Elemzések Még támogatásokkal sem éri meg elektromos autót venni az USA-ban

Még támogatásokkal sem éri meg elektromos autót venni az USA-ban

autopro.hu/V.M. | 2020.10.12 15:48

Még támogatásokkal sem éri meg elektromos autót venni az USA-ban

Fotó: Tesla

A Self Financial, egy pénzügyi technológiákat fejlesztő cég összehasonlította az elektromos és a benzinüzemű autók fenntartási költségeit az Egyesült Államokban. A minden államra kiterjedő kutatás során kiderült, hogy a villanyautók fenntartása sokkal olcsóbb, azonban a vételárat is beleszámolva egy elektromos gépkocsi tartása összességében már drágább.

Az Egyesült Államokban átlagosan 2721,96 dollárba kerül éves szinten egy elektromos autó fenntartása, ami majdnem kerek 634 dollárral kevesebb a belső égésű motorosoknál mért 3355,9 dollárnál.

A vételár beleszámításával azonban már pont ellentétes a helyzet. Hatévnyi használati idővel kalkulálva az elektromos autók átlagosan 9406 dollárba, míg a benzinesek csak 7952 dollárba kerülnek, ami 1454 dollárral, vagyis 15,5 százalékkal kevesebb.

A kutatás során az USA-ban legnépszerűbbnek számító benzines típus, a Toyota RAV4 és a legnagyobb számban értékesített elektromos, a Tesla Model 3 Standard Range árával és egyéb költségeivel számoltak.

Nem billentik át a mérleg nyelvét az ösztönzők

A nagyobb vételár ellensúlyozására az ötvenből 21 államban ösztönzik pénzügyileg az elektromos utók eladásait, ide értve például az ártámogatásokat vagy a parkolási kedvezményeket is. Ezek jóvoltából az éves fenntartási, illetve vételi költségek akár 700 dollárral is csökkenhetnek, amit bele is kalkuláltak a fentebbi számításokba.

Üzemanyag tekintetében a villanyautók a nyerők. A kutatás szerint mérföldenként három centbe (0,03 dollár) kerül az elektromos autók töltése, míg a benzinesek tankolása kétszer ennyibe, hat centbe. Éves szinten 460,32 dollárba kerül az elektromos autók töltése, míg a hagyományos modellek tankolása 837,92 dollárt emészt fel.

Több az adó, drágább a biztosítás

A fenntartási költségeknek ugyanakkor jelentős hányadát adják az adók és a biztosítás. Előbbiek kedvezmények nélkül még 183 dollárral nagyobbak is az elektromos autók esetében – egy évben 504 dollárnyi adót kellene fizetni egy elektromos típus után, míg a belső égésűek után csak 321 dollárt.

Egy elektromos autót biztosítani szintén többe kerül. Egy benzines gépkocsi biztosítási költsége átlagosan 1232 dollár évente, míg egy elektromos hajtásláncúé 442 dollárral nagyobb, 1674 dollár.

Nagyok a regionális különbségek

A Self Financial kutatói egyéb érdekes megállapításokat is tettek. Az egyik, hogy államonként mekkora különbségek lehetnek a fenntartási költségekben. Oregonban a legolcsóbb elektromos autót tartani, ott ugyanis átlagosan 1810 dollárba kerül csak évente. Ezzel szemben a legdrágábbnak számító Micihiganben több mint kétszer annyi, 4276 dollár kifizetését teszi szükségessé a villanyautózás.

Egy további érdekesség, hogy Kalifornia, mely minden állam közül a legagresszívebb módon próbálja visszaszorítani a benzines autókat, a hetedik legdrágább hely az elektromosautó-tartáshoz a tulajdonlás teljes költségét (vételár+fenntartás) nézve – olvasható az eredményeket összefoglaló Green Car Congress oldalán.

Kiemelt Partnereink