, ugyanakkor az ott működő autógyárak számára eddig nem jelentett gondot.

Nagy spekulálás a Renault háza táján

A francia Renault Csoport jelenleg a japán Nissan részvényeinek 43 százalékát birtokolja. A céghez közel álló források szerint a Renault vezetősége azt fontolgatja, hogy eladja a részesedésének egy hányadát. Az információk szerint a Nissan visszavásárolna néhány részvényt – a csomag piaci értéke mintegy hétmilliárd euró. A Renault jelenleg körülbelül 43 százalékos részesedéssel rendelkezik a Nissanban.

A Renault nemrég felfüggesztette oroszországi tevékenységeit, az AvtoVaz autógyártóban lévő többségi tulajdonosi részét valószínűleg egy orosz tudományos intézetnek fogja átadni. A hírről az orosz Interfax számolt be, idézve Denis Manturov orosz ipari és kereskedelmi minisztert, aki azt is elárulta, hogy a szerződés szerint a Renault-nak lehetősége lesz öt-hat éven belül visszavásárolnia 68 százalékos részesedését.

Egyesek jobban haladnak előre

Kevesebb eladással is jól megy a Mercedesnek. 5,2 milliárd eurós adózás előtti nyereséget termelt a Mercedes-Benz 2022 első negyedévében, ami egyértelmű növekedést mutat. Ezt az eredményt úgy érték el, hogy közben az eladások tíz százalékkal estek, de magas árakkal kompenzálták az ellátási zavarok miatt akadozó gyártást.

Sajtóértesülések szerint a Volkswagen egy második gyár építését fontolgatja az Egyesült Államokban, várhatóan Chattanooga közelében, Tennessee államban. A hírek egy akkumulátorcella-gyár létesítését is valószínűnek tartják, de döntés még nem született a beruházásról. A Kínától való függésének csökkentése céljából a Volkswagen egyre több lépést tesz az Egyesült Államok piaca felé.

Tisztán elektromos hajtást kap a Volkswagen pickupja, az Amarok. A modell fejlesztésében a gyártó együttműködik a Forddal, és az Amarok alapján készül egy tisztán elektromos Ford Ranger is, amit az amerikai OEM forgalmaz majd.

A vártnál jobban teljesít az önálló Vitesco. A Continental hajtásokért felelős divíziójából önállósult cég a jó gazdálkodásának köszönhetően az ukrán-orosz háború és a chiphiány okozta kihívásokat is leküzdötte. Az első három hónapra vonatkozó árbevétel éves összevetésben kevesebb, mint két százalékkal, 2,26 milliárd euróra esett vissza – közölte a vállalat. A cég által megkérdezett elemzők egyaránt egyértelműbb visszaesésre számítottak.

A Bosch stratégiai együttműködésre lépett az Amazon Web Services-zel (AWS) azzal a céllal, hogy a hatékonyságot és a fenntarthatóságot javító digitális szolgáltatásokat nyújtsanak logisztikai vállalatok számára. A partnerek többek között olyan szolgáltatásokat fognak nyújtani, amik támogatják a teherautóflották kihasználtságának javítását, illetve a megrendelt termékek áramlásának nyomon követését. Az AWS felhőrendszerére építve a Bosch egy logisztikai szolgáltatásokat felvonultató digitális platformot fog fejleszteni és működtetni.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink